Image

Alles wat met een pc te maken heeft!

Introductie - technische uitleg - klachten/ideeën
Don
Posts: 4
Joined: Sun Feb 12, 2023 10:04 pm
Contact:

Alles wat met een pc te maken heeft!

Post by Don » Wed Mar 29, 2023 10:17 pm

Beste mensen, even een andere melding. Ik heb de pest aan cookies op internet en er komen steeds meer sites waar je cookies moet accepteren. Nu weet ik met mijn ervaring op de pc wat cookies doen maar in een stuk wat ik gelezen heb is het nog veel erger als wat ik dacht. Ik weiger ook om cookies te accepteren, zoveel mogelijk en ben blij dat ik een ad blocker heb op mijn pc waardoor er al veel rotzooi tegen gehouden wordt. Maargoed mensen lees hetgeen eens serieus wat cookies doen in de volgende links. Dit zet ik hier neer als waarschuwing omdat ik mijn vrienden lief heb.

Lees het volgende in het AD; https://www.ad.nl/.../waarom-je-niet-zomaar-altijd.../
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Alles wat met een pc te maken heeft!

Post by Nicolaas » Thu Mar 30, 2023 8:08 am

Heel goed topic Don. Toevallig bracht Kees al eens een adblock hier ter sprake vanwege de reclame op dit forum. Kan iedereen adblock plus aanbevelen, is een gratis versie en een betaalde versie van. Met de gratis versie komt adblock plus zelf af en toe nog met een pop-up om je te vertellen hoeveel pop-ups ze geblokkeerd hebben, wil je daar ook van af zul je een gering bedrag moeten betalen. Groot extra voordeel bij ook de gratis versie is dat je van alle inleidende reclames af bent op bv youtube, maar ook video van CNN, de Telegraaf enz. Nooit meer promo's. Een zegen.

De link naar het AD artikel werkt niet, hier denk ik wel: https://tinyurl.com/yc4epfu6
Mogelijk heb je handmatig de link proberen in te korten omdat hij te lang was om in het bericht opgenomen te worden. Dat is helaas een euvel op dit forum dat alleen op te lossen is via een url-verkorter.

Een citaat uit het artikel waar je naar verwijst:
Als je allebei (jij op de jouwe en een willekeurig ander op diens computer) dezelfde zoekterm intikt, krijg je toch elk andere resultaten. Google is superhandig, maar het is dus géén moderne versie van de encyclopedie.

,,En dat komt doordat Facebook en Google met behulp van de informatie die cookies hebben verzameld goed weten wat u waarschijnlijk interessant zal vinden”, zegt Hoffman. En dat is precies wat ze u proberen voor te schotelen, want ze willen u vasthouden. Hoe langer, hoe meer gelegenheid om advertenties te verkopen. Dat is hun verdienmodel.”

We worden verleid met steeds radicalere versies van onze eigen standpun­ten

We worden naar ‘echoputten’ geleid
Informatie die ons blijft boeien, hoe erg is dat? Een voetballiefhebber ziet graag voetbal, toch? Jawel, zegt Hoffman. Maar daardoor nooit meer hockey. En vertaal dat eens naar maatschappelijke kwesties. ,,We krijgen niet meer de hele wereld te zien, maar alleen onze blik op de wereld. We worden elk geleid naar ‘echoputten’ (rabbit holes is de Engelse term) waarin wij elk nog slechts horen wat elk van ons bevalt. En het is net als met drugs: je moet steeds een beetje verder gaan. Zo worden we verleid met steeds radicalere versies van onze eigen standpunten.”

En dat drijft wiggen in de samenleving. ,,Er was een tijd dat liberalen en conservatieven toch vrienden konden zijn. Nu is alles een wedstrijdje schreeuwen. Historici zullen zich later afvragen hoe het heeft kunnen gebeuren dat in onze tijd met behulp van tracking cookies zoveel verdeeldheid kon worden gezaaid.”

Dank voor het zeer nuttige topic!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Alles wat met een pc te maken heeft!

Post by keesvi » Thu Apr 06, 2023 11:45 pm

Ghostery vind ik een aanrader. Het is combinatietool, een extensie voor je webbrowser, die ads, trackers en cookies kan blokkeren, in bulk maar voor elke website kun je uitzonderingen markeren:
Ghostery is een krachtige privacy extensie. Blokkeer ads, stop trackers en maak websites sneller,
Blokkeer ads

Ghostery’s ingebouwde ad blocker verwijdert reclame van een webpagina en ruimt deze op zodat u zich kunt concentreren op de door u gekozen inhoud.

Bescherm uw privacy

Ghostery laat u trackers van websites die u bezoekt bekijken en blokkeren om te controle te hebben over wie uw data verzamelt. Verbeterde Anti Tracking anonimiseert ook uw data om uw privacy nog meer te beschermen.

Browse sneller
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest