Image

Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

updates, verwachtingen, analyses
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Wed Nov 15, 2023 5:01 pm

Latest post of the previous page:

Daar kijken we totaal verschillend naar. Trump blijft een kat van zeven levens, maar ik zie het nog niet zo gauw gebeuren.
We gaan het meemaken.
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Sat Nov 18, 2023 2:26 pm

Er gebeurt nog steeds vanalles. Een grote update van B die ik mag delen.
B wrote:Nog meer nieuws uit het zuiden. Richting Tokmak breidt Oekraine uit en heeft nu de hoogtes boven Verbove onder controle. Het zal niet lang duren dat ook deze stad wordt bevrijd.
Aan de andere kant ten westen van Robotyne richting Kopani heeft Oekraine vannacht tijdens een nachtoffensief de Russische verdediging in nog 1 uitgebreid verdedigingsbolwerk een flinke slag toegebracht.
De Russische verdediging is verzwakt doordat Rusland troepen heeft verplaatst om ingezet te worden in Avdiivka. Daarom kunnen de militairen aan de frontlinie in het zuiden niet meer worden gerouleerd. Ze zijn uitgeput en er vallen gaten in de wachtrondes. Bovendien hebben de Russen geen nachtkijkers e.d. Oekraine heeft dit allemaal wel. Ook Oekraine heeft militairen moeten verplaatsen naar Avdiivka maar heeft wel rekening kunnen houden met het rouleren van troepen. Daarom gaan de vorderingen in het Zuiden langzamer, maar er gebeurt zeker wel wat.


Ook de reden dat de Russen min of meer met lede ogen moeten toezien hoe Oekraine zich op de linkeroever versterkt. Naar verluidt zijn er al heel wat militaire voertuigen de Dnipro over kunnen steken.
Inmiddels 5 bruggenhoofden gevestigd op de linkeroever.


Ook in Avdiivka gaat het voor de Russen niet echt heel lekker.
De oogst van eergisteren (volgens de rapportage van gisteren) was 1330 Russische soldaten uitgeschakeld (dood of gewond).
Er worden nog steeds massaal troepen ingezet waarmee het Russische commando hoopt dat door de hoeveelheid er dan toch een aantal doel zullen bereiken. Doordat Oekraine systematisch atilleriesteun heeft uitgeschakeld met Himars moeten deze troepen vechten zonder ruggensteun.
De troepen die daar vechten weten dat de kans dat ze daar overleven miniem is en het alcohol en drugsgebruik onder hen is enorm. Veel filmpjes ervan circuleren op X.
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Sat Nov 18, 2023 4:33 pm

In deze analyse van Deen, Clingendael, kan ik me heel goed vinden

https://nos.nl/artikel/2498300-is-het-o ... -nu-verder
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Dagmar57 » Thu Dec 07, 2023 12:59 pm

De Amerikaanse senaat heeft woensdag de behandeling van een wetsvoorstel van president Joe Biden tegengehouden voor een steunpakket aan Oekraïne en Israël van ruim 110 miljard dollar (102 miljard euro).
Voor Biden is het blokkeren van de behandeling een gevoelige nederlaag. Hij had gehoopt het steunpakket nog dit jaar goedgekeurd te krijgen. Het is onwaarschijnlijk dat dat nu gaat lukken, meldt The New York Times.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3053177 ... r-oekraine
De eenheid in de Oekraïense politieke top staat onder druk.
Ondertussen zijn er tekenen van een groeiend conflict tussen Zelensky en commandant der strijdkrachten Valeri Zaloezjny. Volgens de goed geïnformeerde Oekrajinska Pravda overweegt Zelensky de generaal te vervangen.
Zaloezjny is de op een na populairste persoon van Oekraïne, zegt politiek analist Volodymyr Fesenko tegen NBC News. Daarmee vormt hij een bedreiging voor Zelensky, aldus de analist. "Het lijkt erop dat ze de problemen aan het front in zijn schoenen proberen te schuiven. Hem afzetten zou een verregaande stap zijn, die ook Zelensky kan verzwakken."
https://nos.nl/l/2500348


Het zijn zware tijden voor Oekraïne en ook voor Zelensky.
De oorlog duurt al zo lang en een einde er van is nog lang niet in zicht.
Hoe houd je je manschappen en het volk op 1 lijn en als er intern gemorrel uitbreekt gaat het nog veel moeilijker worden en speelt dat Poetin enkel nog maar meer in de kaart en dat kan oekraine en Zelensky echt niet gebruiken.
En als de internationale steun ook afbrokkelt wordt het voor Oekraine helemaal een oneindig oorlog die ze dan wsl gaan verliezen, want alleen tegen de Rssen maken ze geen enkel kans.
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Nicolaas » Fri Dec 08, 2023 5:35 pm

En wie weet wat voor zware tijden het voor andere Europese landen gaan worden wanneer Rusland Zelenski op de knieën krijgt. Miljoenen vluchtelingen die Oekraïne uitstromen misschien, en volgend jaar nadat Trump opnieuw geïnaugureerd is een vleugellamme NATO die Poetin de kans biedt verder op te rukken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Tympaan » Sat Dec 09, 2023 9:33 am

We zien gewoon een herhaling van de tweede wereldoorlog. Toen de Duitsers Polen binnenvielen dacht (en hoopte) men ook dat het daarbij zou blijven. Dat die Duitsers dan wel tevreden zouden zijn. We weten ondertussen dat dat wel anders verlopen is. Nu begint men blijkbaar te denken dat als de Russen Oekraïne eenmaal bezet hebben dat het daar wel bij zal blijven. Ik zou daar maar niet op rekenen.
Poetin is uit hetzelfde rottige hout gesneden als Hitler en dus ook totaal onberekenbaar. Hooguit wat laffer en geniepiger maar minstens even wreed. Met zulke mensen kun je niet onderhandelen en dat moet je ook niet willen. Die verstaan enkel maar de taal van het geweld. Poetin had al direct afgestraft moeten worden toen hij de Krim annexeerde.
Nu is het eigenlijk al te laat. Het enige wat rest is Rusland op de knieën dwingen op dezelfde manier als dat Duitsland op de knieën is gedwongen. Met grof geweld.

Amerika zal wel weer wachten tot ze echt schade ondervinden van de daden van Rusland. En dat kun je ze niet eens kwalijk nemen omdat de Europeanen dachten in een sprookjeswereld te leven waar geen oorlog meer kan plaatsvinden. En daarom hun krijgsmacht maar hebben uitgehold tot een meer ceremonieel gebeuren.

Ik heb geen kinderen/kleinkinderen om mij zorgen om te maken. Maar als ik die wel gehad had zou ik mij meer zorgen maken om de gebeurtenissen bij de Russische grens dan om de hele klimaatproblematiek.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Greet
Posts: 993
Joined: Mon Jan 30, 2023 9:17 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Greet » Sat Dec 09, 2023 2:21 pm

Tympaan wrote:
Sat Dec 09, 2023 9:33 am


Ik heb geen kinderen/kleinkinderen om mij zorgen om te maken. Maar als ik die wel gehad had zou ik mij meer zorgen maken om de gebeurtenissen bij de Russische grens dan om de hele klimaatproblematiek.
......... deze reactie is uit mijn hart gegrepen .
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Nicolaas » Sat Dec 09, 2023 4:29 pm

Tympaan wrote:
Sat Dec 09, 2023 9:33 am
We zien gewoon een herhaling van de tweede wereldoorlog. Toen de Duitsers Polen binnenvielen dacht (en hoopte) men ook dat het daarbij zou blijven. Dat die Duitsers dan wel tevreden zouden zijn. We weten ondertussen dat dat wel anders verlopen is. Nu begint men blijkbaar te denken dat als de Russen Oekraïne eenmaal bezet hebben dat het daar wel bij zal blijven. Ik zou daar maar niet op rekenen.
Poetin is uit hetzelfde rottige hout gesneden als Hitler en dus ook totaal onberekenbaar. Hooguit wat laffer en geniepiger maar minstens even wreed. Met zulke mensen kun je niet onderhandelen en dat moet je ook niet willen. Die verstaan enkel maar de taal van het geweld. Poetin had al direct afgestraft moeten worden toen hij de Krim annexeerde.
Nu is het eigenlijk al te laat. Het enige wat rest is Rusland op de knieën dwingen op dezelfde manier als dat Duitsland op de knieën is gedwongen. Met grof geweld.

Amerika zal wel weer wachten tot ze echt schade ondervinden van de daden van Rusland. En dat kun je ze niet eens kwalijk nemen omdat de Europeanen dachten in een sprookjeswereld te leven waar geen oorlog meer kan plaatsvinden. En daarom hun krijgsmacht maar hebben uitgehold tot een meer ceremonieel gebeuren.

Ik heb geen kinderen/kleinkinderen om mij zorgen om te maken. Maar als ik die wel gehad had zou ik mij meer zorgen maken om de gebeurtenissen bij de Russische grens dan om de hele klimaatproblematiek.
Feit is dat we hier in het westen veel te optimistisch zijn geweest over bv de impact van alle boycotmaatregelen: Binnen enkele maanden zouden de vliegtuigen niet meer de lucht in kunnen dan wel naar beneden storten omdat Rusland niet meer aan onderdelen kon komen :roll: , er zou een tekort aan 'alles' ontstaan waardoor de bevolking zich zou gaan roeren enz enz
Geen vuiltje aan de lucht zo lijkt het wel, Rusland is overgegaan op een oorlogseconomie en lijkt dit moeiteloos vol te kunnen houden
Waar de Russische (plattelands)bevolking sterk mee in het voordeel blijkt te zijn: zij hebben hun tuintjes en landerijen waarop zij zelf hun groenten verbouwen, kippetjes houden, vee hebben grazen etc. Men redt zich wel.

En wat hebben we een hoop andere wishfull thinking gezien de afgelopen 2 jaar: Poetin zou zwaar ziek zijn, er zouden binnen Rusland zelf allerlei tegenkrachten actief zijn, de blamage dat een Blitzkrieg uitgelopen was op een loopgravenoorlog zou Poetin zijn kop kosten, enz enz
Dat is toch een soort propaganda geweest allemaal, erg goed bedoelde propaganda natuurlijk, maar wel misleidend
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Dagmar57 » Sun Dec 10, 2023 10:51 am

Ik denk ook dat de strategie van Poetin werkt, lang doorvechten, dan neemt de internationale steun voor Oekraïne vanzelf af en winnen ze uiteindelijk deze oorlog met alle gevolgen van dien.
Voeg daar ook aan toe dat er binnen Oekraïne ook gemorrel ontstaat tussen Zelenski en de legertop, wat niet zo verwonderlijk is na zo lange tijd en er vermoeidheid optreedt na geen grootste resultaten meer de laatste tijd en de vele gewonden en verliezen, dat hakt er wel in.
Dan nog de nu spelende blokkades aan de Poolse en Slowaakse grens waardoor goederen niet snel genoeg doorgaan kunnen vinden naar Oekraïne waar Oekraïne nu de gevolgen van begint te ondervinden (aanvoer van goederen en wapens stokt).
De internationale steun brokkelt al af in veel landen (Wilders is ook niet voor financiële steun aan Oekraïne) en als daar straks nog Trump bij komt na de verkiezingen in Amerika, dan ziet het er somber uit voor Oekraïne.
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Dagmar57 » Thu Dec 14, 2023 10:46 am

Regeringsleiders van de 27 EU-landen komen vandaag bij elkaar voor de laatste EU-top van het jaar. En alles wijst erop dat dit niet alleen de laatste, maar ook de moeilijkste sessie wordt.
Alles spitst zich toe op de beslissingen die genomen moeten worden over Oekraïne. Het gaat om 50 miljard euro aan financiële steun voor dat land en om het beginnen van onderhandelingen over de toetreding van Oekraïne tot de Europese Unie. Vooralsnog blokkeert Orbán het allebei.

Gisteren legde de politiek adviseur van Orbán in een interview bij Bloomberg de kaarten op tafel. Hongarije wil geld zien, om precies te zijn de bijna 30 miljard euro die de EU nu achterhoudt omdat Boedapest onder meer regels rond de rechtsstaat niet naleeft.

Of de Oekraïense president Zelensky ook in Brussel zal zijn is nog niet duidelijk. Wel staat vast dat zijn aanwezigheid mogelijk een stuk ongemakkelijker is dan de vorige keren. Toen kon hij rekenen op een staande ovatie en was de boodschap: we zullen je steunen zo lang als het nodig is. Nu gaat hij mogelijk met lege handen naar huis.
https://nos.nl/artikel/2501509-orban-gi ... r-oekraine

Nu spant het er om of Europa als 1 geheel steun voor Oekraïne uit kan spreken.
Ik vermoed dat Orban alleen steun gaat geven als hij al zijn geld krijgt, hij neemt geen genoegen met de 10 miljard die hij gisteren al kreeg, hij zal alles willen.


Het arme Oekraïne, eerst was Zelensky de held van de wereld, nu het geld blijft kosten voor het Westen blijft daar niet veel van over.
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Nicolaas » Sun Dec 17, 2023 11:16 am

De EU landen kunnen langs Orban om geld bijeen brengen voor Oekraïne heb ik begrepen, maar het is een bittere morele Nederlaag voor de EU wanneer die niet unaniem tot een beslissing kan komen, noch tot financiële steun, noch tot een toetreding van Oekraïne tot de EU. Las over Servië dat er daar waarschijnlijk nieuwe verkiezingen gehouden gaan worden en dat het politieke klimaat daar uitgesproken pro-Russisch is. En dan zitten wij hier straks met een pro Russische Wilders regering opgescheept. Gaat lekker
De inschatting van wat een Oekraïense nederlaag voor Europa zou betekenen, veroorzaakt diepe angst bij enkele van Amerika’s nauwste Europese bondgenoten.

“Ik denk niet dat mensen zich volledig realiseren wat de val van Oekraïne eigenlijk zou betekenen”, zei een Europese diplomaat. “We zouden vreselijke dingen zien: etnische zuivering en totale vernietiging van Oekraïne. Denk aan wat ze in Bucha deden. Het is dus al een succes als we kunnen voorkomen dat dit gebeurt. En daarom moeten we doorgaan.”
CNN vandaag: https://edition.cnn.com/2023/12/15/poli ... index.html

In de VS is de steun aan Oekraïne 'on hold'
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Sun Dec 17, 2023 7:21 pm

Omdat Orban naar de "toilet" moest gaat op dit moment toetreding van Oekraïne tot de EU wel door. Orban kan hier stilzwijgend mee instemmen daar dit nog een hele tijd duurt voordat het concreet is.

Als het om de steun aan Oekraïne gaat kan dit plaatst vinden zoals Nicolaas omschrijft, dus zonder Orban. Alleen zal de EU er alles aan doen om dat te voorkomen, want "als een schaap over de dam is, kunnen er meer volgen" is de angst van de EU. In januari gaan ze het daar over hebben in de EU en er alles aan doen om het te voorkomen, dus om Orban mee te laten doen.

Orban heeft veel bevroren gelden gekregen dus wellicht helpt dat of gebeurt dat nog een keer (geld krijgen dat vastligt). Tja.......
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Mon Jan 01, 2024 3:18 pm

Dat het moeilijk is in Oekraïne aan het front moge duidelijk zijn. Rusland blijft vastbesloten, de Oekraïners ook.
Waarschijnlijk komt deze maand het geld vrij in de EU. DE USA is nog een vraag hoe dit zich gaat ontwikkelen.
De UK heeft royaal afweergeschut beloofd en de levering komt snel, zo is toegezegd.
De zogenaamde aanval van Oekraïne op Rusland met al zijn doden is niet bewezen en meer en meer komt naar boven dat het wel eens Rusland zelf zou kunnen zijn (per ongeluk?). Oekraïne heeft het er niet over. Duidelijk moge zijn dat het Westen moet blijven steunen daar anders de gevolgen voor Oekraïne en Europa wel eens katastrofaal kan zijn op de korte en lange termijn. Spannend of dit ook echt royaal blijft gebeuren en ook spannend of de Europa echt nu militair gaat opschalen, iets dat volgens Polen, UK en USA binnen drie jaar klaar moet zijn, daar de oorlogsindustrie in Rusland op volle toeren draait en Poetin duidelijk is dat het niet bij Oekraïne zal blijven.


Rusland blijft de Noordzee onderzoeken op zwakke plekken en mogelijkheden voor obstructie (windmolens, kabels etc). In november waren ze er weer en nu voor Nederland. Maar ook de Noren, UK en Denen signaleerde ze afgelopen jaar. Dit is trouwens al van voor de oorlog in Oekraïne aan de gang, maar ook in Nederland worden vanuit de legerleiding de waarschuwing dringender. Hopelijk luistert de politiek!
Gelukkig draait Oekraïne ook overuren als het gaat om drones ea.


Bron SkyNews

Nieuwjaarsspeech Zelensky

Zelensky belooft Rusland in 2024 ‘de toorn' van het Oekraïense leger

Volodymyr Zelenskyy heeft Rusland in zijn nieuwjaarsboodschap aan de Oekraïners bedreigd met de “toorn” van het Oekraïense leger.
Bijna twee jaar na de Russische invasie prees de president de kracht van de Oekraïners te midden van de voortdurende aanvallen en verklaarde: “Dit is geen nieuwjaarswonder, geen sprookje, geen magie, maar de verdienste van ieder van jullie.
"Elk van de miljoenen Oekraïners. Iedereen die dit jaar dag en nacht heeft bewezen: Oekraïners zijn sterker!"

Hij prees het ‘heldhaftige’ volk van Oekraïne voor de inspanningen om Rusland te verslaan, en deed een beroep op degenen die in de bezette gebieden woonden om ‘vast te houden aan het geloof in de terugkeer van Oekraïne’.
Hij herhaalde het voornemen van Oekraïne om al het bezette land terug te winnen en zei: “Zonder jullie allemaal zal Oekraïne onvolledig zijn.”

Op internationaal niveau prees president Zelenski het besluit van de Europese Unie om toetredings-onderhandelingen te openen als een “historische overwinning”.

Met betrekking tot het komende jaar zei hij dat Oekraïense piloten “de F-16-jets al onder de knie hebben” en dat Rusland “zeker zal zien wat onze echte toorn is”.

Hij bedreigde Rusland rechtstreeks en vervolgde: ‘Volgend jaar zal de vijand de toorn van de binnenlandse productie voelen. Onze wapens, onze uitrusting, artillerie, onze granaten, onze drones, onze marine-’groeten’ aan de vijand en minstens een miljoen Oekraïense FPV-drones.

'Op het land, in de lucht en natuurlijk op zee. Onze Zwarte Zee. En dit jaar zal de vijand zich dit als nooit tevoren voelen: Hij heeft daar geen plaats".

En 20.29 uit andere topic
B. wrote:Ik heb gelezen dat de raketten waarmee Belgorod is geraakt niet eens zover kunnen komen vanuit Oekraïne. Naar alle waarschijnlijkheid wel drones gesignaleerd en het afschieten ging de mist in bij de Russen . Je ziet ook bijna alleen schade op straat. De Russen hebben het verhaal al drie keer gewijzigd.
False flag om de bevolking achter zich te houden!! Hebben ze eerder gedaan.
Dus hopelijk komt hier gauw duidelijkheid over want ik vind het zo niet Oekraïne die zich tot nu toe enkel op leger en materiaal richt van de Russen. Het zou zo stom zijn!
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Tue Jan 02, 2024 12:21 pm

i wrote:
'Finland en zijn bevolking blijven Oekraïne krachtig steunen. Onze beslissingen op nationaal niveau, zoals het vergroten van de productiecapaciteit voor zware munitie, stellen ons in staat Oekraïne op de lange termijn te steunen', zei premier Petteri Orpo van Finland.
https://mastodon.nl/@noelreports@mstdn. ... 7309775113
De regering van Noorwegen heeft besloten de directe verkoop van wapens en defensieproducten van de Noorse defensie-industrie aan de defensie-autoriteiten van Oekraïne toe te staan. Deze beleidswijziging is vandaag van kracht geworden.
https://mastodon.nl/@noelreports@mstdn. ... 0752947695
Dit is dus beter nieuws. Finland weet dat de Russen pissig zijn over hun move om bij de NAVO te horen, dus die nemen geen enkel risico. De dreigementen van Poetin jegens Finland nemen ze (gelukkig) zeer serieus.
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Tue Jan 02, 2024 3:46 pm

Aijaijai. Ik hoop toch dat gauw helderheid komt over Belgrado want het is totaal onlogisch.
B wrote:Niet ondenkbaar dat dit in Belgorod ook aan de hand was...

Bron SkyNews

Rusland bombardeert per ongeluk zijn eigen dorp

Rusland heeft per ongeluk een van zijn eigen dorpen nabij Oekraïne gebombardeerd.

Agence France-Presse citeert berichten in Russische media dat vandaag een dorp in de zuidelijke regio Voronezh is gebombardeerd.

Het Russische leger bevestigt het volgende:
"Op 2 januari 2024, rond 9.00 uur Moskouse tijd (GMT), vond tijdens een vlucht van de lucht- en ruimtevaarttroepen een abnormale ontlading van vliegtuigmunitie plaats boven het dorp Petropavlovka in de regio Voronezh. Er vallen geen slachtoffers."

Zes particuliere huizen raakten beschadigd bij het ongeval, meldden Russische persbureaus, opnieuw onder verwijzing naar het Russische leger.

“Er is een onderzoek gaande naar de omstandigheden van het incident. Een commissie werkt ter plaatse om de aard van de schade te beoordelen en hulp te bieden bij het herstellen van huizen”, aldus de verklaring.

Volgens de gouverneur van de regio Voronezh, Alexander Gusev, zijn sommige bewoners naar tijdelijke onderkomens overgebracht.

Eerder deze ochtend zei de Russische talkshowhost Olga Skabejeva dat Oekraïne een “terroristische aanval” had uitgevoerd op een dorp in Voronezh – maar sindsdien haar berichten heeft verwijderd nadat duidelijk werd dat Rusland verantwoordelijk was.

De Oekraïense journalist Den Kazansky kreeg een screenshot voordat het bericht werd verwijderd...
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Mon Jan 08, 2024 11:12 am

Overal in Oekraïne gaat het luchtalarm en worden er raketten afgeschoten door Rusland. Tjonge jonge wat een ellende toch.
Dit heeft alles te maken met succesjes die Oekraïne nog steeds weet te doen. Het westen moet echt spoedig opschalen want de Oekraïeners houden moeizaam stand.
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Mon Jan 08, 2024 3:00 pm

Hier zet ik het neer want Oekraïne zou ook gigantisch temaken hebben en bestookt worden door digitale oorlogsvoering. Helaas kunnen we waarschijnlijk vanavond niet kijken.

Hoe Nederland (de BVD) mee gewerkt heeft, zonder dat ze alle in en outs kenden van waar ze mee bezig waren om de Iraanse Kerncentrale programma plat te leggen.

4 delige serie elke maandagavond op 2 niemand die het ziet . Gaat over digitale oorlogsvoering en dit programma is zeker nog niet het laatste woord over gezegd.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spr ... logvoering
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Nicolaas » Tue Jan 09, 2024 12:53 pm

Dank voor je info Pien. Even wat de gevaren hier aangaat -in wat voor luxe we verder ook mogen verkeren vergeleken met de Oekraïense bevolking- paar weekjes geleden werd er een Russisch schip op de Noordzee gespot waarvan vermoed werd dat die daar was voor sabotagedoeleinden, bv diepzeebommen te plaatsen bij belangrijke kabels op de Noordzeebodem of daar onderwaterdrones naartoe te sturen. De gevolgen daarvan zouden niet te overzien zijn. Valt dit überhaupt te voorkomen? Kan men deze kabels werkelijk effectief beschermen 24/7 , zo ja, hoe doet men dat?

Marcia Luyten vandaag over de gevolgen wanneer de oorlog verloren wordt:
Al was het maar om een miljoenenstroom vluchtelingen te voorkomen: maak meer wapens

Voor een land waarin de wens om immigratie te stoppen de inzet én uitkomst van de verkiezingen was, zou het aardig zijn toch even voorbij Winschoten, Ter Apel of Denekamp te kijken. Vanaf daar zullen straks, zodra Poetin de oorlog wint, miljoenen Oekraïners naar West-Europa rijden. Maar de Tweede Kamer weigerde half december extra steun voor ­Oekraïne, totdat Mark Rutte dreigde op te stappen.

Die vluchtelingenstroom is natuurlijk bijzaak in het grotere geheel der dingen. In Europa zit een dictator, gewelddadiger en wreder dan we in tachtig jaar hebben gezien, onwrikbaar in zijn zadel. Het is bovendien dik aan tussen Poetin en de Noord-Koreaanse Kim Jong-un. Hun bromance voorziet Rusland van lanceersystemen en raketten die rond Oudjaar als dodelijk vuurwerk op Oekraïne neerkwamen. Poetin schroeft Ruslands militaire uitgaven met 70 procent op. Maar als je afgaat op de verkiezingsdebatten, interesseerden Nederlandse kiezers zich niet voor wat er achter de eigen landsgrenzen speelt. Europa in de fik, check. Zorg dat we er geen last van hebben.

Iets anders verwacht je van Britten – opgetrokken uit tradities en Winston Churchill. Maar diens verre opvolger Rishi Sunak zweeg in zijn nieuwjaarsboodschap over de oorlog. Emmanuel Macron sprak wel mooie woorden over de ‘herbewapening van de Europese soevereiniteit’, maar voor vurige oproepen om Oekraïne de hoognodige munitie te sturen, moeten we naar Ruslands Europese buren.

Zoals Estland, piepklein en doelwit van Poetin. De Estse president stelde op Oudejaarsavond zijn angstige volk gerust: ‘Aangezien we lid zijn van de Navo, durft de vijand ons niet aan te vallen. (...) Ik wens u meer zelfvertrouwen.’ En Ingrida Šimonyt, de premier van Litouwen, adresseerde haar burgers drie weken terug in een lange toespraak. Ze riep het land op tot een nog grotere inspanning voor zijn defensie. De Finse president riep Europa op: ‘Word wakker!’

En Denemarken dan, het land dat een gidsland lijkt zoals Nederland wilde zijn? Het overtroefde andere naties met de aanpak van ­corona en het zorgstelsel. In de Tweede Wereldoorlog bleef in Denemarken 90 procent van de Joodse bevolking in leven. Niemand sprak zoals de Deense premier Mette Frederiksen: ‘Oekraïne heeft munitie nodig en Europa heeft niet geleverd wat nodig is. (...) De oorlog in ­Oekraïne is ook een oorlog voor het Europa zoals wij dat kennen.’

Misschien dat Nederland zich liever ongezien of onuitgesproken in een internationaal conflict mengt. De sabotage van het Iraanse nucleaire programma door de Nederlandse AIVD-agent, zoals gisteren beschreven in deze krant, was uiterst geheim. Zo geheim dat zelfs premier Jan Peter Balkenende en de minister van Defensie van niets wisten. Of zoals Nederland in 2003 rugdekking gaf aan de Amerikaanse invasie in Irak – op basis van nooit getoond bewijs dat Saddam Hoessein beschikte over massavernietigingswapens..
Lees verder:

https://www.volkskrant.nl/columns-van-d ... ~b812e54a/
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Tue Jan 09, 2024 4:07 pm

Heel heel erg bedankt Nicolaas voor al deze info. Het is fijn dat we met meerderen dit topic vullen met info!

Die kabels zijn uiterst kwetsbaar. Bijna niet te beschermen.

Zonet eerste deel van "niemand die het ziet" gezien. Zeer interessante TV.
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by Pien » Mon Jan 15, 2024 1:26 pm

Deze is wel heel opmerkelijk.
Ik wist het al vanochtend via X, maar wilde zeker de bevestiging want hier is Rusland echt niet blij mee en dit is wel iets groots

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2047761 ... gin-oorlog
. Het Oekraïense leger heeft zondagavond naar eigen zeggen twee strategisch belangrijke Russische vliegtuigen neergeschoten. "De luchtmacht van Oekraïne heeft een vijandig A-50 langeafstandsradarvliegtuig en een vijandig IL-22 luchtcommandovliegtuig vernietigd", meldt de Oekraïense legerchef Valeriy Zaluzhnyi. "Ik ben de luchtmacht dankbaar voor een perfect geplande en uitgevoerde operatie in de regio van de Zee van Azov!"
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Voortzetting 'Updates oorlog Oekraïne'

Post by keesvi » Wed Jan 17, 2024 11:08 am

En hieronder een dergelijk bericht. Ik blijf het bijzonder schrijnend vinden dat er nog steeds tamelijk terughoudend gereageerd wordt op de Russische agressie die echt niet beperkt blijft tot Oekraïne als Poetin zijn gang blijft gaan. Natuurlijk kost het de rest van de wereld, met name Europa en de VS onnoemelijk veel geld maar liever nog een schepje erbovenop om Poetin eindelijk een keer te stoppen dan het risico te lopen dat hij straks met grotere delen van Europa aan de haal gaat of erger, een directe bedreiging gaat vormen voor West-Europa, want het moge duidelijk zijn dat zijn doel een soort Derde Rijk is maar dan de Russische variant. Ik ben bang dat de voortschrijdende populariteit van Trump deze oorlog ook niet ten goede zal keren.

Hoe dan ook lijkt mij dat Oekraïne met gerichte acties tegen militaire en strategische doelen, zoals spoorlijnen die voor het transport van munitie en wapens gebruikt worden, sympathieker bezig is dan Rusland met zijn terreur tegen burgerdoelen maar belangrijker, veel effectiever uiteindelijk.
Diep in Siberië saboteert Oekraïne Russische spoorlijnen

Oekraïense soldaten voeren ver achter het front sabotageacties uit op het Russische spoor. Door het opblazen van cruciale bruggen en tunnels probeert Oekraïne op die manier Russische wapentransporten te dwarsbomen, zoals de aanvoer van artilleriegranaten uit Noord-Korea.

In Nizjni Tagil, de stad met de grootste tankfabriek van Rusland, klonk vorige week maandag een explosie. Lokale autoriteiten spraken van ‘een soort knal’ bij een treinstation. Al snel gingen er video’s rond van uitgebrande brandstofwagons bij het station naast oliedepots in de stad. Nieuwssite Tagil City bracht de primeur over de oorzaak: beelden van vlak voor de ontploffing laten zien dat er aan de buitenkant van de trein objecten zijn bevestigd. Explosieven, aldus Tagil City.

Het was de zoveelste aanslag op het Russische spoor. Deze winter vonden er zeker zes incidenten plaats waarbij treinen ontspoorden of rails werden vernield door ontploffingen. Telkens in de buurt van wapenfabrieken of op spoorwegtrajecten die cruciaal zijn voor munitietransporten.

Oekraïne maakt geen geheim van zijn betrokkenheid bij de aanvallen. De Oekraïense veiligheidsdienst SBOe eiste vorige maand de verantwoordelijkheid op voor een reeks explosies bij spoorlijnen in Boerjatië, een Russische provincie op 5.000 kilometer van Oekraïne. De dienst blies naar eigen zeggen een brandstoftrein op terwijl die door de Severomoejsk-tunnel reed, de langste spoortunnel van Rusland. De explosie legde het treinverkeer plat op de belangrijkste spoorlijn tussen het oosten en westen van Rusland. Een tweede explosie legde nog geen dag later de enige alternatieve route plat.
Vokskrant: Diep in Siberië saboteert Oekraïne Russische spoorlijnen
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest