Image

Wooncrises toen en nu

Discussieforum voor maatschappelijke en politieke onderwerpen
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Wooncrises toen en nu

Post by Dagmar57 » Thu Apr 25, 2024 10:53 am

Een woningnood, ook wel een woningtekort, huizencrisis, woningcrisis of wooncrisis genoemd, is een situatie waarin er een tekort aan (betaalbare) woningen is om de bevolking in een gegeven gebied te huisvesten. Woningnood komt voor in ruwweg twee vormen:

Een absoluut tekort aan beschikbare woningen om mensen te huisvesten, bijvoorbeeld door een snelle bevolkingsgroei (door een babyboom of een vluchtelingenstroom) of na grootschalige verwoesting van woningen (door een natuurramp of een oorlog).
Een tekort aan relatief betaalbare woningen, wat wil zeggen dat aanzienlijke aantallen woningzoekenden de koop- of huurprijzen van beschikbare woningen niet kunnen betalen. In dit geval is er vaak een tekort aan sociale huurwoningen (woningen die bestemd zijn voor mensen met een relatief laag inkomen en die eigendom zijn van woningcorporaties of gemeentelijke woningbedrijven) of aan betaalbare woningen in vrije huursector (waar vooral woningzoekenden met een middeninkomen behoefte aan hebben).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Woningnoo ... e%20houden.
Even een kort overzicht van de woningcrises door de jaren heen.


De kloof tussen kopers en huurders wordt in rap tempo groter. De wooncrisis is nijpend, maar niet zo 1-2-3 op te lossen. Kleine aanpassingen aan bestaand beleid gaan het verschil niet maken, betoogt stadsgeograaf Cody Hochstenbach in zijn boek Uitgewoond. Er moet fundamenteel iets veranderen. "Doorsnee huiseigenaren zijn 90 keer zo rijk als huurders."
https://www.rtl.nl/entertainment/lifest ... chstenbach

De oorzaken van woningcrises heeft zeker te maken met politieke inzichten en keuzes.

Zelf ben ik mijn levenslang een huurder geweest, ik wil niet vastzitten aan een huis.
Dat heeft wel gevolgen voor mijn inkomen, als huurder ben je altijd slechter af geweest vergeleken bij een koper.
Ik ben het geheel eens met de volgende bewering:
Maar als je 'te weinig' betaalt voor je huurwoning, word je weggezet als asociale huurder die het verpest voor anderen. Terwijl juist kopers worden gesubsidieerd en dankzij die subsidie goedkoop wonen. Dát is asociaal."
Het afschaffen van hypotheekrenteaftrek al heel lang een heet hangijzer. Iedere expert zegt dat het een onding is waar we vanaf moeten, maar de politiek brandt er zijn vingers niet aan omdat het stemmen kost."
Dit moet zo snel mogelijk worden afgeschaft, dit voordeel voor kopers.

Ook vind ik het een goede zaak dat de jubelton is afgeschaft, het bevoordelen via ouders van kinderen om 100.000 euro belastingvrij te schenken voor de aanschaf van een woning, dat vergroot alleen de ongelijkheid tussen eerlijke kansen op de woningmarkt.

Hoe de crises op te lossen?
Op korte termijn denk ik dat enkel het snel bouwen van flexwoningen iets kan oplossen, dus tijdelijke woningen, die later weer weggehaald kunnen worden, aangezien bouwgrond, bestemmingen, stiksotf etc en het tekort aan bouwvakkers niet snel zullen worden opgelost.
User avatar
Greet
Posts: 997
Joined: Mon Jan 30, 2023 9:17 am
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Greet » Thu Apr 25, 2024 12:03 pm

Dagmar57 wrote:
Thu Apr 25, 2024 10:53 am

Hoe de crises op te lossen?
Op korte termijn denk ik dat enkel het snel bouwen van flexwoningen iets kan oplossen, dus tijdelijke woningen, die later weer weggehaald kunnen worden, aangezien bouwgrond, bestemmingen, stiksotf etc en het tekort aan bouwvakkers niet snel zullen worden opgelost.
Ook met het bouwen van flexwoningen hebben ze te maken met stikstof en je moet hopen dat omwonenden niet dwars gaan liggen als ze flexwoningen in hun buurt krijgen .
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Dagmar57 » Thu Apr 25, 2024 12:16 pm

Greet wrote:
Thu Apr 25, 2024 12:03 pm
Ook met het bouwen van flexwoningen hebben ze te maken met stikstof en je moet hopen dat omwonenden niet dwars gaan liggen als ze flexwoningen in hun buurt krijgen .
Ja, dat klopt, ook met flexwoningen heb je te maken met stikstof.

Het blijkt dat de bouw van woningen vaak vertraagd wordt door buurtbewoners.
De bouw van een op de drie nieuwbouwwoningen loopt vertraging op omdat er bezwaar wordt gemaakt door buurtbewoners. De bezwaren leiden tot wanhoop bij gemeenten en in de politiek, blijkt uit onderzoek van het Nederlands Dagblad en Binnenlands Bestuur.

Meer dan vier op de vijf gemeenten geven aan dat hun woningbouwprojecten te maken krijgen met buurtbewoners die bezwaar maken.
Regelmatig wordt door bezwaar makende bewoners 'aantasting van het uitzicht' als argument aangevoerd bij gemeenten. Ook zijn verwachte verkeersoverlast, angst voor inkijk en vrees voor een tekort aan parkeerplaatsen veel voorkomende bezwaargronden.
https://nos.nl/l/2517948

Ik snap best dat iedereen graag wil wonen met een fijn uitzicht, maar ik denk dat het ook best een tandje minder kan, anderen willen ook graag wonen.
User avatar
Greet
Posts: 997
Joined: Mon Jan 30, 2023 9:17 am
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Greet » Thu Apr 25, 2024 3:30 pm

Ze moeten misschien eens meer de lucht in gaan met bouwen . Appartementen complexen tikken harder aan dan rijtjes huizen .
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Dagmar57 » Thu Apr 25, 2024 4:01 pm

Greet wrote:
Thu Apr 25, 2024 3:30 pm
Ze moeten misschien eens meer de lucht in gaan met bouwen . Appartementen complexen tikken harder aan dan rijtjes huizen .
Dan denk ik ook.
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Dagmar57 » Thu Apr 25, 2024 4:06 pm

x
Last edited by Dagmar57 on Thu Apr 25, 2024 5:02 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Dagmar57 » Thu Apr 25, 2024 5:01 pm

Dagmar57 wrote:
Thu Apr 25, 2024 4:06 pm
Waar ik me bij de woningcrises ook zorgen over maak is dat de kwetsbaarste groepen zo helemaal in de verdrukking komen.

Het gaat altijd vooral over asiel en migratie, maar onze daklozen en mensen die eigenlijk beschermd zouden moeten wonen (en die groep wordt enkel maar groter) komen helemaal in knel.
https://www.thdv.nl/zien/dakloosheid/5/ ... d-probleem
https://www.nporadio1.nl/nieuws/onderzo ... ermd-wonen
User avatar
Pien
Posts: 836
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Pien » Fri Apr 26, 2024 7:31 am

Als je over daklozen praat is het belangrijk om een schifting te maken denk ik.
Een grote groep is bijna niet te helpen dat was 40 jaar geleden al en daar heb ik een scriptie over geschreven en ben ik op afgestudeerd.
Het is de groep met zware psychische zelfs psychiatrische problemen vaak in combinatie met verslavingsproblematiek. Het is een groep die indertijd als een soort draaideur van de ene stad naar de andere ging van de ene opvanglocatie naar de anderen. Een groep die veel hulp aangeboden kreeg, maar vaak al weer weg was voordat het binnen paar dagen opgestart was..

Zorgelijk is voor mij dat mensen die wel kansen hebben, zoals jongeren, gescheiden vrouwen met kinderen gemengd worden met deze bijna niet te helpen groep met een grote mix aan problemen.

Wat je ziet gebeuren is dat de opvang sector als een soort afvalputje werkt van falend overheid beleid als het gaat om jongerenhulpverlening waar enorm op bezuinigd is en veel gesloten is, vluchtelingen beleid waar enorme tekorten zijn etc. Dat is heel erg zorgelijk en dit probleem wordt dan ook nog eens versterkt door het woningprobleem. Maar wordt er niet enkel door veroorzaakt.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Nicolaas » Fri Apr 26, 2024 8:44 am

Heb bovenstaande berichten gelezen, en allemaal waar maar waar het het onderwerp betreft: wooncrisis TOEN en NU, denk ik dat het grote verschil is: TOEN hadden we een wrakke economie, en NU ontbreekt en ontbrak al heel lang de politieke wil, want economisch ging het nog nooit zo goed met Nederland, ook in de tijd dat er van een stikstofprobleem ivm met de bouw geen sprake was, de politiek liet het begaan, het nijpend tekort dat er toen al was. En waarom? Mijn simpele antwoord veel te kort door de bocht vast wel is: omdat er aan deze gestaag toenemende schaarste geweldig verdiend werd door zowel de particulier als rijks en gemeente-overheden in de vorm van beleggingen op grond en bestaande woningen die dusdanige winsten oplever(d)en dat de particulier daar zonder verder nog iets te hoeven doen vorstelijk van kon/kan leven, en gemeentes hun begrotingen sluitend konden/kunnen krijgen zonder nog bedelbrieven aan de overheid te hoeven sturen.
De woningnood is een geweldige melkkoe in een neoliberale maatschappij waar ieder voor zich en god voor ons allen het voor het uitzoeken heeft
Last edited by Nicolaas on Fri Apr 26, 2024 8:45 am, edited 1 time in total.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Tympaan » Fri Apr 26, 2024 8:44 am

Greet wrote:
Thu Apr 25, 2024 3:30 pm
Ze moeten misschien eens meer de lucht in gaan met bouwen . Appartementen complexen tikken harder aan dan rijtjes huizen .
Dat is nog maar de vraag. Hoogbouw is niet goedkoper en ook niet ruimtebesparend. zie punt 8.

Men zal moeten accepteren dat Nederland een klein land is en dat men niet tot in de eeuwigheid kan blijven doorgroeien. En dan ook nog van alles willen, van ruimte voor de natuur tot een steeds groter inwoneraantal. Dat gaat wel een keer botsen...
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Nicolaas » Fri Apr 26, 2024 8:48 am

Ruimte genoeg, alleen is de grond te duur.
Om het stikstofprobleem te omzeilen zouden er prefab-woningen gebouwd kunnen worden. Ook wordt er al zeker een decennium geouwehoerd over het bewoonbaar maken van de waanzinnig grote aantallen ongebruikte kantoor-en winkelruimtes, komt maar niet van de grond. De politieke wil is er niet
Van alle kantoorruimte die bedrijven in Nederland huren, staat 6% ongemerkt leeg. Het gaat om 3,3 miljoen vierkante meter aan onbenutte oppervlakte. Deze verborgen leegstand komt niet terug in de officiële leegstandscijfers, terwijl deze ruimte gebruikt zou kunnen worden voor andere functies zoals wonen.18 mrt 2022
279.000 lege gebouwen en andere feiten over leegstand in Nederland.


279.000 lege gebouwen
Tienduizend voetbalvelden. Zoveel vierkante meters kent Nederland nu aan ongebruikt zakelijk vastgoed. Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende dat er begin 2016 zo’n 279.000 gebouwen niet werden gebruikt. Voor twee derde daarvan duurt die situatie al langer dan een jaar. Toch is de leegstand in Nederland licht gedaald, in 2016 stonden ruim 7.000 objecten minder leeg dan een jaar eerder. De daling is vooral te danken aan de woningmarkt: slechts 2 procent van de woningen werd in 2016 niet gebruikt.

Veel lege kantoren, schoolgebouwen en winkels
Er staan nog altijd veel kantoren leeg in Nederland: ruim een kwart van de kantoren is niet in gebruik. Opvallend is de leegstand van 1.170 schoolgebouwen: een op de acht schoolgebouwen staat leeg. Ook veel winkels in de binnensteden hebben last van leegstand, onder andere door het faillissement van winkelketen Vroom & Dreesmann. Van alle 152.000 winkels werden er in 2016 meer dan 20.000 niet gebruikt, dat is iets meer dan een jaar eerder.
https://www.centraalbeheer.nl/magazine/ ... -nederland
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Greet
Posts: 997
Joined: Mon Jan 30, 2023 9:17 am
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Greet » Fri Apr 26, 2024 9:27 am

Tympaan wrote:
Fri Apr 26, 2024 8:44 am
Greet wrote:
Thu Apr 25, 2024 3:30 pm
Ze moeten misschien eens meer de lucht in gaan met bouwen . Appartementen complexen tikken harder aan dan rijtjes huizen .

Dat is nog maar de vraag. Hoogbouw is niet goedkoper en ook niet ruimtebesparend. zie punt 8.
Oke het zal niet goedkoper zijn maar volgens mij wel ruimte besparend . Ik woon zelf in een appartementen
complex van 108 appartementen , ik zie ze nog geen 108 woningen plaatsen op de ruimte waar het complex staat inclusief groot
parkeerterrein

Men zal moeten accepteren dat Nederland een klein land is en dat men niet tot in de eeuwigheid kan blijven doorgroeien. En dan ook nog van alles willen, van ruimte voor de natuur tot een steeds groter inwoneraantal. Dat gaat wel een keer botsen...
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Tympaan » Fri Apr 26, 2024 10:24 am

Het is natuurlijk wel gemakkelijk om te zeggen dat de overheid het weer gedaan heeft of dat de politieke wil er niet is, maar dat is het niet alleen. Uiteraard is het vooral een centenkwestie. Niet elk kantoor- of winkelpand leent zich voor de zogenaamde gebouwtransformatie. Vaak vanwege de constructie en/of de locatie. Vaak zijn die panden eigendommen van iemand en er bestaat nu eenmaal een eigendomsrecht. De overheid kan dus niet vrijelijk over die panden beslissen.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Tympaan » Fri Apr 26, 2024 10:34 am

Greet wrote:
Fri Apr 26, 2024 9:27 am
Oke het zal niet goedkoper zijn maar volgens mij wel ruimte besparend . Ik woon zelf in een appartementen
complex van 108 appartementen , ik zie ze nog geen 108 woningen plaatsen op de ruimte waar het complex staat inclusief groot
parkeerterrein.
Volgens de mensen die het weten kunnen dus niet. Maar die gaan wel uit van een beetje leefbare omgeving. Als je de Chinese bouwtrant volgt zou je wellicht meer appartementen kunnen creëren. Heel hoge torens met piepkleine appartementjes heel dicht op elkaar. Maar of je dat je kindskinderen wil aandoen...
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Dagmar57 » Fri Apr 26, 2024 11:06 am

x
Last edited by Dagmar57 on Fri Apr 26, 2024 11:10 am, edited 2 times in total.
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Dagmar57 » Fri Apr 26, 2024 11:10 am

Dagmar57 wrote:
Fri Apr 26, 2024 11:06 am
Bijna 25 jaar geleden was de woningnood zo goed als opgelost. Maar nu zijn er bijna 400.000 woningen te weinig en loopt het tekort alleen maar op. Hoe kon Nederland de volkshuisvesting zo uit de hand laten lopen?
https://www.ftm.nl/artikelen/afbraak-wo ... -nederland

Goed stuk.

De woningnood is zowel het gevolg van politieke keuzes als onvoorziene omstandigheden.
B.v. (politieke keuze) doordat ouderen nu steeds langer zelfstandig moeten wonen door sluiting voorzieningen voor ouderen in de afgelopen decennia , zijn hun woningen niet beschikbaar voor de woningmarkt/sociale huur en dit terwijl het aantal ouderen tot ongeveer 2040 blijft toenemen en dit zo ongeveer de grootste groep inwoners van Nederland is qua percentage. Deze doorstroom stagneert dus enorm.

Het aantal migranten en asielzoekers is veel harder gestegen dan gedacht en gezien de wereld omstandigheden blijft dit voorlopig ook nog wel zo en deze groepen moeten ook gehuisvest worden. (onvoorzien en onvoorspelbaar)

Het aantal alleenstaanden huishouden blijft groeien waardoor meer woningen nodig zijn. (hier had allang op geanticipeerd moeten worden)

Ook onvoorziene omstandigheden als b.v. de oorlog Oekraïne-Rusland waardoor prijzen enorm gestegen zijn.

Verhuurdersheffing (politieke keuze) is ook een grote fout geweest, waardoor woningcorporaties minder investeringen deden.
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Dagmar57 » Fri Apr 26, 2024 11:18 am

Tympaan wrote:
Fri Apr 26, 2024 10:34 am
Greet wrote:
Fri Apr 26, 2024 9:27 am
Oke het zal niet goedkoper zijn maar volgens mij wel ruimte besparend . Ik woon zelf in een appartementen
complex van 108 appartementen , ik zie ze nog geen 108 woningen plaatsen op de ruimte waar het complex staat inclusief groot
parkeerterrein.
Volgens de mensen die het weten kunnen dus niet. Maar die gaan wel uit van een beetje leefbare omgeving. Als je de Chinese bouwtrant volgt zou je wellicht meer appartementen kunnen creëren. Heel hoge torens met piepkleine appartementjes heel dicht op elkaar. Maar of je dat je kindskinderen wil aandoen...
Deel van het probleem is ook bouwgrond, die is veelal in handen van projectontwikkelaars, die hiervoor aan de overheid (gemeenten en provincies) enorme bedragen vragen.
En ik denk ook dat het goed zou zijn dat het makkelijker wordt om landbouwgrond om te mogen zetten in bouwgrond.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Nicolaas » Sun Apr 28, 2024 11:40 am

We hoeven echt niet de lucht in om mensen een woning te verschaffen, er is plenty ruimte, maar de speculatie met grond viert hoogtij waar het neoliberaal beleid van de afgelopen decennia alleen maar voeding aan gegeven heeft.
Het is wel raar dat dit bij de laatste verkiezingen nauwelijks een issue is geweest, de huisvestingsproblematiek. Wel roepen om minder migratie, maar straks huilen wanneer de arbeidsmigrant hier niet meer komen wil of kan -vanwege bv een woningtekort- want dan breekt economisch de pleuris uit. De noodzaak van meer woningen daar werd totaal aan voorbij gegaan voor zover ik de debatten gevolgd heb. Een raadsel. In de 60-er 70-er jaren stond Nederland op zijn kop vanwege een falend woningbeleid, en nu zit men met de handen over mekaar af te wachten op de dingen die komen gaan, of beter: NIET komen gaan wanneer gewoon wij burgers niet massaal in opstand komen, NU, net als om op de topictitel terug te komen TOEN
Daar heeft een overheid maar voor te zorgen, volkshuisvesting, dat is elementair

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/16/ne ... r-a4187132

Ook wel grappig om mee te nemen:
Gemiddeld hebben we hier 65 vierkante meter huis per persoon. Daarmee wonen we een stuk ruimer dan Duitsers, die zo’n 46 vierkante meter per persoon hebben. Een Brit moet het gemiddeld met 44 vierkante meter doen.

Dit simpele feit veranderde mijn kijk op het woningdebat compleet. Daarin gaat het namelijk altijd over aantallen woningen. Zoals de miljoen huizen die er volgens het kabinet tot 2030 bij moeten komen.

(...)(...)(...) terwijl beleidsplannen telkens over dat miljoen reppen, gaat er minder aandacht naar de vraag hoe groot de huizen moeten zijn. De woonruimte dus. Als je daar naar gaat kijken, blijkt er ineens veel meer mogelijk dan alleen het eindeloos herhaalde bouwen, bouwen, bouwen.

Huiseigenaren kunnen woningen opsplitsen in meerdere kleine appartementen. Ouders van wie de kinderen zijn uitgevlogen, kunnen kleiner gaan wonen. De grote huizen komen dan weer beschikbaar voor gezinnen. En we kunnen het makkelijker maken om samen te gaan wonen.

De vraag is waar we de woonruimte beter kunnen verdelen. Of er bepaalde groepen zijn die groter wonen dan andere. En of ze bereid zijn een deel van hun ruimte op te geven. Om daar achter te komen, zijn wij (ontwerper Leon de Korte en correspondent Wonen Josta van Bockxmeer) de afgelopen weken in de data over woonruimte gedoken. We keken naar gegevens over het aantal vierkante meters woonruimte en het aantal inwoners per buurt, net als de leeftijd van de inwoners. (...)(...)(...)

In bestaande huizen kunnen in theorie nog 3 miljoen mensen terecht
Als je alle ruimte in bestaande woningen bij elkaar optelt die mensen niet per se nodig hebben, zou je drie miljoen extra mensen een huis kunnen geven, berekende adviesbureau Springco Urban Analytics. Dat is een stuk meer dan de totale verwachte bevolkingsgroei tot 2035. Nieuwbouw zou overbodig zijn.

(...)(...)(...)

Ouderen zitten in hun grote huizen dus net zo vast als starters die zich geen fatsoenlijke woning kunnen veroorloven. Ook als ze in hun grote huis de trap niet meer opkomen. Of vereenzamen zonder huisgenoten of buren. En dat terwijl de oplossing binnen handbereik ligt.

(...)(...)(...)
Binnen de bebouwde kom kan er een stad bij
Volgens architectenbureau KAW kunnen er door opdeling van grote huizen maar liefst 470.000 woningen bijkomen in Nederland. Vooral wijken die tussen 1950 en 1980 zijn gebouwd, zijn geschikt om woningen te splitsen.

Bij portiekflats is het mogelijk om vanuit het trappenhuis meerdere ingangen te maken. Rijtjeshuizen kunnen worden gesplitst in onder en boven, of voor en achter. Op de hoeken van woonblokken, waar meestal toch geen ramen zitten, kunnen er kleine appartementen worden bijgebouwd.

Plek om te bouwen is er in deze wijken ook op overbodige parkeerplaatsen, op de daken van parkeerboxen en aan de randen van wijken, waar vaak veel plek is tussen de huizen en de weg.

https://decorrespondent.nl/12375/over-d ... 1bedb3ca4c

En dan heeft men het in de Correspondent nog niet gehad over de gigantische leegstand van kantoor-en winkelruimtes en de met name in mijn omgeving meer en meer om zich heen grijpende witwaspraktijken waarmee enorme ruimtes (vooral voormalige loodsen/onderstukken) bezet worden gehouden met allerlei totale onzin
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Willemijn
Posts: 266
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:34 am
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Willemijn » Sun Apr 28, 2024 3:01 pm

Tympaan wrote:
Fri Apr 26, 2024 8:44 am
Greet wrote:
Thu Apr 25, 2024 3:30 pm
Ze moeten misschien eens meer de lucht in gaan met bouwen . Appartementen complexen tikken harder aan dan rijtjes huizen .
Dat is nog maar de vraag. Hoogbouw is niet goedkoper en ook niet ruimtebesparend. zie punt 8.

Men zal moeten accepteren dat Nederland een klein land is en dat men niet tot in de eeuwigheid kan blijven doorgroeien. En dan ook nog van alles willen, van ruimte voor de natuur tot een steeds groter inwoneraantal. Dat gaat wel een keer botsen...
Vooral omdat op dat kleine oppervlak alle bebouwing op 13% van de grond wordt gepropt ( woningen,winkels,bedrijven,bouwterreinen, ziekenhuizen, scholen, vuilstort, wegen). 54% van het grondoppervlak is voor de landbouw. Misschien hebben we niet zozeer teveel mensen, maar in verhouding vooral teveel koeien??
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Wooncrises toen en nu

Post by Tympaan » Sun Apr 28, 2024 4:23 pm

Landbouw bestaat natuurlijk niet alleen uit koeien. Los daarvan blijf ik van mening dat het belangrijk is dat er ook in Nederland een sterke gezonde landbouw aanwezig is. We hebben aan het gas gezien hoe riskant het is om afhankelijk te zijn van het buitenland, zeker als dat buitenlanden zijn met bedenkelijke of zelfs verwerpelijke regimes. We moeten er simpelweg mee leren leven dat de ruimte beperkt is en dat je niet tot in het oneindige maar kan blijven groeien qua inwoneraantal.

Uiteraard kan de politiek er voor kiezen dat Nederland een soort stadsstaat moet worden. Waarbij je voor alles afhankelijk ben en zelf feitelijk weerloos ben.

Dan ben ik maar weer blij dat ik geen kinderen/kleinkinderen heb om mij zorgen over te maken.
Faber quisque fortunae suae.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest