Image

Kapotte badkamerschakelaar

Vragen, tips en praktische handigheidjes op technisch en huishoudelijk gebied
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Kapotte badkamerschakelaar

Post by keesvi » Tue Mar 05, 2024 10:50 pm

Iedereen kent de trekschakelaars voor natte ruimtes, zoals de badkamer. Los gekocht wordt die meestal zonder trekkoord geleverd. Die dingen gaan best lang mee en als er iets kapot gaat is het meestal het korte stukje koord in de de schakelaar zelf. Tenzij er nog meer kapot is valt zo'n schakelaar goed zelf te repareren met wat handigheid. Voor een nieuw stukje koord moet je een dekseltje demonteren om het nieuwe stukje koord op zijn plaats aan te brengen. Veel materiaal is door het veelvuldige gebruik gauw stuk, zeker als de vezels van het koord aan de korte kant zijn. De laatste keer, nu vele maanden geleden had ik na zo'n provisorische reparatie vast een nieuwe schakelaar aangeschaft maar die reparatie bleek veel langer mee te gaan dan ik verwacht had. Hamvraag is natuurlijk wat voor materiaal ik toen gebruikt heb en dat was opbindtouw voor keukengebruik, bijvoorbeeld voor een bouquet garni of een rollade, meestal verkrijgbaar in wit of rood-wit. Dat opbindtouw blijkt dus bijzonder sterk spul te zijn met ook nog eens precies de goede dikte voor die schakelaar. Lijkt me ook heel geschikt voor andersoortige noodreparaties. Binnenkort zal die nieuwe schakelaar wel gemonteerd worden maar haast heb ik er niet bij omdat die noodreparatie nog steeds prima zijn werk doet.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Kapotte badkamerschakelaar

Post by Pien » Sat Mar 09, 2024 8:33 am

Wat een goede tip. Die onthoud ik.
Ooit heb je het inbranden uitgelegd
Dankzij die uitleg heb ik mijn goede wok nadat mijn vriendin hem vreselijk had laten verbranden weer helemaal goed gekregen. Altijd als.ik mijn wok gebruik denk ik aan je Kees.
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Kapotte badkamerschakelaar

Post by keesvi » Sun Mar 10, 2024 5:57 am

Leuk Pien! Ik had bij de oprichting van het forum graag gezien dat Don dit subforum voor zijn rekening had genomen maar helaas en hij gaat dat ook niet meer doen. Ik heb af en toe nog wel contact met hem. Die man is echt handig en ontzettend behulpzaam. Een sectie over huisdieren zou hem ook wel gepast hebben. Degelijke gietijzeren en plaatstalen pannen krijg je altijd wel weer goed als ze niet kromgetrokken of doorgeroest zijn. Het is even wat werk maar dan kun je er zonder er verder al te veel moeite in te steken nog een leven lang plezier van hebben als je rekening met een paar dingen houdt: nooit in de vaatwasser, geen zeep of afwasmiddel gebruiken, uitkijken met zuren en altijd vet houden, al is het met een uiterst dun laagje hittebestendige olie of vet.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest