Image

Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

updates, verwachtingen, analyses
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Fri Mar 01, 2024 7:37 am

Latest post of the previous page:

Ik begrijp je reactie. Alleen wat zegt Macron nu werkelijk. Hij houdt het bewust vaag en geeft een duidelijk signaal af aan Poetin.

Ik ga mee met de analyse van het AD waarin aan het einde van het artikel gezegd wordt:

https://www.ad.nl/buitenland/expert-ove ... ~a2f7901c/
Maar wat heeft Macron precies gezegd? En wat moeten we ermee? ,,Je kunt er inderdaad alle kanten mee op’’, zegt Paul van Hooft, analist van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies. ,,Dat doen de Fransen wel vaker. Ze laten zo zien dat ze iets heel erg belangrijk vinden, maar blijven vervolgens bewust vaag om zichzelf niet vast te zetten. Ze hebben de neiging om op een heel intellectuele manier over dit soort vraagstukken te praten.’’
Desondanks geeft Macron toch een signaal af, stelt Van Hooft. ,,En dat is niet dat er nu grondtroepen naar Oekraïne gaan. Dat is echt moeilijk voor te stellen. Dan zou je zomaar een directe confrontatie kunnen krijgen tussen Navo-troepen en Russen.’’ De boodschap is om te beginnen gericht aan Rusland: het Westen wil niet dat Oekraïne verliest. Volgens Van Hooft wil Macron laten zien dat er over deze optie serieus wordt gesproken. ,,Jullie hebben een aantal succesjes geboekt, zegt hij tegen de Russen, maar begrijp goed dat wij Oekraïne niet laten vallen.’’
ook een boodschap aan de Amerikanen
Ook richt de Franse president zich tot de Oekraïners. ,,De wapenleveranties lopen momenteel achter, maar hij wil Kyiv duidelijk maken dat er wel degelijk wordt gesproken over andere soorten hulp. Ik denk dat Macron het ook tegen de Amerikanen heeft.’’ Hij wil niet alleen aangeven dat Europa nog steeds achter Oekraïne staat, meent Van Hooft, maar tegelijkertijd de VS manen de zaken op orde te krijgen. Er is daar namelijk steeds meer weerstand tegen de kostbare steun aan Kyiv. ,,Macron voert de druk op. Als wij troepen zouden sturen, betekent dat dat de Navo zich zou mengen in de strijd. Dan is het moeilijk voor de VS om zich erbuiten te houden.’’
Leidersrol in Europa
Verder, zegt Van Hooft, wil Macron laten zien dat hij de leidersrol pakt in Europa. ,,De Fransen vinden dat ze deze rol horen te spelen: noblesse oblige (adel verplicht). En ze zijn op dit moment met hun kernwapens, vliegdekschepen en plek in de VN Veiligheidsraad ook de meest serieuze speler op gebied van veiligheid en defensie. Die leidersrol zou ook van Duitsland moeten komen, maar dat gebeurt niet. Het feit dat kanselier Olaf Scholz net de levering van Taurusraketten heeft tegengehouden, is echt een slecht signaal. Daarmee geeft hij aan dat Russische intimidatie werkt. Dit is het antwoord van Macron.’’
Poetin begrijpt alleen duidelijke taal. Het is heel belangrijk, en hiermee zit ik op de lijn van de voormalige Oostblok landen, en voornamelijk Estland, dat we ons niet laten intimideren. Wat Scholz doet vind ik veel gevaarlijker.
Wat Denemarken doet.alles.wat het land heeft overdragen aan Oekraïne daar hoor je niemand over maar dat is heldere taal en vindt Poetin echt niet leuk.
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Fri Mar 01, 2024 7:47 am

Ik pak even een nieuwe post, anders worden het wel hele lappen tekst.

RTL heeft een analyse die ik deel. Het is nog lang niet over en uit voor Oekraïne

Inderdaad trekken troepen zich georganiseerd terug dat met name te maken heeft met munitie tekort vanwege te late levering vanuit het westen. Maar Oekraïne is echt niet verslagen. In korte tijd zijn er de laatste weken 10 gevecht vliegtuigen uit de lucht geschoten. Er is enorme schade toegebracht aan het Russische leger.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... e-oekraine
User avatar
Dagmar57
Posts: 465
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Dagmar57 » Fri Mar 01, 2024 12:38 pm

Macron staat onder druk binnen de NAVO omdat Frankrijk helemaal niet zoveel bijdraagt aan de steun voor Oekraïne, Frankrijk staat vrij onder aan de lijst qua bijdrage.
Als we kijken naar alle bedragen tot nu toe, heeft Duitsland voor maar liefst 22 miljard euro steun gegeven aan Oekraïne, terwijl Frankrijk amper uitkomt op 1,8 miljard."
Dus zijn uitspraak is helemaal niet in verhouding met wat Frankrijk echt doet en ook geen duidelijke taal, andere landen reageerden hier met grote aantallen op dat ze geen troepen gingen sturen, dat is dus een zwak signaal ipv een sterke naar mijn idee.
Macron heeft hiermee de eenheid binnen de NAVO openlijk teniet gedaan.
Persoonlijk vind ik het een blunder van de Franse president.
User avatar
Dagmar57
Posts: 465
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Dagmar57 » Fri Mar 01, 2024 12:42 pm

Pien wrote:
Fri Mar 01, 2024 7:47 am
RTL heeft een analyse die ik deel. Het is nog lang niet over en uit voor Oekraïne
Dat hoop ik van harte.
Voorlopig wint er niemand en kost het enkel mensenlevens aan beide zijden.
Het duurt nog tot einde van het jaar voor b.v. luchtsteun (F16's) vanuit Europa naar Oekraïne komt, dus dat duurt nog even, dat had al veel veel eerder moeten gebeuren en munitie is er ook nog lang niet genoeg, allemaal zaken in het nadeel van Oekraïne.
Luchtsteun is voor grondtropen van essentieel belang.
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Fri Mar 01, 2024 12:54 pm

Ik weet het Dagmar en dat ligt dus niet aan Oekraïne maar aan de levering vanuit het westen.
Er is maar één man die de.oorlog kan beëindigen en dat is Poetin. Dat kan die vandaag nog doen.
Maar die gaat het niet doen. Integendeel. Als hij de kans krijgt dan pakt hij meer land (Georgia is overspoeld met Russische vluchtelingen en dat is heel gevaarlijk voor Georgia, zijn zij de volgende?).


Ik ben het eens met mevrouw Nalvany dat Poetin een gewone ordinaire gangster is van het zwaarste soort. Ik vind het alleen lastig dat in feite vanuit Europa de oplossing moet komen. Dat vind ik lastig omdat Poetin nog steeds in eigen land goed.ligt. Ook al is dat via leugens en indoctrinatie tot stand gebracht dat maakt het niet minder waar dat hij.goed ligt.

Dus ik begrijp de roep om optreden en hulp vanuit Europa vanuit de Russische oppositie, maar ik weet niet of dat de weg is. Temeer daar ik vind dat de Russen zelf het onmogelijke (nl deze regering wippen) zullen moeten zien klaar te spelen.
User avatar
Dagmar57
Posts: 465
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Dagmar57 » Tue Mar 05, 2024 12:53 pm

Als het ooit tot een Russische aanval komt is de Suwalki-corridor het kwetsbaarste gebied van de NAVO. In korte tijd kan Rusland de Baltische staten afsnijden van Polen door de corridor te bezetten. „Het zijn interessante tijden”, merkt een bezoeker van het drielandenpunt op. „Laten we hopen dat het bij interessant blijft en het geen tragische tijden worden.”

Toch waarschuwen veel militair analisten al jaren dat een volgende aanval van de Russische president Vladimir Poetin hier zal plaatsvinden: de Suwalki-corridor, de ongeveer 100 kilometer lange strook land, de grens tussen Litouwen en Polen. Aan de ene kant ligt de Russische exclave Kaliningrad – ooit bekend geworden als geboorte- en woonplaats van filosofen Immanuel Kant en Hannah Arendt, maar tegenwoordig bekend als een Russisch militair zwaartepunt met een grote marinevloot én hypersonische raketten geschikt voor kernkoppen. Aan de andere kant ligt Wit-Rusland – de facto een land dat onder militair bewind van het Kremlin staat.

Russische dreigingen van een inval in de Baltische staten of Polen zijn inmiddels geen voorpaginanieuws meer. De Baltische staten waarschuwen er hardop voor en Polen versterkt zijn leger sinds de Oekraïne-oorlog dermate, dat het binnen enkele jaren het grootste van de Europese Unie zal zijn.

Als het tot een aanval komt in de toekomst is de Suwalki-corridor het kwetsbaarste gebied van de NAVO. In een mum van tijd kan Rusland de Baltische staten afsnijden van Polen door de corridor te bezetten. Hulp van NAVO-landen kan er lastig komen: slechts twee wegen en één spoorlijn verbinden Polen met de Baltische staten. Bovendien is het gebied moerassig, vol bossen en steile heuvels – geen plek om loodzware Leopard-2 tanks op uit te sturen. Het wordt niet voor niks ‘de achilleshiel van de NAVO’ genoemd.

„Als het daadwerkelijk tot een aanval komt zullen we zien of onze NAVO-bondgenoten reageren”, zegt Lukasz. „Of dat ze ons in de steek laten zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/03/01/we ... e-a4191758

Interessant stuk dat laat zien dat als Poetin nog gekkere dingen doet dan hij nu al doet, de NAVO nog voor heel veel moeilijke keuzes komt te staan.

En dan nog deze engerd:
Op de achtergrond prijkt ondertussen een kaart met de nieuwe landsgrenzen van Rusland. Oekraïne wordt er afgebeeld als een klein land dat grenst aan Polen. Het oosten van het land en de kustlijn aan de Zwarte Zee staan volledig onder Russische controle. "Historische delen van Rusland die terug bij het moederland gevoegd moeten worden", vindt Medvedev.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/05 ... ev-oorlog/
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Tue Mar 05, 2024 7:21 pm

Mooie post waarvoor dank Dagmar.

Macron heeft het begrepen en roept mensen op als het ware om dapper te zijn. Want hoe je het ook went of keert wat Medvedev gedaan heeft is natuurlijk een rechtstreekse oorlogsverklaring aan het westen.

Persoonlijk...

31 jan 2021 met oud en nieuw wist ik dat er oorlog zou komen en ik was daar heel verdrietig over.
De inval in Oekraïne had ik verwacht en helaas gebeurde dat ook.

Maar ik had niet verwacht dat we zo snel in de oorlog getrokken zouden worden. Het gaat zo razendsnel. Heel naar en heel eng. Wel dat wij er ook bij betrokken zouden worden.
Het is net mecano steentjes. Steeds meer steentjes vallen om. Rusland is op oorlogspad en daar kan niemand meer omheen. Ik hoop nog steeds dat het met een sisser afloopt, maar de.cuba crisis is heilig bij wat op dit moment gebeurt.
Daar komt ook bij dat Trump waarschijnlijk president gaat worden en ook dat is niet gunstig. Hij is te onvoorspelbaar. Dit vanwege uitspraak Hoog Gerechtshof gisteren.

Hongarije heeft uitgesproken tegen kandidaat Rutte te zijn in de Navo. Hij wordt gesteund door Roemenië en andere landen. Aangezien eensgezindheid nodig is, maakt dit de kans wel kleiner.
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Fri Mar 15, 2024 10:40 am

Wordt dit topic nog gevolgd, behalve door Dagmar?

Er gebeurt nl nog steeds heel veel in Oekraïne. Er zijn drie "bevrijdigingslegers" bijgekomen bestaande.uit Russen die hun eigen agenda hebben nl het omverwerpen van de huidige regering en het bevrijden van Rusland.
Deze Russen vechten dus tegen hun eigen mensen, zijn zwaar gescreend inclusief leugendetector proef en ze worden gefaciliteerd door Oekraïne.

Even een update vanuit het andere topic en mijn uitleg ervoor om het in een kader te plaatsen. De mainstream nieuws kanalen (TV, kranten, internet) zijn er onlangs over gaan berichten maar deze ontwikkeling is al veel langer bekend (half jaar geleden al) en lijkt toch uit te kunnen groeien tot iets groots en goeds voor Oekraïne
B wrote:De invallen door de 3 Russische bevrijdingslegers blijken een heel goed georganiseerde opmaat te zijn geweest voor de massale Oekrainse drone aanval van gisteren die overigens nog steeds plaatsvinden. Hier een overzicht.


Het was blijkbaar helemaal niet de bedoeling om dieper Rusland in te trekken, maar om af te leiden van wat er werkelijk gebeurde. Door de massale Russische reactie is het vliegtuig IL-76 door eigen vuur uit de lucht geschoten. En is er mogelijk ook nog een SU-27 uit de lucht gevallen alhoewel niet bevestigd.
Tijdens de aanval van de Russische bevrijdigslegers heeft Oekraine 85 drones losgelaten allemaal op energieleveranciers olie-raffinaderijen en -depots en andere doelen zoals 3 vliegvelden en het hoofdkantoor van de Federale veiligheidsdienst.

Intussen zijn bewoners in de grensstreek op de vlucht geslagen. Werden tegengehouden door de Russische autoriteiten (want ze moeten stemmen). Ik las ergens (ben t bericht even kwijt) dat Oekraine voor corridors heeft gezorgd zodat de bewoners naar Oekraine kunnen vluchten.
Hoe het gaat met het stemmen in de Belgorod regio kun je hier zien


Intussen gaan de droneaanvallen in de Kursk en Belgorod regio door en verstoren het feestje voor Poetin behoorlijk.
Ook weer nieuwe droneaanvallen worden uitgevoerd, zoals vannacht op het militaire vliegveld in Buturlinovka, Voronezh regio.

En een drone aanval op een Russische olieraffinaderij, niet ver weg van Kaluga, aangevallen door drones.
Pervyy Zavod is de grootste operationele petrochemische onderneming in de regio Kaluga. De belangrijkste technologische eenheden van Pervyy Zavod zijn het AVBT-101-koolwaterstofverwerkingscomplex, waarvan het verwerkingsvolume 1,2 miljoen ton per jaar bedraagt.
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by keesvi » Sun Mar 17, 2024 12:14 am

Pien wrote:
Fri Mar 15, 2024 10:40 am
Wordt dit topic nog gevolgd, behalve door Dagmar?
Jazeker! Ik heb niet altijd de energie om te reageren en jij bent doorgaans zo goed geïnformeerd dat ik er weinig tot niets meer aan toe te voegen heb. Maar ik lees heel graag wat je te melden hebt, nu ook weer over die Russische militaire eenheden die hun 'eigen' mensen bestoken. Ik had dat elders al even vluchtig opgepikt en geregistreerd als opmerkelijk, dus ik lees daar dan, getriggerd, graag de achtergronden over zoals door jou wordt verwoord.

Ik moet, dit terzijde, regelmatig voor nieuw gips om mijn rechter onderbeen. Sinds jaar en dag kun je een kleurtje kiezen, dus vroeg ik om twee kleuren, geel aan de onderkant en blauw aan de bovenkant. Een soort van 'zeg het met gips' om op die manier mijn solidariteit te betuigen. Veel mensen, waaronder de gipsverbandmeester, vonden het wel een gaaf idee. Maar als je de energie kunt opbrengen zou ik het fijn vinden als je doorgaat met je fijne analyses.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Mon Mar 25, 2024 11:13 am

Waarvan akte Kees

Verdrietig nieuws hetgeen NU bezig is in Kiev:

Rusland valt Kiev aan met ballistische raketten.

Gebouwen zijn ingestort. Er liggen nog steeds mensen onder het puin. Er zijn veel dodelijke slachtoffers gemeld
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Sat Mar 30, 2024 9:31 pm

Hoogste NAVO militair wil iedereen wakker schudden. Interessant artikel over waar we staan nu en wat er nodig is op defensie gebied

https://www.ad.nl/binnenland/hoogste-na ... ~accdc7ce/
User avatar
Dagmar57
Posts: 465
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Dagmar57 » Sun Mar 31, 2024 2:50 pm

Het gaat niet goed voor Oekraïne met de oorlog.
Ze hebben geen genoeg munitie, afweergeschut, laat staan f16's e.d. en voor de manschappen is het haast niet meer te doen tegen de overmacht van Rusland.
Ik voorzie een heel slecht scenario, met een nieuwe lente aanvalsgolf van Rusland in aantocht.
Hulp van het Westen is te laat, te weinig en met Amerika als belangrijkste wapenleverancier ziet er met de aankomende verkiezing (Trump) ook slecht uit.
Wat moet Oekraïne nog? Wat kunnen ze nog doen als het Western ze zo in de steek laat?
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Fri Apr 05, 2024 4:51 pm

Dagmar het is inderdaad penibel. Oekraïne zal nooit opgeven en het terugtrekken is strategischer, nl besparen mensen levens als dat Rusland het zo geweldig doet..
Maar je hebt gelijk dat het minder goed gaat, maar er gebeurt nog elke dag heel veel, ook positieve dingen voor Oekraïne waar ze niet zoveel aandacht aan besteden, en de Russen ontkennen of ook stilzwijgen.
Vannacht en vandaag is het een zeer zwaar bommenregen geweest in Oekraïne (bron Yullia)

Dit artikel over de verslechterde verhouding tussen Frankrijk en Rusland interesseert mij natuurlijk "enormement" .
Er is onlangs een waarschuwend telefoontje geweest tussen Macron en hoog Kremlin niveau (vanuit Kremlin) waar in Macron de wacht krijgt aangezegd en Frankrijk dreigementen om de oren krijgt.

Eigen opinie daar ik in Frankrijk woon
Uit dat dreigen maak ik op dat Rusland de Franse mentaliteit niet goed inschat in mijn ogen!. De Fransen hebben een zeer nationalistisch en militaristisch volkslied, ze zijn echt vaderlandslievend. Als de Russen Frankrijk iets willen aandoen, dan gaan de Fransen dit vol aan. Daar ben ik van overtuigd. Hier heerst geen angstcultuur en ik beleef de Fransen echt als andere mensen als bv ons Nederlanders. Wij zijn goed in polderen, de Fransen gooien veel eerder de beuk erin ongeacht wat dit doet voor de economie.
Voor Macron vind ik het wel sneu daar hij serieus geprobeerd heeft zeer lang om dit politiek en diplomatiek op te lossen. Nu hij echt overtuigd is dat de Russen totaal onbetrouwbaar zijn en uit op oorlog (de Franse geheime dienst is zelfs beschuldigd van betrokkenheid bij de aanslag van IS, en dat ik absoluut fout gevallen) vaart Macron een andere koers. Dus dit is weer een stapje dichterbij de confrontatie die Rusland zo graag heeft.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... g-oekraine
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Sat Apr 06, 2024 5:49 pm

Hoe Rusland de hybride aanvallen opvoert op Frankrijk oa met nep nieuws . Zorgelijk.
https://nos.nl/artikel/2515669-rusland- ... pnieuws-op
User avatar
Nicolaas
Posts: 787
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Nicolaas » Sat Apr 06, 2024 6:29 pm

Bedankt Pien, van veel vormen van desinformatie hoeven we al lang niet meer op te kijken, maar deze twee voorbeelden vielen me erg op:
Vorig jaar waren er ook al incidenten. In het najaar kwam Frankrijk, en met name Parijs, in het nieuws vanwege vermeend grote hoeveelheden bedwantsen in hotels. "Op sociale media is dat nieuws kunstmatig versterkt en verspreid, met sturing vanuit Rusland", zei staatssecretaris van Europese Zaken Jean-Noël Barrot.

"Zoiets is echt bedoeld om het imago van Frankrijk in de wereld te beschadigen, mede met het oog op de Olympische Spelen", zegt onderzoeker Colon.

Het is een aanval op ons democratisch systeem

Parlementslid Constance Le Grip
In Parijs werden davidsterren op muren gekalkt na het begin van de oorlog tussen Israël en Hamas. Dat werd aangestuurd door de Russische geheime dienst FSB, meldden politiebronnen aan Franse media. De Franse Binnenlandse Veiligheidsdienst DGSI schreef dat zulke acties vaak vanuit Rusland geïnitieerd worden om Frankrijk te destabiliseren.

"In Frankrijk is verdeeldheid over de oorlog in het Midden-Oosten", aldus David Colon. "Zo'n actie met die davidsterren is bedoeld om die verdeeldheid groter te maken, aan te scherpen."
Russen die davidsterren op de muren kalken om zo (oa) moslims en Joodse burgers op te jutten... Je zou er bijna een complotwappie van worden (ik geloof het verhaal hoor, maar je moet dus echt wel aan alles willen en kunnen twijfelen waar het mogelijke beïnvloeding van Rusland betreft)
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Tue Apr 16, 2024 7:32 pm

Zijn er posts van mij verwijderd? Ik heb meerdere posts na jou geplaatst Nicolaas in dit topic. Wat gaat er mis?
User avatar
Greet
Posts: 943
Joined: Mon Jan 30, 2023 9:17 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Greet » Tue Apr 16, 2024 8:44 pm

@ Pien

Het is op alle topics zo dat alles weg is dat na 7 april is geplaatst.
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Wed Apr 17, 2024 10:10 am

Ok. Deze tijd met onze grote (groente) tuin is een enorme drukke fysieke tijd voor ons met echt hard werken en doorwerken. Ik hoor achter mijn rug hoe het gras en onkruid me uitlacht en snel weer aanngroeit (hahahaha) :mrgreen: Ze maken er een wedstrijdje van, die ik wel uiteindelijk win.
Dus alleen dit topic vul ik als ik iets imo belangrijk tegenkom en af en toe vlieg ik foto topic binnen.
Ik had dit dus niet gezien dat het overal is. Bedankt Greet.
User avatar
Nicolaas
Posts: 787
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Nicolaas » Wed Apr 17, 2024 2:34 pm

Greet wrote:
Tue Apr 16, 2024 8:44 pm
@ Pien

Het is op alle topics zo dat alles weg is dat na 7 april is geplaatst.
Bedankt Greet. Geen idee hoe dit kan. Moet gister gebeurd zijn. Merkwaardig is ook dat reclames alleen op deze pagina niet langer tegengehouden worden door (in mijn geval) addblock. Hebben jullie daar nu ook plots last van gekregen? Zal straks deze huishoudelijke mededelingen naar het forumberichten topic verplaatsen, maar laat ze vooralsnog even staan. Heel vervelend wanneer topics zo gekortwiekt worden en je vaak niet meer goed zult weten waar je gebleven was. Maar ja, we zitten hier wel gratis, laten we een gegeven paard maar niet in de bek kijken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Nicolaas
Posts: 787
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Nicolaas » Wed Apr 17, 2024 2:43 pm

Volkskrant vandaag:
Tom Vennink 17 april 2024, 13:14

Het Westen heeft te lang getreuzeld: de Oekraïense terugtrekking is begonnen


Oekraïne dreigt te bezwijken: de Russen zijn met meer en ze hebben meer munitie. Dat westerse landen bij de Iraanse aanval op Israël wel meteen in actie kwamen met eigen vliegtuigen, was voor veel Oekraïners bijna ondraaglijk om te aanschouwen.


Het is Oekraïners niet ontgaan dat westerse landen afgelopen weekend een massale luchtaanval op Israël onschadelijk maakten. Dat Amerikaanse en Britse jachtvliegtuigen opstegen om Iraanse drones en kruisraketten uit de lucht te schieten, dat de Amerikaanse marine ballistische raketten neerhaalde, dat Frankrijk bijdroeg met radarinstallaties. En dat daardoor geen van de ruim 300 Iraanse drones en raketten die richting Israël vlogen de beoogde schade aanrichtten.


Twee dagen eerder schoot Rusland elf raketten af op de belangrijkste elektriciteitscentrale in de Oekraïense provincie Kyiv. Er stegen geen westerse jachtvliegtuigen op. Na zeven raketten uit de lucht te hebben geschoten, had de betrokken Oekraïense luchtverdedigingseenheid geen westerse raketten meer over om de resterende Russische projectielen neer te halen. De elektriciteitscentrale werd volledig vernietigd.

Over de auteur
Tom Vennink is buitenlandredacteur van de Volkskrant en schrijft over Rusland, Oekraïne, Belarus, de Kaukasus en Centraal-Azië. Eerder was hij correspondent in Moskou.

Door een gebrek aan westerse toewijding aan Oekraïne staat Rusland op het punt door het front heen te breken, zo stelt Kyiv nu vast. Tekorten aan eigenlijk alles wat een leger nodig heeft – van luchtverdedigingssystemen tot pantserwagens en artilleriegranaten – hebben de frontlinie onhoudbaar gemaakt. Tel daar het tekort aan Oekraïense militairen bij op en een grote Russische doorbraak lijkt onafwendbaar.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/he ... ~b84ac38c/

We snijden ons lelijk in onze vingers met dit lakse gedrag plus, eigenlijk allereerst, hebben we door onze nalatigheid op onvergeeflijke wijze verraad geplaagd aan de Oekraïners die snee komt ons dus toe, hoe diep hij is...en wat de gevolgen precies zullen zijn daar komen we spoedig achter
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Wed Apr 17, 2024 8:36 pm

Mart de Kruijf vertelde vanavond dat het westen gaat bepalen hoe het afloopt met de oorlog en dat het niet Oekraïne in de loopgraven zal zijn die dit gaat bepalen. Als het westen niet over de brug gaat komen dan verliezen de soldaten de moed en dapperheid die ze nu hebben . Ze zijn nog zo vreselijk gemotiveerd.

Op dit moment zo vervolgde hij spaart Oekraïne heel bewust manschappen en goed materieel. Dit omdat ze de Russen tijdens de zomer offensief (dan wordt het offensief van de Russen verwacht) kunnen opwachten en als ze genoeg steun hebben van het westen zelfs de rollen kunnen omkeren. Hij voorspelde een bloedige oorlog voor beiden kanten.
Hij gaf heel stellig aan dat het zeker nog niet gedaan is. Dat Oekraïne bij gebrek aan slim bezig is en elke keer zich ietwat terugtrekt. Tom Vennink verbind iets andere conclusies aan het terugtrekken.
Laten we hopen dat het Westen echt voor Oekraïne gaat. Want dit gaat ook over onze veiligheid. Want eens met jou dat we ons anders lelijk in de vingers snijden.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest