Image

Omgang met Aliens..

Discussieforum en nieuwsberichten over filosofie en wetenschap
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Wed Mar 13, 2024 2:25 pm

Latest post of the previous page:



Tympaan, nog een keer terugkomend op het zelflerend vermogen en niet uitgesloten de ontwikkeling van een (zelf)bewustzijn en het opereren op grond van eigenbelang, wat hiervan te denken:

Sabine Karin Doris Hossenfelder is een Duits theoretisch natuurkundige. Ze werkt bij het Frankfurt Institute for Advanced Studies aan astrofysica, zwaartekracht, en deeltjesfysica

Wanneer het verschil tussen het functioneren van een menselijk brein en dat van een robot alleen nog maar in het materiaal gelegen is, de manier waarop hetzelfde is, alleen via andere stoffen plaatsvindt, dan kunnen we toch zeker niet uitsluiten dat ook de robot een eigen overlevingsmechanisme gaat ontwikkelen, hoe raar dat nu ook klinkt, hoe vergezocht dat nu ook lijkt.
Je ziet hoe overlevingsstrategieën en expansiedrang zich bij de meest primitieve organismes op aarde ontwikkelt, zal dat bij hypergeavanceerde ai systemen dan ook niet mogelijk zijn?
En dat zou dan kunnen betekenen dat de robot ook zijn eigen doelen kan stellen, af kan gaan wijken van de bedoelingen die wij mensen aanvankelijk voorhadden met de robot/robotica/computer..
Griezelig maar ook geweldig fascinerend toch

Grappige 'illustratie' (?)

robot accused of inappropriately touching the female reporter.

QSS, which did not immediately respond to BI's request for comment, told Metro that the robot was "fully autonomous" and was operating "independently without direct human control."
https://www.businessinsider.com/saudi-m ... &r=US&IR=T

Nog een vraagje: wanneer we binnenkort vanwege de voor de mens ondoorgrondelijke complexiteit niet meer uit zullen kunnen maken of een 'robot' zelfstandig handelde, of door een fout, of door eerdere programmering, en er valt daarbij een dode, is daar dan nog iemand verantwoordelijk voor te houden?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Fri Mar 15, 2024 9:16 am

Die film Wall.E zet wel een aardig sfeerbeeld neer van hoe het zou kunnen zijn in de wat verdere toekomst. Ik probeer mij zelf ook wel eens voor te stellen hoe het zou zijn om in een wereld te leven waarin je niets meer hoeft te doen en alles automatisch gaat. Het zal er in de eerste plaats van afhangen hoe je omgeving er op dat moment uitziet. Is er alle ruimte omdat we bijvoorbeeld een nieuwe planeet ontdekt hebben? Of wonen we in gigantische woontorens in heel kleine appartementen omdat de wereldbevolking intussen vertienvoudigd is? Of wonen we onder koepels omdat de buitenlucht dermate vergiftigd is dat die niet meer ingeademd kan worden voordat die weer gereinigd is?
Ik denk onder ideale omstandigheden de mens toch wel bezigheden zal zoeken. Sport kan een goede mogelijkheid zijn. Anderen die niet zoveel met sport hebben zullen wellicht aan een kunstvorm gaan doen zoals schilderen of beeldhouwen. Voordeel is dat het geen geld hoeft op te brengen dus je kan dat precies doen zoals je zelf wil. En zo zijn er nog wel tal van hobby’s te bedenken die je puur voor je plezier doet, net zoals dat nu gaat. Misschien ontstaat er wel een soort subcultuur naast de robotwereld. Want al die hobbyisten hebben dan weer gereedschap en materiaal nodig en willen ook wel eens van hun maaksels af. Dus gaat er weer onderhandeld worden. Iets wat robots nooit zullen doen tenzij ze er specifiek voor gebouwd zijn.

Wat Sabine Hossenfelder vertelt is zeker interessant. Ikzelf denk dat juist het materiaal doorslaggevend is. Het blijft immers materiaal. Metaal, kunststoffen, whatever. Het wordt door mensenhanden gemaakt. Het gegeven dat een auto zelfstandig kan rijden betekent nog niet dat het een levend wezen is. Het wordt pas bedenkelijk als mensen daadwerkelijk leven kunnen scheppen. En ik hoop echt dat dát nooit zal lukken.

De vraag is of mensen er gelukkiger zullen worden. Dat zal wel van persoon tot persoon verschillen. De één kan zich onder alle omstandigheden wel vermaken. Anderen vervelen zich heel snel en moeten constant bezig gehouden worden. Is die automatisering echt wel zo perfect voor iedereen? Of kun je het helemaal zelf personifiëren? Zullen er geen storingen optreden die frustraties opwekken en laten beseffen hoe afhankelijk we geworden zijn van dat automatiseren? De toekomstige generaties zullen ermee te maken krijgen en er ongetwijfeld ook wel oplossingen voor vinden. Maar persoonlijk denk ik, en hoop ik, dat de mens altijd zal prevaleren boven de techniek. Wat onzeker is, welke mensen dat zullen zijn.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Sat Mar 16, 2024 2:06 pm

Ik ben verschrikkelijk benieuwd naar de interactie tussen mens en mensachtige robots (noemen ze meen ik 'humanoids' in het Engels) in de toekomst, een ontwikkeling die een hoge vluchtgenomen heeft sinds AI dus waar we hopelijk nog veel sensationeels van kunnen meemaken. Ook de toepassing van computertechnologie om lichamelijke/motorische/zintuigelijke gebreken te boven te komen gaat razendsnel. De 'stomme' kan weer praten, de 'lamme' weer bewegen, daar zijn nu al voorbeelden van en hoe zullen het zenuwstelsel en de microchip nog meer verenigd kunnen worden. Kan de mens straks zijn kennis upgraden met behulp van microchips die talen bevatten of bv de gehele wikipedia...
Het is wel een erg avontuurlijke tijd wat dat betreft, te vergelijken misschien met de tijd van de grote ontdekkingsreizen.
Wat kunnen we straks nog van de meest geavanceerde robot snappen, hij kan misschien elk probleem oplossen maar hoe komt hij aan zijn oplossingen, hoe weten we zeker of die kloppen, betrouwbaar zijn wanneer hij daarbij onnavolgbare berekeningen uitvoert.

Het kan allemaal op een waar paradijs uitdraaien wanneer de robotica de mens al het vervelende en zware werk uit handen neemt, en onze troep opruimt op aarde en in de stratosfeer waar het ook wemelt van afval. De mens kan, net als je zegt zich met beeldhouwen, potten bakken, kruiden telen, sporten bezig gaan houden, en ... met robots misschien, die, net zoals wij dat met huisdieren als bv een hond soms doen, een bal wegslingeren, ons bezig zullen houden met allerlei leuke spelletjes.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Sun Mar 17, 2024 1:42 pm

Humanoïde is een nogal weids begrip dat varieert van primaten tot mensachtige robots of robotachtige mensen. Dat laatste vooral met betrekking tot de science fiction. Persoonlijk stel ik er mij niet te veel van voor.
Een robot blijft een robot, hoe natuurgetrouw hij/zij ook is nagemaakt. Ik zal het waarschijnlijk altijd wel als een sprekende pop blijven beschouwen die alleen maar uitkraamt wat een ander mens er ingepropt heeft. Leuk voor een verloren momentje maar niet als serieuze gesprekspartner. Ze lijken mij hooguit nuttig als een soort portier of receptioniste bij de balie in bedrijven, ziekenhuizen en dat soort instellingen. Ze kunnen dan de eerste vragen verwerken en dan verwijzen naar de plek waar de klant of patient heen moet. Of zelfs begeleiden zodat die persoon niet zelf de weg hoeft te zoeken in een labyrint van gangen en trappen.

Wat wel het mooie aan al die ontwikkelingen is dat men de mens met een handicap de mogelijkheid kan geven om beter en onafhankelijker te functioneren binnen de samenleving. Armen en benen kunnen steeds beter gebruikt worden en er ook steeds meer natuurlijker uitzien. Wat dat betreft is dit zeker een interessante tijd. En heb ik daar ook wel grote verwachtingen van.

Ik maak mij geen zorgen dat er straks robots zijn die beter en sneller kunnen 'denken' dan de mens. Want dat 'denken' is niets anders dan het verwerken van algoritmen. En dat zullen ze steeds wel sneller kunnen doen. Maar daardoor worden ze niet gevaarlijk en zeker niet bedreigend. Want dat zou betekenen dat er gevoel van emotie, agressie, gevoelens aan te pas komen. En een apparaat kent geen gevoelens. Mijn computer kan veel sneller rekenen, tekenen en schrijven dan dat ik dat kan. Maar of ik nu vreselijk zit te schelden en te vloeken of aardige woordjes toefluister, het maakt het ding niets uit. Hij doet alleen maar wat ie doen moet.
En eigenlijk hoef ik ook niet die geavanceerde robots te snappen. Ik snap ook niet hoe een maanraket precies werkt, Het gaat erom dat er mensen zijn die het wel snappen en dat die er de controle over houden.

Of het ooit echt een paradijs zal worden valt nog te bezien. Je zal het nooit alle mensen naar de zin kunnen maken. Maar er is al wel een heleboel bereikt want veel saai, zwaar, vervelend en gevaarlijk werk wordt al door apparaten en robots gedaan. Er bestaat wel een gevaar dat mensen zich zullen gaan vervelen. Want om met een automatische ballenwerper een robothond aan de gang te houden, wel, ik denk dat ik dat al na tien minuten wel grondig zat ben. Dan lijkt mij een echte hond toch wel een betere belevenis.

Maar veel zal afhangen van wie uiteindelijk de touwtjes in handen heeft. Wordt dat de politiek? De bedrijven die de robots maakt? De instituten die de AI bedenken en uitwerken?
Het worden inderdaad spannende tijden.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Fri Mar 22, 2024 10:48 am

Tympaan wrote:
Sun Mar 17, 2024 1:42 pm
Humanoïde is een nogal weids begrip dat varieert van primaten tot mensachtige robots of robotachtige mensen. Dat laatste vooral met betrekking tot de science fiction. Persoonlijk stel ik er mij niet te veel van voor.
Een robot blijft een robot, hoe natuurgetrouw hij/zij ook is nagemaakt. Ik zal het waarschijnlijk altijd wel als een sprekende pop blijven beschouwen die alleen maar uitkraamt wat een ander mens er ingepropt heeft. Leuk voor een verloren momentje maar niet als serieuze gesprekspartner. Ze lijken mij hooguit nuttig als een soort portier of receptioniste bij de balie in bedrijven, ziekenhuizen en dat soort instellingen. Ze kunnen dan de eerste vragen verwerken en dan verwijzen naar de plek waar de klant of patient heen moet. Of zelfs begeleiden zodat die persoon niet zelf de weg hoeft te zoeken in een labyrint van gangen en trappen.
Een robot zal altijd een sprekende pop blijven en nooit een serieuze gesprekspartner zeg je. En wanneer een robot een geïntegreerd chat-gpt programma bezit?
ChatGPT is een taalmodel voor kunstmatige intelligentie dat mensachtige tekstreacties op een breed scala aan vragen en aanwijzingen kan begrijpen en genereren. Zoals het er nu uitziet, zorgen de huidige mogelijkheden van ChatGPT ervoor dat het met mensen over een breed scala aan onderwerpen kan praten, feitelijke vragen kan beantwoorden, grappen kan maken en zelfs creatieve schrijfaanwijzingen kan genereren. ChatGPT is ook in staat om in de loop van de tijd te leren en te verbeteren naarmate het meer gegevens verwerkt . De populariteit van de tool is ronduit ongelooflijk, in januari 2023 ontving ChatGPT gemiddeld 13 miljoen unieke bezoekers per dag, wat meer dan het dubbele is van het dagelijkse aantal in december 2022
Chat-gpt staat natuurlijk nog in zijn kinderschoenen en de versie van nu zal al gauw lachwekkend verouderd zijn, zoals dat met computers en mobieltjes het geval is.
Je kúnt je daarbij voorstellen dat het juist heel erg saai gaat worden met gewoon maar een mens te praten, dat een mens vooral op een pratende pop begint te lijken die elke dag min of meer hetzelfde riedeltje afspeelt wanneer je een gesprek met hem voert, bovendien een heel erg onwetende pratende pop die op wetenschappelijk gebied compleet achterlijk te noemen valt vergeleken met de met chat-gpt toegeruste robot. Denk aan de gespreksstof mogelijkheden, denk aan de functie van vraagbaak, beetje plagerige vraag misschien, maar waarom zou je vergeleken met deze robot straks nog de voorkeur aan een mens geven? In die opzichten dus, want wanneer we onze of andermans persoonlijke ervaringen, gevoelens, sentimenten, herinneringen als onderwerp willen nemen we niets aan een robot die die ervaringen niet deelt. Sam Harris gaf als voorbeeld: 'wanneer ik weten wil welke de oorzaken van de tweede wereldoorlog waren kan ik heel goed chatGPT daarvoor gebruiken, maar wanneer ik wat meer van het leven van Winston Churchill te weten wil komen, dan gebruik ik liever diens autobiografie daarvoor.'
Beetje gek voorbeeld want de kennis van chatGPT zal (misschien nu nog niet maar zeker in de nabije toekomst) die autobiografie en de dagboeken van Churchill ook zeker insluiten, maar stel dat Churchill nog zou leven en nog in bezit van een goed geheugen zou zijn, dan zou je uiteraard veel meer aan een gesprek met de man zelf kunnen hebben. Die zou allerlei nieuwe kennis en (her-)belevingen kunnen overbrengen die een robot, een ai intelligentie, absoluut niet kan weten/voelen/ervaren/achterhalen en tot uitdrukking zou kunnen brengen. Dat blijft een wezenlijk verschil. Hier wees Virgo al op een paar bladzijden terug. Als vraagbaak mbt droge feiten zal AI geweldig zijn maar een echt persoonlijk gesprek voer je van mens tot mens op grond van levenservaring, of om het op EO-wijze te zeggen: het mens-zijn
virgo wrote:
Tue Feb 27, 2024 5:48 pm
Robotica en Artificiële Intelligentie zullen ons leven erg veranderen. We kunnen ons op dit moment moeilijk voorstellen welke invloed dit zal hebben op ons denken en doen. Ik sta er op zich ook positief tegenover. Een negatieve kant zal zijn, naar ik vrees, dat ons leven verdingelijkt. We hebben anderen minder nodig omdat het apparaatgebeuren om ons heen steeds meer de helpende hand biedt.
Een filosofisch gesprek met een AI-ding spreekt me niet aan, ook al is het een conversatie op hoog niveau. Als ik ´beschouwelijk´ praat met een mens van vlees en bloed kunnen de ander en ik wederzijds geraakt worden doordat we beiden ons hele leven meenemen in het gesprek. Die gevoelde verbinding lijkt mij in een gesprek met een encyclopedie op een usb-stick, gehuld in een stukje blik, onmogelijk te bereiken.
AI bergt het gevaar in zich contacten te ontmenselijken, want een reeks enen en nullen weet van zichzelf niet eens dat ze bestaan, laat staan dat ze iets voelen. Dat laatste is typisch menselijk. Een robot kun je alleen leren te doen alsóf hij iets voelt. Dat vind ik nogal onbevredigend.
Daar ben ik het helemaal mee eens

Vandaag in de Telegraaf online een interessant artikel over AI op de banenmarkt https://www.telegraaf.nl/financieel/582 ... de-ijsberg
Ter geruststelling:
werkgeversorganisaties verwachten niet dat de werkloosheid gaat stijgen. De arbeidsmarkt is historisch krap en dat blijft waarschijnlijk zo met de vergrijzende Europese beroepsbevolking. „Economische groei moet vooral uit productiviteitsgroei komen”, zegt Reijnders. „Die is in Nederland al jaren laag en ook lager dan in andere EU-landen. Als we AI goed inzetten kan dat ons helpen.”
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Sat Mar 23, 2024 11:00 am

Volgens mij staat de ChatGPT toch enigzins los van het robot-verhaal, al zijn ze natuurlijk wel te combineren. ChatGPT als kennisbank en vraagbaak is een buitengewoon mooi systeem om kennis op te doen over allerlei zaken. Maar in feite is het internet als zodanig al een uitgebreide kennisbank. ChatGPT is feitelijk meer een soort besturingssysteem dat al die kennis van het internet verzamelt en in mooie verhaaltjes verdeelt die op jou of mijn smaak zijn af te stemmen. Daarom is het ook zo populair geworden. Ik denk dat zo onderhand iedereen er wel op meerdere of mindere manier gebruik van maakt.
Maar daar heb je geen robot voor nodig. Een computer is genoeg. Natuurlijk kun je een computer armpjes en beentjes geven, maar schiet je daar je doel niet mee voorbij? Je kan zelfs die armpjes en beentjes en de bijbehorende computer net zo lang modelleren totdat het er als een perfect mens uitziet maar dan nog blijft het een sprekende pop. Je mist de emotie, de expressie, het gevoel, de ervaringen en sentimenten, alles wat je zelf al noemde, dat juist zo kenmerkend is als je met echte mensen discussieert.
Inderdaad, je komt ook wel mensen tegen die op sprekende poppen lijken en waarmee een interessant gesprek onmogelijk is. Maar zélfs dat kan nog een leukere uitdaging zijn dan een kille praatautomaat.
Nicolaas wrote:
Fri Mar 22, 2024 10:48 am
...Die zou allerlei nieuwe kennis en (her-)belevingen kunnen overbrengen die een robot, een ai intelligentie, absoluut niet kan weten/voelen/ervaren/achterhalen en tot uitdrukking zou kunnen brengen. Dat blijft een wezenlijk verschil. Hier wees Virgo al op een paar bladzijden terug. Als vraagbaak mbt droge feiten zal AI geweldig zijn maar een echt persoonlijk gesprek voer je van mens tot mens op grond van levenservaring, of om het op EO-wijze te zeggen: het mens-zijn
Soms heb je ChatGPT nodig. En soms heb je een echt mens nodig. Wat dat betreft zitten we dus toch wel aardig op één lijn…
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Mon Mar 25, 2024 11:47 am

Zeker, mensen zouden het onmogelijk zonder (mede-)mensen kunnen stellen en ik ben er ook van overtuigd dat een robot nooit onze dierbaren zou kunnen vervangen.
ChatGPT gister op mobieltje gezet (wist niet eens dat het gratis was)
Ik vertelde haar zojuist (je kunt naast schrijven ook praten) dat ik verkouden ben waarop ze vol medeleven reageerde natuurlijk :D . Daarna stelde ik de vraag kort en bondig wat ze adviseerde. Binnen een seconde een zevental tips die stuk voor stuk zeer behartenswaardig zijn

https://openai.com/blog/chatgpt-can-now ... -and-speak
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Wed Mar 27, 2024 10:04 am

Natuurlijk zijn dat leuke hebbedingetjes. Persoonlijk zou het mij snel gaan vervelen maar dat zal voor iedereen anders zijn. Net als met al die spelletjes op je mobiel. De één vindt het geweldig en de ander heeft daar geen behoefte aan. Wat ik wel een leuk spel vond was er een waarmee je een helicopter kan besturen. Een soort vliegsimulator dus. Maar dat wat alweer een poos geleden en dat stukje amusement ben ik in de loop der tijd weer kwijtgeraakt.
Het blijkt wel dat AI voor de meest onverwachte zaken gebruikt kan worden. Zou het bier nu echt zoveel beter smaken? Of zal dat toch vooral van de smaak van de drinker afhangen...

Ik denk toch wel het laatste...
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Thu Mar 28, 2024 7:38 am

Veel zal (nog) niet mogelijk zijn of met grote kans op fouten, gebreken, maar ik ben ervan overtuigd dat naargelang de data toenemen voor een doel, en er verfijndere sensoren ontwikkeld worden en heel de werking van Artificiële Intelligentie nog veel meer die van het menselijk brein nabootst terwijl de capaciteiten ervan in elk opzicht eindeloos veel groter zijn/worden, uiteindelijk de toepassingen ervan onbegrensd zullen zijn, dus ook om de allerbeste kok of bierbrouwer in zijn kennis of kunde te overtreffen.
We built a ‘brain’ from tiny silver wires. It learns in real time, more efficiently than computer-based AI
https://theconversation.com/we-built-a- ... -ai-216730
De wetenschappers verzamelden op twee manieren informatie over de smaak. Een panel van zestien bierproevers testte en beoordeelde drie jaar lang 250 bieren op 50 verschillende eigenschappen, zoals hop, zoetheid, bitterheid en zuurgraad. Daarnaast werden 180.000 recensies verzameld van het consumentenplatform RateBeer.

Met die berg data creëerden ze AI-modellen om te voorspellen hoe de bieren zouden smaken bij bepaalde aanpassingen, en hoe consumenten die veranderde smaken zouden waarderen.
Dit bovenstaande lijkt me trouwens niet zo heel erg opzienbarend...

Wat mijn nieuwe hebbedingetje aangaat heb ik deze je oorspronkelijke topicvraag eens even voorgelegd Tympaan
User
When the people on earth woulde be visited by an extraterrestial intelligence, what would be the best way for our people to make contact with them?

ChatGPT
If humanity were to be visited by extraterrestrial intelligence, the approach to making contact would be a complex decision involving various factors such as the intentions of the extraterrestrial beings, their level of technological advancement, potential risks involved, and the values and goals of humanity itself. Here are some considerations for making contact:

Establishing Intent: Before attempting contact, efforts should be made to understand the intentions of the extraterrestrial beings. Are they friendly, curious, or potentially hostile? Assessing their intent can help determine the appropriate approach.

Preparation and Coordination: Contact should be approached with careful planning and coordination involving scientists, diplomats, ethicists, and representatives from various sectors of society. International collaboration and coordination would likely be essential.

Communication Protocol: Developing a communication protocol would be crucial. This protocol would involve determining the mode of communication (e.g., radio signals, mathematical language), establishing common ground for understanding (e.g., sharing universal principles of mathematics or physics), and setting guidelines for information exchange.

Caution and Containment: Given the uncertainty of the extraterrestrial visitors' intentions, a cautious approach might involve initial communication from a controlled and contained environment, such as a space station or a remote facility, to minimize potential risks to Earth and its inhabitants.

Transparency and Information Sharing: Transparency in communication and information sharing with the public would be important. Public awareness and involvement would help mitigate fear and uncertainty and foster a sense of global cooperation and unity in responding to the contact event.

Ethical Considerations: Ethical considerations, such as respecting the autonomy and rights of the extraterrestrial beings, avoiding harm, and ensuring equitable treatment, should guide the interactions with them.

Learning and Understanding: Contact with extraterrestrial intelligence would present a unique opportunity for humanity to learn about other civilizations, advance scientific knowledge, and potentially gain insights into our place in the universe. Approaching contact with an open mind and a spirit of curiosity could facilitate meaningful exchanges.

Ultimately, making contact with extraterrestrial intelligence would be a monumental event with profound implications for humanity. It would require careful consideration, collaboration, and adherence to ethical principles to ensure a positive outcome for both Earth and any potential extraterrestrial visitors.
Gelijk je nieuwe vraag maar voorgelegd
User
Would Artificial Intelligence be able to make the taste of beer better?

ChatGPT
Artificial intelligence (AI) has the potential to enhance various aspects of beer production and flavor optimization, but whether it can make the taste of beer "better" than what we currently know is subjective and depends on individual preferences. Here's how AI could contribute to improving beer flavors:

Recipe Formulation: AI algorithms can analyze vast amounts of data on ingredient combinations, brewing techniques, and consumer preferences to generate new beer recipes. By leveraging machine learning, AI can identify patterns and trends that humans might overlook, potentially leading to innovative and unique flavor profiles.

Flavor Prediction and Optimization: AI systems can analyze the chemical composition of ingredients and predict how different combinations will affect the taste, aroma, and mouthfeel of the beer. By modeling complex flavor interactions, AI could optimize recipes to achieve specific flavor targets or cater to particular consumer preferences.

Quality Control: AI-powered sensors and analytics can monitor various parameters during the brewing process, such as temperature, pH, and fermentation kinetics, to ensure consistency and quality. By detecting deviations from desired parameters early on, AI can help brewers maintain the integrity of the flavor profile.

Consumer Feedback Analysis: AI algorithms can analyze consumer reviews, social media discussions, and market trends to understand consumer preferences and identify emerging flavor trends. This data can inform breweries' decisions on recipe adjustments or new product development to better align with consumer tastes.

Personalized Brewing: AI-driven platforms could allow consumers to customize their beer preferences based on their individual taste preferences. By collecting data on consumer preferences and feedback, AI systems could recommend or generate personalized beer recipes tailored to each consumer's unique palate.

While AI can contribute significantly to the beer-making process and potentially lead to the creation of novel and appealing flavor profiles, the concept of "better" taste is subjective and influenced by cultural, social, and personal factors. Ultimately, the judgment of whether AI-enhanced beer tastes better than traditional beer will vary from person to person. However, AI has the capacity to expand the range of flavors and experiences available to beer enthusiasts, offering new and exciting possibilities in the world of brewing.
ChatGPT moet voor het onderwijs toch een ramp zijn...voor de docent om uit te maken in hoeverre een werkstuk door de leerling dan wel chatgpt gemaakt is en voor de leerling zelf wanneer deze zich hier meer en meer op gaat verlaten.
Een werkstuk zal daarbij nog gecamoufleerd kunnen worden met spelfouten, verkeerde grammatica hier en daar enz. om het zo 'echt' mogelijk te laten lijken.
En wat moet je als redactie van een krant of tijdschrift wanneer chatgpt resultaten van dezelfde vraagstellingen en probleemkwesties waar nu nog de journalisten en medewerkers hun stukken op baseren vele malen interessanter beginnen te worden (waar die journalisten natuurlijk zelf ook gebruik van gaan maken). Moet je die nog doorbetalen?
En wat te doen als uitgever wanneer je niet uit kunt maken of het toegestuurde typoscript geheel of gedeeltelijk door AI tot stand is gekomen...
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Thu Mar 28, 2024 10:37 am

Is dat nu zo’n bijzonder antwoord op die vraag over dat bier? Wat je zelf trouwens al zegt; het is niet echt een openbaring. Op mijn computer zit een zogenaamde ‘Copilot’, ook een soort ChatGPT, en ik was benieuwd wat die er van zou bakken. Die kwam met het volgende:

Hoe hebben ze dit gedaan? Laten we eens kijken.

Dataverzameling: Het onderzoeksteam analyseerde 250 verschillende bieren in 22 verschillende stijlen, zoals blond, amber, fruitig en alcoholvrij bier. Ze onderzochten meer dan 200 chemische eigenschappen, waaronder alcohol- en suikergehalte, pH-waarde, aroma’s en smaken.
AI-modellen: Ze verzamelden informatie op twee manieren: een panel van zestien bierproevers testte en beoordeelde de bieren op 50 verschillende eigenschappen. Daarnaast verzamelden ze maar liefst 180.000 recensies van het consumentenplatform RateBeer. Met deze enorme hoeveelheid data creëerden ze AI-modellen om te voorspellen hoe bieren zouden smaken na bepaalde aanpassingen hoe consumenten die veranderde smaken zouden waarderen.

Resultaten: De AI-voorspellingen werden gebruikt om de samenstelling van twee commercieel verhandelde bieren aan te passen, één met en één zonder alcohol. Testpersonen die deze bieren proefden, gaven de veranderde recepten positievere beoordelingen dan de originele smaken.

Hoewel AI kan helpen met bij het optimaliseren van bierrecepten, blijft het mensenwerk van de bierbrouwers essentieel voor het creëren van echt goed bier. Dus, terwijl AI ons kan helpen om bier nog lekkerder te maken, zal het ambacht van het brouwen altijd een belangrijke rol blijven spelen. Proost.

Aldus de Copilot.


Volgens mij zijn het fragmenten die van het internet komen en aan elkaar geplakt zijn tot een goed leesbaar verhaaltje. Leuk, maar het verschaft nu niet bepaald echte informatie over de chemische bestanddelen en hun specifieke toepassingen en uitwerkingen.

Geldt in wezen ook over het verhaal van de aliens die ons eventueel zouden kunnen bezoeken. Het blijft een beetje vaag en het zijn ook nog wel wat open deuren.
Omdat het Engels een taal is die over vrijwel het hele westelijk halfrond, en waarschijnlijk nog wel verder gesproken wordt, verwacht je dat AI vooral in die taal de meest uitgebreide gegevens kan verstrekken en betere antwoorden zou geven. Het Nederlands is veel minder bekend dus ik was wel benieuwd hoe dat in het Nederlands zou gaan. Dat valt nog best wel mee, ook al blijft het in mijn ogen nog steeds vrij oppervlakkig.

Copilot:

Als buitenaards intelligent leven op aarde zou landen, is dat een scenario dat de mensheid al lange tijd fascineert. Hoewel we nog geen concrete bewijzen hebben van buitenaards leven, zijn er verschillende benaderingen die we kunnen overwegen:

Vreedzaam en Respectvol Contact:
We zouden een vreedzame en respectvolle benadering moeten kiezen. Dit betekent dat we openstaan voor communicatie en begrip, zonder vijandigheid.
Het sturen van een internationaal team van wetenschappers, taalkundigen en diplomaten om contact te leggen zou een goede eerste stap zijn.

Wetenschappelijk Onderzoek:
We zouden hun technologie, biologie en cultuur willen bestuderen. Dit kan ons helpen om meer te leren over het universum en onszelf.
Het delen van onze wetenschappelijke kennis en het uitwisselen van informatie zou essentieel zijn.

Culturele Uitwisseling:
We zouden culturele uitwisselingen kunnen organiseren om elkaars gewoonten, kunst, muziek en geschiedenis te leren kennen.
Dit zou wederzijds begrip bevorderen en mogelijk conflicten voorkomen.

Ethiek en Respect voor Hun Autonomie:
We moeten hun autonomie respecteren en niet proberen hen te domineren of te beïnvloeden.
Het opstellen van ethische richtlijnen voor interactie zou belangrijk zijn.

Voorzichtigheid en Veiligheid:
We moeten voorzichtig zijn en ons bewust zijn van mogelijke risico’s. Het kan zijn dat ze technologisch verder ontwikkeld zijn dan wij.
Het vermijden van onnodige provocatie of agressie zou van groot belang zijn.

Communicatiekanalen:
We zouden proberen te communiceren via universele symbolen, wiskundige concepten of muziek.
Het gebruik van kunstmatige intelligentie om talen te vertalen zou ook nuttig zijn.

Kortom, als buitenaards leven op aarde zou landen, moeten we een gebalanceerde benadering volgen die wetenschap, cultuur, ethiek en veiligheid combineert. Het zou een unieke kans zijn om onze kennis uit te breiden en onze plaats in het universum te begrijpen.

Aldus Copilot.

Wat ook nog een punt kan zijn is wáár die aliens zullen landen. Als ze bij een ruimtevaartcentrum in Amerika landen zullen ze denken dat de mens al redelijk ver ontwikkeld is. Landen ze in de binnenlanden van Afrika, dan zullen ze een heel andere indruk krijgen. Landen ze onverhoopt in Rusland, dan konden ze wel eens snel in een onverwarmde gevangenis bij de poolcirkel terechtkomen.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Sun Mar 31, 2024 12:23 pm

Wanneer ze van dat ene plekje afleiden dat het over heel de rest van de aardbol wel hetzelfde zal zijn zouden het toch wel erg domme aliens zijn wat mij gezien hun vernuft de aarde te hebben kunnen bereiken een contradictio in terminis lijkt Tympaan. Maar buiten dat, je schrijft
Wat ook nog een punt kan zijn is wáár die aliens zullen landen. Als ze bij een ruimtevaartcentrum in Amerika landen zullen ze denken dat de mens al redelijk ver ontwikkeld is. Landen ze in de binnenlanden van Afrika, dan zullen ze een heel andere indruk krijgen.
In het eerste geval zien ze een waanzinnig vervuilende technologie die wijdverbreid toegepast de aarde, het woonoord van deze wezens, compleet naar de knoppen zal helpen terwijl dat wezen totaal niets heeft aan die technologie daar het kan er geen enkele planeet mee bereiken kan dat als nieuw woonoord gebruikt zou kunnen dienen. Op die plek zien de aliens dus wezens die de poten onder hun stoel vandaan aan het zagen zijn, hun eigen graf aan het graven zijn. Dergelijk ongelooflijk domme wezens zal hij zeker niet zien in de binnenlanden van Afrika, Nieuw-Guinea of het Amazoneregenwoud voor zover deze nog een natuurlijk leven leiden dat tot in eeuwigen dage zo geleid zou kunnen worden (zoals al talloze duizenden jaren het geval is)

De werking van een kunstmatige intelligentie als chatgpt en soortgelijke programma's is niet anders dan die van het menselijk brein bij voorgelegde vragen als hierboven: er wordt gezocht naar kennis op het gebied van de vraag en die wordt in samenhang gebracht in een zo logisch mogelijk antwoord. Het verschil met jouw brein en mijn brein, is dat deze nu nog erg in een beginstadium verkerende chatgpt of copilot over oneindig veel méér parate kennis (relevante data) beschikken, en oneindig veel sneller de relevante samenhangen daarin vinden en reproduceren. Een seconde ong. bij zo'n beetje elke vraag, hoe moeilijk die ons ook voorkomt.
Kennis is een weefsel van feiten. Het weefsel waarover AI beschikt groeit met de dag. Net als de samenhangen die AI ons binnen dat weefsel van feiten aan kan bieden. Daar kunnen wij mensen met onze pet niet meer bij

Overigens worden er in programma's als chatgpt geen stukjes van bestaande teksten gekopieerd en aan mekaar geplakt zoals gemakkelijk na te gaan valt via google. Plak maar eens een stukje van jouw copilot tekst in een google zoekvenster. Google zal het nergens terug kunnen vinden op internet, elk antwoord op je vraag aan copilot is een nieuwe en oorspronkelijke tekst te noemen, èn intelligent :)
Zou het bier nu echt zoveel beter smaken? Of zal dat toch vooral van de smaak van de drinker afhangen...

Ik denk toch wel het laatste...
Schreef je in een eerder bericht waarop ik na ben gegaan hoe AI ook in staat is gebleken te zijn de smaak van bier te verbeteren. Een heel bijzondere manier is dat helemaal niet, het is de meest aangewezen weg, maar nogmaals, die weg wordt heel snel afgelegd en gaat over een hoeveelheid data eindeloos meer dan waarover een bierbrouwer of chemicus beschikken zal.
Natuurlijk zal de uitkomst niet voor iedereen op gaan, dat heb je altijd bij smaakkwesties, het gaat erom hoe in het algemeen de smaak als beter bevonden werd. En, zou dat niet kloppen, dan zou het gebruikte AI programma daar alleen maar mee te verbeteren zijn, want moet er eerder sprake geweest zijn van verkeerd ingevoerde data

Zeg Tympaan, hoe schat jij de gevolgen in van het gebruik en misbruik van programma's als chatgpt en copilot bv dus door leerlingen die de docent ermee om de tuin leiden, in ieder geval helemaal niets meer hoeven op te zoeken, geen enkele moeite meer hoeven te doen om verbanden te leggen enz maar alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgen via die nu nog erg primitieve programma's die alleen maar beter en beter zullen worden in een razend tempo...?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Wed Apr 03, 2024 1:25 pm

Nicolaas wrote:
Sun Mar 31, 2024 12:23 pm
Wanneer ze van dat ene plekje afleiden dat het over heel de rest van de aardbol wel hetzelfde zal zijn zouden het toch wel erg domme aliens zijn wat mij gezien hun vernuft de aarde te hebben kunnen bereiken een contradictio in terminis lijkt Tympaan. Maar buiten dat, je schrijft
Wat ook nog een punt kan zijn is wáár die aliens zullen landen. Als ze bij een ruimtevaartcentrum in Amerika landen zullen ze denken dat de mens al redelijk ver ontwikkeld is. Landen ze in de binnenlanden van Afrika, dan zullen ze een heel andere indruk krijgen.
In het eerste geval zien ze een waanzinnig vervuilende technologie die wijdverbreid toegepast de aarde, het woonoord van deze wezens, compleet naar de knoppen zal helpen terwijl dat wezen totaal niets heeft aan die technologie daar het kan er geen enkele planeet mee bereiken kan dat als nieuw woonoord gebruikt zou kunnen dienen. Op die plek zien de aliens dus wezens die de poten onder hun stoel vandaan aan het zagen zijn, hun eigen graf aan het graven zijn. Dergelijk ongelooflijk domme wezens zal hij zeker niet zien in de binnenlanden van Afrika, Nieuw-Guinea of het Amazoneregenwoud voor zover deze nog een natuurlijk leven leiden dat tot in eeuwigen dage zo geleid zou kunnen worden (zoals al talloze duizenden jaren het geval is)
Natuurlijk kun je er zo over denken maar ik zie dat toch wel wat genuanceerder. Dat techniek vervuilend kan zijn is voor iedereen wel duidelijk. Maar het heeft de mens toch ook veel goeds gebracht. Was het leven in den beginne vooral een kwestie van van zonsopkomst tot zonsondergang beulen en zwoegen tot je er bij neerviel, dan is het nu toch allemaal wel iets prettiger en aangenamer geworden dankzij die techniek.. Daarbij, technieken veranderen steeds en zullen steeds efficiënter worden. En dus ook steeds schoner en veiliger worden. Vergelijk het eerste stoomtreintje dat in Nederland reed eens met de tegenwoordige ‘bullet trains’ die zo hier en daar rond rijden. Dat is nogal een verschil. Zo zal het met de ruimtevaart ook wel gaan. We zitten qua rakettechnologie nog in het eerste stoomtijdperk. Met een soort veredelde vuurpijlen die ons cosmisch gezien niet ver zullen brengen. Maar dat kan over 50 of 100 jaar wel heel anders zijn. En zullen ze glimlachen bij de beelden uit onze tijd.
Daarnaast denk ik dat juist door de techniek de wereld, de natuur en de mensheid gered kunnen worden. Zeker als de wereldbevolking alsmaar blijft uitdijen. Stel dat de mens nu nog steeds zijn huis moest verwarmen met een kolenkachel en we alleen nog maar de stoommachine kenden. Technische ontwikkelingen gaan steeds verder en eens zullen we goedkope, schone energiebronnen kennen als kernfusie of iets dergelijks.

Ik denk niet dat die aliens zo negatief over de mensheid zal denken. Ze zullen ons hooguit als primitief beschouwen en geneigd zijn om ons te helpen. Immers, die aliens hebben ongetwijfeld dezelfde technische ontwikkeling doorgemaakt. Zijn ook ooit begonnen met knuppels achter hun dagelijkse maaltijd aan te rennen. Dus die zouden dan dezelfde fout gemaakt hebben als wij nu doen door zichzelf technisch te ontwikkelen? Klinkt voor mij als zeer onwaarschijnlijk. Toegegeven, de technische ontwikkelingen hebben ook hun schaduwkanten. Maar om nu te gaan doen alsof de binnenlanden van Afrika, Nieuw-Guinea of het Amazoneregenwoud het paradijs is waar verstandige mensen in gelukzalige omstandigheden hun leven leiden, wel, dat gaat mij toch iets te ver. Dan zouden ze niet massaal wegvluchten en hun heil zoeken juist in de technisch ontwikkelde landen.
De wereld gaat niet kapot aan techniek, de wereld gaat kapot door die eeuwige idiote, ziekelijke oorlogen die steeds meer de kop op steken. Door volkomen foute wereldleiders die de hele wereld voor een computerspelletje aanzien. Daar graven we ons eigen graf mee. Zeker als de verkeerde mensen over die technieken kunnen beschikken.

Trouwens, als de mensheid voor "eeuwig" wil blijven bestaan zal men wel aan ruimtevaartontwikkeling móéten doen. Want eens wordt de aarde toch wel onbewoonbaar door een uitdijende gloeiend zon. En die ruimtevaart staat nog maar in de kinderschoenen. Gelukkig hebben we nog een paar miljard jaar de tijd...
Nicolaas wrote: De werking van een kunstmatige intelligentie als chatgpt en soortgelijke programma's is niet anders dan die van het menselijk brein bij voorgelegde vragen als hierboven: er wordt gezocht naar kennis op het gebied van de vraag en die wordt in samenhang gebracht in een zo logisch mogelijk antwoord. Het verschil met jouw brein en mijn brein, is dat deze nu nog erg in een beginstadium verkerende chatgpt of copilot over oneindig veel méér parate kennis (relevante data) beschikken, en oneindig veel sneller de relevante samenhangen daarin vinden en reproduceren. Een seconde ong. bij zo'n beetje elke vraag, hoe moeilijk die ons ook voorkomt.
Kennis is een weefsel van feiten. Het weefsel waarover AI beschikt groeit met de dag. Net als de samenhangen die AI ons binnen dat weefsel van feiten aan kan bieden. Daar kunnen wij mensen met onze pet niet meer bij

Overigens worden er in programma's als chatgpt geen stukjes van bestaande teksten gekopieerd en aan mekaar geplakt zoals gemakkelijk na te gaan valt via google. Plak maar eens een stukje van jouw copilot tekst in een google zoekvenster. Google zal het nergens terug kunnen vinden op internet, elk antwoord op je vraag aan copilot is een nieuwe en oorspronkelijke tekst te noemen, èn intelligent :)
Zou het bier nu echt zoveel beter smaken? Of zal dat toch vooral van de smaak van de drinker afhangen...

Ik denk toch wel het laatste...
Schreef je in een eerder bericht waarop ik na ben gegaan hoe AI ook in staat is gebleken te zijn de smaak van bier te verbeteren. Een heel bijzondere manier is dat helemaal niet, het is de meest aangewezen weg, maar nogmaals, die weg wordt heel snel afgelegd en gaat over een hoeveelheid data eindeloos meer dan waarover een bierbrouwer of chemicus beschikken zal.
Natuurlijk zal de uitkomst niet voor iedereen op gaan, dat heb je altijd bij smaakkwesties, het gaat erom hoe in het algemeen de smaak als beter bevonden werd. En, zou dat niet kloppen, dan zou het gebruikte AI programma daar alleen maar mee te verbeteren zijn, want moet er eerder sprake geweest zijn van verkeerd ingevoerde data
Wat het hele ChatGPT betreft, ik denk dat het niets menselijks heeft. Het is geen competitie tussen een menselijk brein en een kunstmatig brein. Dat een kunstmatig brein veel meer kennis kan opslaan maakt het nog niet tot een mens. Eigenlijk is het niet veel anders dan de goede oude encyclopedie die bij mijn ouders in de boekenkast stond. Daar was ook al veel meer kennis in vergaard dan een mens ooit kan bevatten. Het blijft in mijn ogen toch niet veel meer dan een kennisbank waar je je gegevens uit kan halen die voor de gebruiker van nut kunnen zijn. En hoe die chatbot zijn kennis presenteert is minder belangrijk. Net zomin als de manier waarop hij de woordjes aan elkaar koppelt. Dat kun je trouwens al voor een deel zelf bepalen, net als de taal en de schrijfstijl. Het blijft hoe dan ook, een door mensenhanden gemaakt apparaat. En een apparaat zou ik niet “oorspronkelijk” of “intelligent” willen noemen. Die titel zou dan eerder voor de makers van dat apparaat moeten gelden.
Nicolaas wrote: Zeg Tympaan, hoe schat jij de gevolgen in van het gebruik en misbruik van programma's als chatgpt en copilot bv dus door leerlingen die de docent ermee om de tuin leiden, in ieder geval helemaal niets meer hoeven op te zoeken, geen enkele moeite meer hoeven te doen om verbanden te leggen enz maar alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgen via die nu nog erg primitieve programma's die alleen maar beter en beter zullen worden in een razend tempo...?
Intelligent zijn betekent niet alleen dat je een heleboel parate kennis hebt maar ook dat je weet waar je kennis vandaan kan halen en hoe je het op moet zoeken. In dat licht heb ik niet zo’n moeite met het gebruik van ChatGPT door leerlingen. Ik vind dat niet anders dan dat je vroeger dingen opzocht in de encyclopedie van je ouders. Voor jonge kinderen zal dat iets anders liggen. Maar dat is meer een vraag voor WillemijnF. Persoonlijk zou ik als leerling wel gebruik maken van een chatbot, maar dan toch een beetje taalkundig aan de tekst sleutelen. (en dat is dan weer goed voor je taalvaardigheid) Volgens mij zou een goede docent toch moeten kunnen zien of het een letterlijke chatbot-tekst is of dat het het gangbare woordgebruik van de leerling is.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Wed Apr 17, 2024 8:57 am

Tympaan zowel jouw laatste bericht als de reactie die ik daar gister op gaf zijn op raadselachtige wijze verdwenen en misschien ook nog berichten van daarvoor(?). Heb het moderator/administrator-log geraadpleegd en daarin gezien dat niemand van ons (moderators-administrator of leden) daar de hand in kan hebben gehad. Vind het wel heel jammer en erg vervelend. Zal straks een en ander nog een beetje samen te vatten van onze laatste postings.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Wed Apr 17, 2024 12:45 pm

Een heftig meningsverschil is hier niet gaande, we vullen elkaar alleen maar erg goed aan zoals ik het zie, er is geen sprake van gelijk versus ongelijk, maar ik zou je misschien toch onrecht kunnen doen in een samenvatting doordat ik mijn eigen reactie van gister beter heb onthouden dan jouw bericht

Oke Tympaan, komt-ie

Je wees erop dat de mens in de natuurstaat (zelfvoorzienend levend van de onmiddellijke omgeving en zonder gebruikmaking van westerse gereedschappen) zoals die nu nog wel voorkomt in kleine gebieden op het Afrikaanse continent, de Amazone en best nog grote delen van Nieuw Guinea zich behoorlijk in het nadeel bevindt ten opzichte van de westerse mens bv in verband met ziektes

Mijn reactie daarop was dat je daar zeker een punt hebt maar dat het punt dat ik had willen maken vooral de notie betrof dat deze mensen volstrekt niet overeenkomen met het beeld waar we veelal mee opgegroeid zijn: de uitgemergelde bedelaar die in hurkzit om een hapje eten smeekt. Of minder gechargeerd: op de een of andere manier op onze (westerse) hulp zit te wachten
Ik heb mijn kennis uit eerste hand waar het de Papoeavolkeren betreft van mensen die decennia aan hun bestaan geparticipeerd hebben (soms zelfs het eerste contact met hen legden, aldus met Papoea's die nog geen enkele westerse invloed ondergaan hadden. Dit waren/zijn mensen blakend van gezondheid. Geen sprake van vetzucht, noch van ziekelijke magerte, maar gespierde buitengewoon vitale, levensblije mensen met een krankzinnig uithoudingsvermogen en weerstand zoals wel gebleken is wanneer ze als gids mee werden gevraagd bij zware expedities. De mensen kenden vaak een buitengewoon doeltreffende agricultuur, hielden varkens en wilden de blanken dan ook het liefst buiten de deur houden want het ontbrak hen aan niets en zij waren en zijn enorm gesteld op hun zelfstandigheid. Soms hielden ze er ook een meer nomadisch bestaan op na, waarbij ze vooral door de jacht en visserij en sagowinning (wouden vol sagopalmen) in hun onderhoud voorzagen.

Deze volkeren leven zoals zij eeuwen leefden in een volmaakt kringloopbestaan zonder dat zij of andere dier- of plantensoorten uitstierven, een bovendien buitengewoon gelukkig leven vergeleken met ons westerlingen (zeker ten tijde van de industriële revolutie) volgens de paters en vliegeniers die het liefst hun hele verdere leven bij hen hadden willen blijven, wat enkelen die daar de kans toe zagen ook gedaan hebben.

Tweede punt is: Zou de westerling hen dit na kunnen doen? Dit leven net zoveel generaties voort te zetten als deze volkeren dat hebben gedaan? Dan zal die om te beginnen snel alles op alles moeten zetten om de aarde en de atmosfeer er omheen van al het overtollige afval en gifstoffen te ontdoen, èn natuurlijk de beheersing daarbij op moeten weten brengen van al zijn arsenalen aan kernwapens waarmee hij tig keer de aarde kan verwoesten af te blijven. het beste zich volledig van te ontdoen. Dat wordt een buitengewoon zware opdracht.


Verder bracht je nog aan de orde dat de ruimtevaarttechnologie veel waardevolle uitvindingen heeft opgeleverd waarbij ik me afvroeg of die echt levensbelangrijk zijn en of diezelfde uitvindingen niet langs andere weg gedaan hadden kunnen worden. In ieder geval is de vervuiling en geldverkwisting die met de ruimtevaart gemoeid gaat enorm.

Tenslotte ging het nog even over chatgpt. Leerlingen kunnen daar veel van opsteken. Maar wat heb je aan kennis die je als mens eigenlijk niet meer hoeft te gebruiken doordat in de praktijk meer en meer kunstmatig intelligente programma's en bestuurssystemen ons werk gaan doen.
Dat is tegelijk ook een heel erg plezierige ontwikkeling want veel saai werk wordt ons daarmee uit handen genomen en de mens kan zich meer en meer bepalen tot de zaken die hem wèl voldoening bieden, zoals misschien wel tuineren, gewoon helemaal vrijblijvend, omdat het leuk is, en het je lekker in beweging houdt. Back to basics, levend als een Papoea in de Baliemvallei, mèt de voordelen van alle westerse technologie waaronder dus onze geneeskunde. Het beste van twee werelden
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Wed Apr 17, 2024 1:33 pm

Nicolaas wrote:
Wed Apr 17, 2024 8:57 am
Tympaan zowel jouw laatste bericht als de reactie die ik daar gister op gaf zijn op raadselachtige wijze verdwenen en misschien ook nog berichten van daarvoor(?). Heb het moderator/administrator-log geraadpleegd en daarin gezien dat niemand van ons (moderators-administrator of leden) daar de hand in kan hebben gehad. Vind het wel heel jammer en erg vervelend. Zal straks een en ander nog een beetje samen te vatten van onze laatste postings.
Het was mij ook al opgevallen dat er wat tekst verdwenen was. Kan blijkbaar gebeuren in deze virtuele wereld. We gaan wat mij betreft gewoon verder.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Thu Apr 18, 2024 9:15 am

Nicolaas wrote:
Wed Apr 17, 2024 12:45 pm
Je wees erop dat de mens in de natuurstaat (zelfvoorzienend levend van de onmiddellijke omgeving en zonder gebruikmaking van westerse gereedschappen) zoals die nu nog wel voorkomt in kleine gebieden op het Afrikaanse continent, de Amazone en best nog grote delen van Nieuw Guinea zich behoorlijk in het nadeel bevindt ten opzichte van de westerse mens bv in verband met ziektes

Mijn reactie daarop was dat je daar zeker een punt hebt maar dat het punt dat ik had willen maken vooral de notie betrof dat deze mensen volstrekt niet overeenkomen met het beeld waar we veelal mee opgegroeid zijn: de uitgemergelde bedelaar die in hurkzit om een hapje eten smeekt. Of minder gechargeerd: op de een of andere manier op onze (westerse) hulp zit te wachten
Ik heb mijn kennis uit eerste hand waar het de Papoeavolkeren betreft van mensen die decennia aan hun bestaan geparticipeerd hebben (soms zelfs het eerste contact met hen legden, aldus met Papoea's die nog geen enkele westerse invloed ondergaan hadden. Dit waren/zijn mensen blakend van gezondheid. Geen sprake van vetzucht, noch van ziekelijke magerte, maar gespierde buitengewoon vitale, levensblije mensen met een krankzinnig uithoudingsvermogen en weerstand zoals wel gebleken is wanneer ze als gids mee werden gevraagd bij zware expedities. De mensen kenden vaak een buitengewoon doeltreffende agricultuur, hielden varkens en wilden de blanken dan ook het liefst buiten de deur houden want het ontbrak hen aan niets en zij waren en zijn enorm gesteld op hun zelfstandigheid. Soms hielden ze er ook een meer nomadisch bestaan op na, waarbij ze vooral door de jacht en visserij en sagowinning (wouden vol sagopalmen) in hun onderhoud voorzagen.

Deze volkeren leven zoals zij eeuwen leefden in een volmaakt kringloopbestaan zonder dat zij of andere dier- of plantensoorten uitstierven, een bovendien buitengewoon gelukkig leven vergeleken met ons westerlingen (zeker ten tijde van de industriële revolutie) volgens de paters en vliegeniers die het liefst hun hele verdere leven bij hen hadden willen blijven, wat enkelen die daar de kans toe zagen ook gedaan hebben.

Tweede punt is: Zou de westerling hen dit na kunnen doen? Dit leven net zoveel generaties voort te zetten als deze volkeren dat hebben gedaan? Dan zal die om te beginnen snel alles op alles moeten zetten om de aarde en de atmosfeer er omheen van al het overtollige afval en gifstoffen te ontdoen, èn natuurlijk de beheersing daarbij op moeten weten brengen van al zijn arsenalen aan kernwapens waarmee hij tig keer de aarde kan verwoesten af te blijven. het beste zich volledig van te ontdoen. Dat wordt een buitengewoon zware opdracht.
Ik heb er even de Wikipedia op nagelezen en dan blijkt wel dat “de Papoea” niet bestaat. Het is net zo’n mengelmoes als de Nederlanders in Nederland.
Ongetwijfeld zullen er nog groepen Papoea’s zijn die ergens diep in de bossen een afgezonderd leven leiden. Of ze daar een paradijselijk leven hebben is dan toch wel de vraag. Want die vruchten, vissen en eetbare dieren komen niet vanzelf naar de mensen toe. Daar zullen ze veel moeite voor moeten doen omdat ze enkel hun blote handen hebben om dat voedsel te kunnen verkrijgen. En je maakt mij niet wijs dat ze dat elke dag met evenveel plezier doen. En ook zij zullen wel eens ziek of gewond raken. En dan is er geen goede dokterspost of ziekenhuis waar je adequaat geholpen kan worden. Die mensen leven enkel maar zo omdat ze niet anders gewend zijn en dus niet beter weten. Het is geen sprake van een keuze hebben. Het is voor hun gewoon een gegeven en dus geen wensdroom. Aan die “paradijselijke omgeving” zijn ze gewend en is voor hen de dagelijkse werkelijkheid. En of die feestjes nu echt wel zo leuk geweest zijn is ook nog maar de vraag. Vaak ontaardde die feestjes nog wel eens in de meest gruwelijke rituele taferelen waarbij zeker het slachtoffer het niet naar zijn/haar zin gehad zal hebben.

Iemand die vanaf zijn geboorte in een paleis woont ziet het ook niet meer omdat het bij het dagelijkse leven behoort. Dat geldt dus ook voor groepen die in een – voor onze ogen – paradijselijke omgeving wonen. Alles went.
Wat niet hoeft te betekenen dat er geen plekken zullen zijn waar het goed toeven is. Er zijn in Nederland ook plekken waar ik graag zou willen wonen, maar ook plekken waar ik niet eens begraven zou willen worden. Ik heb geen persoonlijke ervaringen met Papoea’s en ik kan ook niet oordelen over plaatselijke details. Maar omdat ik ervan uitga dat het ook mensen zijn met al hun menselijke eigenschappen, neem ik aan dat ze ook verschillend over de dingen denken. De één zal voor de traditionele, natuurlijke manier van leven kiezen en de ander ziet wel de voordelen van de westerse manier van werken in. Persoonlijk zou ik zeggen; laat iedereen zijn leven op zijn eigen manier beleven. Maar ik besef ook wel dat er niet altijd wat te kiezen valt. Het is vaak maar net waar je wiegje staat.

Deze volkeren konden in een soort kringloop bestaan omdat er simpelweg niet zoveel mensen waren. En ze zagen er sterk en gezond uit omdat alleen de sterken en gezonden in deze omgeving konden overleven. De zwakken en zieken vielen vanzelf af. Je zal volgens mij geen tachtigjarige in een rolstoel vinden in een groep die puur van de natuur leeft. Hieruit blijkt al dat de gemiddelde westerling niet als een Papoea zal kunnen leven. Met de huidige wereldbevolking is de aarde daar al veel te klein voor. En voor wat betreft het vernietigen van de wapenarsenalen en het uitbannen van afval en gifstoffen, ik vrees dat de mensheid daar nog lang niet aan toe is. Het onderlinge wantrouwen, hebzucht, oorlogslust, de grote verschillen tussen arm en rijk, slim en minder begaafd, is nog steeds veel te groot en ik verwacht niet dat dat ooit zal veranderen. Voorlopig wordt het alleen maar erger.

Nicolaas wrote: Verder bracht je nog aan de orde dat de ruimtevaarttechnologie veel waardevolle uitvindingen heeft opgeleverd waarbij ik me afvroeg of die echt levensbelangrijk zijn en of diezelfde uitvindingen niet langs andere weg gedaan hadden kunnen worden. In ieder geval is de vervuiling en geldverkwisting die met de ruimtevaart gemoeid gaat enorm.

Tenslotte ging het nog even over chatgpt. Leerlingen kunnen daar veel van opsteken. Maar wat heb je aan kennis die je als mens eigenlijk niet meer hoeft te gebruiken doordat in de praktijk meer en meer kunstmatig intelligente programma's en bestuurssystemen ons werk gaan doen.
Dat is tegelijk ook een heel erg plezierige ontwikkeling want veel saai werk wordt ons daarmee uit handen genomen en de mens kan zich meer en meer bepalen tot de zaken die hem wèl voldoening bieden, zoals misschien wel tuineren, gewoon helemaal vrijblijvend, omdat het leuk is, en het je lekker in beweging houdt. Back to basics, levend als een Papoea in de Baliemvallei, mèt de voordelen van alle westerse technologie waaronder dus onze geneeskunde. Het beste van twee werelden
Persoonlijk denk ik niet dat dat ruimtevaartonderzoek helemaal nutteloos is. Het leidt ook tot verbetering en ontwikkeling van de huis, tuin en keukentechniek om ons heen.

Wat zegt de Copilot er over;

“ Ruimtevaart is een onderwerp dat vaak tot discussie leidt. Sommigen beschouwen het als geldverspilling, terwijl anderen geloven dat het wel degelijk nuttig is. Laten we eens kijken naar enkele aspecten van ruimtetechniek:

Technologische innovatie: De ruimtevaart heeft geleid tot tal van technologische doorbraken. Veel van de technologieën die we nu dagelijks gebruiken, zoals draadloze communicatie, GPS-navigatie, en weersatellieten, vinden hun oorsprong in de ruimtevaart. Dus, hoewel het veel geld kost, heeft het ons leven op aarde op vele manieren verbeterd1.
Wetenschappelijk onderzoek: Het internationale ruimtestation ISS fungeert als een uniek laboratorium voor onderzoek. Wetenschappers bestuderen daar bijvoorbeeld het effect van microzwaartekracht op het menselijk lichaam. Dit onderzoek kan leiden tot nieuwe inzichten in medicijnen, voedsel en technologieën1.
Medische toepassingen: Onderzoek in de ruimte heeft geholpen bij het begrijpen van ziekteverwekkers zoals de Salmonellabacterie. Wetenschappers gebruiken de microzwaartekrachtomgeving om medicijnen en vaccins te ontwikkelen. Dit heeft directe voordelen voor de menselijke gezondheid op aarde1.
Inspiratie en verkenning: Ruimtevaart inspireert mensen en stimuleert onze nieuwsgierigheid. Het verkennen van andere planeten en manen helpt ons begrijpen hoe ons eigen zonnestelsel werkt. Bovendien kan het uiteindelijk leiden tot de kolonisatie van andere hemellichamen, wat belangrijk kan zijn voor de toekomst van de mensheid1.
Kortom, hoewel ruimtevaart kostbaar is, heeft het aanzienlijke voordelen voor wetenschap, technologie en onze samenleving. Het is dus niet nutteloos, maar eerder een investering in onze toekomst.”


Plus dat het nog het traagschuim (Tempur), de rookmelder, zonnepanelen en de oorthermometer opleverde. En zou er ooit een astroïde op onze aardbol afrazen en we kunnen door middel van een raket de baan van die steenklomp wat kunnen veranderen zodat hij de aarde mist, dan zou het de kosten van die ruimtevaart toch ruimschoots waard geweest zijn, lijkt mij zo.
Waarschijnlijk zouden die uitvindingen toch wel gedaan zijn. Maar het heeft het wel versneld zodat wij het nu al kunnen gebruiken. Ontwikkelingen in het algemeen houd je toch niet tegen. En de ruimtevaart staat goed bezien nog in de kinderschoenen.


Hiermee geef je zelf al de grote voordelen van ChatGPT al aan. Een hele hoop saai werk zal door dit soort chatbots worden overgenomen. En dat zal je toch niet kunnen tegenhouden. Dan lijkt het mij beter om het onderwijs daar maar op aan te passen zodat de leerlingen goed en efficiënt met deze technieken leren omgaan. En leren om eventuele fouten en hiaten in de chatbottekst te ontdekken. Onderwijs loopt altijd achter op de praktijk. Op school werd nog geleerd om met een rekenliniaal om te gaan terwijl de eerste rekenmachientjes al in de winkel lagen. Er waren nog tekentafels met tekenhaak en driehoeken terwijl bedrijven al langer moderne tekentafels hadden. Die tekentafels kwamen uiteindelijk ook wel op scholen, maar toen werkten de bedrijven al met de eerste computers. En dat zal in andere branches niet veel anders zijn.
Overigens denk ik dat er voor de mens, ondanks alle automatisering, toch nog wel wat werk overblijft. Mensen veranderen van smaak en behoeften. Automaten zullen niet vanzelf mee-veranderen en zullen dus in de gaten gehouden en eventueel bijgesteld moeten worden.

Back to basics, levend als een Papoea in de Baliemvallei, dat zal het niet echt gaan worden. Wat ik wel hoop is dat al die technische ontwikkelingen aan iedereen ten goede komen en dat er voor iedereen een leven van meer creatieve vrijheid en minder plichten en saaie arbeid kan aanbreken. Daar valt vooral door de politiek nog heel wat werk te verrichten. Want van de bedrijven zelf valt niet veel goeds te verwachten.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Fri Apr 19, 2024 4:54 pm

Tympaan wrote:
Thu Apr 18, 2024 9:15 am
Nicolaas wrote:
Wed Apr 17, 2024 12:45 pm
Je wees erop dat de mens in de natuurstaat (zelfvoorzienend levend van de onmiddellijke omgeving en zonder gebruikmaking van westerse gereedschappen) zoals die nu nog wel voorkomt in kleine gebieden op het Afrikaanse continent, de Amazone en best nog grote delen van Nieuw Guinea zich behoorlijk in het nadeel bevindt ten opzichte van de westerse mens bv in verband met ziektes

Mijn reactie daarop was dat je daar zeker een punt hebt maar dat het punt dat ik had willen maken vooral de notie betrof dat deze mensen volstrekt niet overeenkomen met het beeld waar we veelal mee opgegroeid zijn: de uitgemergelde bedelaar die in hurkzit om een hapje eten smeekt. Of minder gechargeerd: op de een of andere manier op onze (westerse) hulp zit te wachten
Ik heb mijn kennis uit eerste hand waar het de Papoeavolkeren betreft van mensen die decennia aan hun bestaan geparticipeerd hebben (soms zelfs het eerste contact met hen legden, aldus met Papoea's die nog geen enkele westerse invloed ondergaan hadden. Dit waren/zijn mensen blakend van gezondheid. Geen sprake van vetzucht, noch van ziekelijke magerte, maar gespierde buitengewoon vitale, levensblije mensen met een krankzinnig uithoudingsvermogen en weerstand zoals wel gebleken is wanneer ze als gids mee werden gevraagd bij zware expedities. De mensen kenden vaak een buitengewoon doeltreffende agricultuur, hielden varkens en wilden de blanken dan ook het liefst buiten de deur houden want het ontbrak hen aan niets en zij waren en zijn enorm gesteld op hun zelfstandigheid. Soms hielden ze er ook een meer nomadisch bestaan op na, waarbij ze vooral door de jacht en visserij en sagowinning (wouden vol sagopalmen) in hun onderhoud voorzagen.

Deze volkeren leven zoals zij eeuwen leefden in een volmaakt kringloopbestaan zonder dat zij of andere dier- of plantensoorten uitstierven, een bovendien buitengewoon gelukkig leven vergeleken met ons westerlingen (zeker ten tijde van de industriële revolutie) volgens de paters en vliegeniers die het liefst hun hele verdere leven bij hen hadden willen blijven, wat enkelen die daar de kans toe zagen ook gedaan hebben.

Tweede punt is: Zou de westerling hen dit na kunnen doen? Dit leven net zoveel generaties voort te zetten als deze volkeren dat hebben gedaan? Dan zal die om te beginnen snel alles op alles moeten zetten om de aarde en de atmosfeer er omheen van al het overtollige afval en gifstoffen te ontdoen, èn natuurlijk de beheersing daarbij op moeten weten brengen van al zijn arsenalen aan kernwapens waarmee hij tig keer de aarde kan verwoesten af te blijven. het beste zich volledig van te ontdoen. Dat wordt een buitengewoon zware opdracht.
Ik heb er even de Wikipedia op nagelezen en dan blijkt wel dat “de Papoea” niet bestaat. Het is net zo’n mengelmoes als de Nederlanders in Nederland.
Ongetwijfeld zullen er nog groepen Papoea’s zijn die ergens diep in de bossen een afgezonderd leven leiden. Of ze daar een paradijselijk leven hebben is dan toch wel de vraag. Want die vruchten, vissen en eetbare dieren komen niet vanzelf naar de mensen toe. Daar zullen ze veel moeite voor moeten doen omdat ze enkel hun blote handen hebben om dat voedsel te kunnen verkrijgen. En je maakt mij niet wijs dat ze dat elke dag met evenveel plezier doen. En ook zij zullen wel eens ziek of gewond raken. En dan is er geen goede dokterspost of ziekenhuis waar je adequaat geholpen kan worden. Die mensen leven enkel maar zo omdat ze niet anders gewend zijn en dus niet beter weten. Het is geen sprake van een keuze hebben. Het is voor hun gewoon een gegeven en dus geen wensdroom. Aan die “paradijselijke omgeving” zijn ze gewend en is voor hen de dagelijkse werkelijkheid. En of die feestjes nu echt wel zo leuk geweest zijn is ook nog maar de vraag. Vaak ontaardde die feestjes nog wel eens in de meest gruwelijke rituele taferelen waarbij zeker het slachtoffer het niet naar zijn/haar zin gehad zal hebben.

Iemand die vanaf zijn geboorte in een paleis woont ziet het ook niet meer omdat het bij het dagelijkse leven behoort. Dat geldt dus ook voor groepen die in een – voor onze ogen – paradijselijke omgeving wonen. Alles went.
Wat niet hoeft te betekenen dat er geen plekken zullen zijn waar het goed toeven is. Er zijn in Nederland ook plekken waar ik graag zou willen wonen, maar ook plekken waar ik niet eens begraven zou willen worden. Ik heb geen persoonlijke ervaringen met Papoea’s en ik kan ook niet oordelen over plaatselijke details. Maar omdat ik ervan uitga dat het ook mensen zijn met al hun menselijke eigenschappen, neem ik aan dat ze ook verschillend over de dingen denken. De één zal voor de traditionele, natuurlijke manier van leven kiezen en de ander ziet wel de voordelen van de westerse manier van werken in. Persoonlijk zou ik zeggen; laat iedereen zijn leven op zijn eigen manier beleven. Maar ik besef ook wel dat er niet altijd wat te kiezen valt. Het is vaak maar net waar je wiegje staat.

Deze volkeren konden in een soort kringloop bestaan omdat er simpelweg niet zoveel mensen waren. En ze zagen er sterk en gezond uit omdat alleen de sterken en gezonden in deze omgeving konden overleven. De zwakken en zieken vielen vanzelf af. Je zal volgens mij geen tachtigjarige in een rolstoel vinden in een groep die puur van de natuur leeft. Hieruit blijkt al dat de gemiddelde westerling niet als een Papoea zal kunnen leven. Met de huidige wereldbevolking is de aarde daar al veel te klein voor. En voor wat betreft het vernietigen van de wapenarsenalen en het uitbannen van afval en gifstoffen, ik vrees dat de mensheid daar nog lang niet aan toe is. Het onderlinge wantrouwen, hebzucht, oorlogslust, de grote verschillen tussen arm en rijk, slim en minder begaafd, is nog steeds veel te groot en ik verwacht niet dat dat ooit zal veranderen. Voorlopig wordt het alleen maar erger.
Ik sprak zelf al van Papoeavolkeren en nergens van 'de Papoea', volkeren met grote verschillen in adat maar daar waar de westerse of Indonesische kolonisator geen roet in hun eten heeft gegooid steeds buitengewoon levensblije mensen volgens de ervaringen van de westerse mensen die bij hen verkeerden soms hun hele leven lang, zoals Frans Lieshout die ik op het eind van zijn leven nog een keer gesproken heb. Hij walgde van de westerse mens met zijn zure kop en ogen die alleen maar hebzucht en ontevredenheid uitstraalden zoals hij merkte wanneer hij hier op familiebezoek was en had het mooiste leven dat hij zich maar indenken kon bij de Papoea's in de Baliemvallei.
https://www.vpro.nl/programmas/bureau-b ... poea~.html
En dit is maar 1 voorbeeld, alle andere ervaringen van mensen die onder Papoeavolkeren verbleven zijn kennen diezelfde enthousiaste toon. Vertenten, Meuwese, Verschueren die aan de Zuidkust verbleven, alsook enkele hoogbejaarde paters goede vrienden van me die lange tijd in de Kamuvallei (Joop Sierat) en het Wisselmerengebied (Jos Donkers, eind vorig jaar overleden) werkzaam waren, zij hadden er zonder uitzondering de tijd van hun leven. Ik zou nog vele namen kunnen noemen van paters, vliegeniers, ontdekkingsreizigers en bestuursambtenaren die net zo van hun verblijf onder de vele verschillende Papoeavolkeren verhaalden, en naast hun verhalen nam ik zo ongeveer alle in boekvorm of kranten en andere perioden bestaande documentatie over (westelijk) Nieuw-Guinea de afgelopen 13 jaar waarin ik bezig was met de digitalisatie van een erfgoed-database over deze voormalige Nederlandse kolonie tot me.
Er is geen andere conclusie mogelijk dat het levensgeluk van deze mensen merkbaar vergeleken met het onze vele malen groter is: men kent veel meer en veel inniger sociale banden, een gemeenschapszin die zich niet alleen in de vele feesten uitdrukt, maar ook door gezamenlijk de tuinen te bewerken, de visvangst of jacht te beoefenen, met elkaar een leven te leiden zonder stress en zonder haast en met alle mogelijke zorg en aandacht voor elkaar.
Tja en is het erg wanneer de zwakkere door ziekte om het leven komt. Dat is een natuurlijk gegeven waarbij men uiteraard door een rouwperiode heengaat maar ook dat hoort bij het leven. Het lijkt mij dat de kwaliteit van leven meer gewicht in de schaal legt dan de kwantiteit aan levensjaren.
De kwantiteit mag hier misschien hoger liggen maar bij hen is de kwaliteit is dus vele malen hoger volgens de ervaringen van mensen die lange tijd aan hun bestaan participeerden, ook in bredere zin, niet alleen wat het leven van de mens zelf aangaat, maar ook de samenhang met zijn omgeving, de kringloop die wij westerlingen volledig onmogelijk maken door alle vergif en vervuiling, maar die zich bij hen zich volmaakt voortzetten kan, van tienduizenden jaren terug in het verleden tot nu aan toe voor zover de op westerse leest geschoeide culturen daar nog niet de klad in gebracht hebben.
Is dit niet een zeer zinnig criterium om de waarde van culturen aan af te meten en eventueel ook de zin van ons bestaan op te funderen? We kunnen hier dan wel 80 of nog ouder worden maar kijk eens om je heen en zie eens terug op de laatste honderd jaar op wat zich daarin allemaal aan onzinnigs heeft afgespeeld op het gebied van consumptiegekte, oorlogen, ontbossing en vervuiling waardoor wanneer we daar ook de opeenhoping van co2 onder rekenen de niet meer te keren klimaatveranderingen op gang zijn gekomen, 80% van de zoogdieren uitstierven, vetzucht en dementie volksziekten nr 1 en 2 geworden zijn, ouderen voor meer dan 75% zich sterk vereenzaamd voelen, jongeren tegen de 50% met eenzaamheid en andere mentale kwalen te kampen hebben... zie je dan het cruciale verschil met (bv) de nog traditioneel levende Papoeavolkeren misschien? Wij die ontheemd van de gemeenschap en vervreemd van de natuur onszelf en heel de rest van de wereld naar de vernietiging helpen, en de nog bestaande voorbeelden van natuurvolkeren zoals we die nog altijd kunnen observeren die met een in ons bestaan ongekende vitaliteit en gemeenschapszin juist in volmaakte harmonie met de natuur verkeren zoals het behoud van hun omgeving over de eeuwen aantoont, volkeren die ook zeer terecht de westerse cultuur en levensstijl krachtig afwijzen, al zeker zo'n 80 jaar waarin allerhande pogingen zijn gedaan door Nederland en Indonesië hen te encultureren. (zij weten dus wel degelijk beter).

Nicolaas wrote: Verder bracht je nog aan de orde dat de ruimtevaarttechnologie veel waardevolle uitvindingen heeft opgeleverd waarbij ik me afvroeg of die echt levensbelangrijk zijn en of diezelfde uitvindingen niet langs andere weg gedaan hadden kunnen worden. In ieder geval is de vervuiling en geldverkwisting die met de ruimtevaart gemoeid gaat enorm.

Tenslotte ging het nog even over chatgpt. Leerlingen kunnen daar veel van opsteken. Maar wat heb je aan kennis die je als mens eigenlijk niet meer hoeft te gebruiken doordat in de praktijk meer en meer kunstmatig intelligente programma's en bestuurssystemen ons werk gaan doen.
Dat is tegelijk ook een heel erg plezierige ontwikkeling want veel saai werk wordt ons daarmee uit handen genomen en de mens kan zich meer en meer bepalen tot de zaken die hem wèl voldoening bieden, zoals misschien wel tuineren, gewoon helemaal vrijblijvend, omdat het leuk is, en het je lekker in beweging houdt. Back to basics, levend als een Papoea in de Baliemvallei, mèt de voordelen van alle westerse technologie waaronder dus onze geneeskunde. Het beste van twee werelden
Persoonlijk denk ik niet dat dat ruimtevaartonderzoek helemaal nutteloos is. Het leidt ook tot verbetering en ontwikkeling van de huis, tuin en keukentechniek om ons heen.

Wat zegt de Copilot er over;

“ Ruimtevaart is een onderwerp dat vaak tot discussie leidt. Sommigen beschouwen het als geldverspilling, terwijl anderen geloven dat het wel degelijk nuttig is. Laten we eens kijken naar enkele aspecten van ruimtetechniek:

Technologische innovatie: De ruimtevaart heeft geleid tot tal van technologische doorbraken. Veel van de technologieën die we nu dagelijks gebruiken, zoals draadloze communicatie, GPS-navigatie, en weersatellieten, vinden hun oorsprong in de ruimtevaart. Dus, hoewel het veel geld kost, heeft het ons leven op aarde op vele manieren verbeterd1.
Wetenschappelijk onderzoek: Het internationale ruimtestation ISS fungeert als een uniek laboratorium voor onderzoek. Wetenschappers bestuderen daar bijvoorbeeld het effect van microzwaartekracht op het menselijk lichaam. Dit onderzoek kan leiden tot nieuwe inzichten in medicijnen, voedsel en technologieën1.
Medische toepassingen: Onderzoek in de ruimte heeft geholpen bij het begrijpen van ziekteverwekkers zoals de Salmonellabacterie. Wetenschappers gebruiken de microzwaartekrachtomgeving om medicijnen en vaccins te ontwikkelen. Dit heeft directe voordelen voor de menselijke gezondheid op aarde1.
Inspiratie en verkenning: Ruimtevaart inspireert mensen en stimuleert onze nieuwsgierigheid. Het verkennen van andere planeten en manen helpt ons begrijpen hoe ons eigen zonnestelsel werkt. Bovendien kan het uiteindelijk leiden tot de kolonisatie van andere hemellichamen, wat belangrijk kan zijn voor de toekomst van de mensheid1.
Kortom, hoewel ruimtevaart kostbaar is, heeft het aanzienlijke voordelen voor wetenschap, technologie en onze samenleving. Het is dus niet nutteloos, maar eerder een investering in onze toekomst.”


Plus dat het nog het traagschuim (Tempur), de rookmelder, zonnepanelen en de oorthermometer opleverde. En zou er ooit een astroïde op onze aardbol afrazen en we kunnen door middel van een raket de baan van die steenklomp wat kunnen veranderen zodat hij de aarde mist, dan zou het de kosten van die ruimtevaart toch ruimschoots waard geweest zijn, lijkt mij zo.
Waarschijnlijk zouden die uitvindingen toch wel gedaan zijn. Maar het heeft het wel versneld zodat wij het nu al kunnen gebruiken. Ontwikkelingen in het algemeen houd je toch niet tegen. En de ruimtevaart staat goed bezien nog in de kinderschoenen.


Hiermee geef je zelf al de grote voordelen van ChatGPT al aan. Een hele hoop saai werk zal door dit soort chatbots worden overgenomen. En dat zal je toch niet kunnen tegenhouden. Dan lijkt het mij beter om het onderwijs daar maar op aan te passen zodat de leerlingen goed en efficiënt met deze technieken leren omgaan. En leren om eventuele fouten en hiaten in de chatbottekst te ontdekken. Onderwijs loopt altijd achter op de praktijk. Op school werd nog geleerd om met een rekenliniaal om te gaan terwijl de eerste rekenmachientjes al in de winkel lagen. Er waren nog tekentafels met tekenhaak en driehoeken terwijl bedrijven al langer moderne tekentafels hadden. Die tekentafels kwamen uiteindelijk ook wel op scholen, maar toen werkten de bedrijven al met de eerste computers. En dat zal in andere branches niet veel anders zijn.
Overigens denk ik dat er voor de mens, ondanks alle automatisering, toch nog wel wat werk overblijft. Mensen veranderen van smaak en behoeften. Automaten zullen niet vanzelf mee-veranderen en zullen dus in de gaten gehouden en eventueel bijgesteld moeten worden.

Back to basics, levend als een Papoea in de Baliemvallei, dat zal het niet echt gaan worden. Wat ik wel hoop is dat al die technische ontwikkelingen aan iedereen ten goede komen en dat er voor iedereen een leven van meer creatieve vrijheid en minder plichten en saaie arbeid kan aanbreken. Daar valt vooral door de politiek nog heel wat werk te verrichten. Want van de bedrijven zelf valt niet veel goeds te verwachten.
Wat het nut van ruimtevaart betreft kan ik mezelf herhalen: Eerder bracht je nog aan de orde dat de ruimtevaarttechnologie veel waardevolle uitvindingen heeft opgeleverd waarbij ik me afvroeg of die echt levensbelangrijk zijn en of diezelfde uitvindingen niet langs andere weg gedaan hadden kunnen worden. In ieder geval is de vervuiling en geldverkwisting die met de ruimtevaart gemoeid gaat enorm.

Wat je uitwijding over chatgpt betreft begrijp ik niet goed wat je met chatgpt technieken bedoelt waar de leerling zijn tijd op school mee zou kunnen vullen. Daar is toch geen enkele 'techniek' voor nodig? Daar hoef je toch helemaal niets voor te leren? Ook zal het binnen afzienbare tijd behoorlijk ridicuul zijn chatgpt-resultaten (of die van gelijkaardige ai software) op fouten na te zien, wel kan die software gebruikt worden om onze eigen gewrochten op fouten na te zien, zoals een schaakcomputer de schaakgrootmeester kan laten zien met welke zet hij de mist in ging, maar omgekeerd wordt zoiets een farce.


Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Sun Apr 21, 2024 10:04 am

Nicolaas wrote:
Fri Apr 19, 2024 4:54 pm
Ik sprak zelf al van Papoeavolkeren en nergens van 'de Papoea', volkeren met grote verschillen in adat maar daar waar de westerse of Indonesische kolonisator geen roet in hun eten heeft gegooid steeds buitengewoon levensblije mensen volgens de ervaringen van de westerse mensen die bij hen verkeerden soms hun hele leven lang, zoals Frans Lieshout die ik op het eind van zijn leven nog een keer gesproken heb. Hij walgde van de westerse mens met zijn zure kop en ogen die alleen maar hebzucht en ontevredenheid uitstraalden zoals hij merkte wanneer hij hier op familiebezoek was en had het mooiste leven dat hij zich maar indenken kon bij de Papoea's in de Baliemvallei.
https://www.vpro.nl/programmas/bureau-b ... poea~.html
En dit is maar 1 voorbeeld, alle andere ervaringen van mensen die onder Papoeavolkeren verbleven zijn kennen diezelfde enthousiaste toon. Vertenten, Meuwese, Verschueren die aan de Zuidkust verbleven, alsook enkele hoogbejaarde paters goede vrienden van me die lange tijd in de Kamuvallei (Joop Sierat) en het Wisselmerengebied (Jos Donkers, eind vorig jaar overleden) werkzaam waren, zij hadden er zonder uitzondering de tijd van hun leven. Ik zou nog vele namen kunnen noemen van paters, vliegeniers, ontdekkingsreizigers en bestuursambtenaren die net zo van hun verblijf onder de vele verschillende Papoeavolkeren verhaalden, en naast hun verhalen nam ik zo ongeveer alle in boekvorm of kranten en andere perioden bestaande documentatie over (westelijk) Nieuw-Guinea de afgelopen 13 jaar waarin ik bezig was met de digitalisatie van een erfgoed-database over deze voormalige Nederlandse kolonie tot me.
Er is geen andere conclusie mogelijk dat het levensgeluk van deze mensen merkbaar vergeleken met het onze vele malen groter is: men kent veel meer en veel inniger sociale banden, een gemeenschapszin die zich niet alleen in de vele feesten uitdrukt, maar ook door gezamenlijk de tuinen te bewerken, de visvangst of jacht te beoefenen, met elkaar een leven te leiden zonder stress en zonder haast en met alle mogelijke zorg en aandacht voor elkaar.
Tja en is het erg wanneer de zwakkere door ziekte om het leven komt. Dat is een natuurlijk gegeven waarbij men uiteraard door een rouwperiode heengaat maar ook dat hoort bij het leven. Het lijkt mij dat de kwaliteit van leven meer gewicht in de schaal legt dan de kwantiteit aan levensjaren.
De kwantiteit mag hier misschien hoger liggen maar bij hen is de kwaliteit is dus vele malen hoger volgens de ervaringen van mensen die lange tijd aan hun bestaan participeerden, ook in bredere zin, niet alleen wat het leven van de mens zelf aangaat, maar ook de samenhang met zijn omgeving, de kringloop die wij westerlingen volledig onmogelijk maken door alle vergif en vervuiling, maar die zich bij hen zich volmaakt voortzetten kan, van tienduizenden jaren terug in het verleden tot nu aan toe voor zover de op westerse leest geschoeide culturen daar nog niet de klad in gebracht hebben.
Is dit niet een zeer zinnig criterium om de waarde van culturen aan af te meten en eventueel ook de zin van ons bestaan op te funderen? We kunnen hier dan wel 80 of nog ouder worden maar kijk eens om je heen en zie eens terug op de laatste honderd jaar op wat zich daarin allemaal aan onzinnigs heeft afgespeeld op het gebied van consumptiegekte, oorlogen, ontbossing en vervuiling waardoor wanneer we daar ook de opeenhoping van co2 onder rekenen de niet meer te keren klimaatveranderingen op gang zijn gekomen, 80% van de zoogdieren uitstierven, vetzucht en dementie volksziekten nr 1 en 2 geworden zijn, ouderen voor meer dan 75% zich sterk vereenzaamd voelen, jongeren tegen de 50% met eenzaamheid en andere mentale kwalen te kampen hebben... zie je dan het cruciale verschil met (bv) de nog traditioneel levende Papoeavolkeren misschien? Wij die ontheemd van de gemeenschap en vervreemd van de natuur onszelf en heel de rest van de wereld naar de vernietiging helpen, en de nog bestaande voorbeelden van natuurvolkeren zoals we die nog altijd kunnen observeren die met een in ons bestaan ongekende vitaliteit en gemeenschapszin juist in volmaakte harmonie met de natuur verkeren zoals het behoud van hun omgeving over de eeuwen aantoont, volkeren die ook zeer terecht de westerse cultuur en levensstijl krachtig afwijzen, al zeker zo'n 80 jaar waarin allerhande pogingen zijn gedaan door Nederland en Indonesië hen te encultureren. (zij weten dus wel degelijk beter).
Na je verhaal over de Papoeavolkeren begrijp ik een beetje de fascinatie van jou voor deze mensen. En de neiging tot romantisering van hun levensvorm. Daar is verder ook niets mis mee. Maar het kan mij niet overtuigen dat het leven in de natuur en van de natuur enkel maar vreugde en plezier zal brengen. En dat ze allemaal even levensblij zijn. Mensen, dus ook Papoea’s, zijn allemaal verschillend en zullen dus ook hun specifieke eigenschappen hebben. Er zullen vrolijke en humeurige karakters zijn, bazige, overheersende types en meer gedweeë, verlegen personen zijn. Ruziemakers en weglopers zijn. Net zoals dat in elke groep mensen het geval is.
Daarvan uitgaande vraag ik mij af in hoeverre het levensgeluk van deze mensen nu echt wel zoveel groter is/was dan het levensgeluk van de gemiddelde westerling. Ook bij hen zullen er wel eens meningsverschillen en conflicten geweest zijn. Ruzies en wellicht ook vechtpartijen zijn voorgekomen. Kortom, ik geloof niet in gemeenschappen waar het altijd pais en vree is en iedereen het altijd met iedereen eens is.

Net zo min als dat ik geloof in ‘de westerling’, die altijd maar met een zure kop met ogen vol hebzucht en ontevredenheid de wereld in kijkt. Die zijn er ongetwijfeld maar het is zeker geen meerderheid. Je kan natuurlijk tegen de westerse ontwikkelingen zijn, maar die zijn er nu eenmaal. Je kan je daartegen verzetten, maar dan zul je zelf tussen de Papoea’s moeten gaan leven. Maar die keus heb je blijkbaar nog niet gemaakt. Ik ben het helemaal met je eens dat het in ‘het westen’ nog lang niet volmaakt is en dat nog een heleboel op aan te merken is. Maar ik geloof ook niet in een soort Papoea-paradijs. Het is overal wel wat, zei mijn moeder zaliger altijd..

Ik zie zeker het verschil wel tussen de traditioneel levende Papoeavolkeren en waar ik woon. Als ik wil eten kan ik naar de supermarkt gaan en mijn voedsel pakken en meenemen. Ik hoef niet een eind door het bos te lopen om hopelijk de vruchten uit een boom te plukken. Wil ik vlees of vis, hoef ik dat niet eens te halen maar kan het zelfs thuisgebracht worden. Ik hoef gelukkig niet achter een of ander dier aan te rennen en neer te knuppelen en het beest te slopen voordat ik mijn carbonaadje op een houtvuurtje kan bereiden. Wil ik vertier, dan zijn er allerlei mogelijkheden, variërend van grote gezelschapsverenigingen tot op een comfortabele bank hangend naar een slaapverwekkend televisieprogramma zitten kijken. Mijn huis is schoon, droog en warm en heeft een redelijke ruimte. Voel ik mij ziek of ben ik gewond, kan ik naar een echte dokter en ben ik niet afhankelijk van de grillen en grollen van een of andere medicijnman. Dus zou ik nog lang en gelukkig kunnen leven en met mijn kleinkinderen kunnen spelen…

Goed, dat laatste stukje is een beetje plagerig en moet niet te serieus genomen worden. Wat ik maar aan wil geven is dat het nergens ideaal is en er altijd wel van alles op alles is aan te merken.

Wat ook een punt is dat die Papoea’s zo kunnen leven is dat ze het plaatselijke weer meehebben. Zet diezelfde Papoea eens in het Nederlandse klimaat neer. Zou hij het dan ook zo naar zijn zin hebben als hij in de vrije natuur, in de winter, op zoek moet naar voedsel?
Ik waag dat toch te betwijfelen.

Kortom, er zijn plekken op de wereld waar je kan leven als de Papoea in de Baliemvallei en ook nog gelukkig kan zijn. Maar op de meeste plaatsen in de wereld heb je toch echt wel een vorm van techniek nodig om enigszins comfortabel te kunnen leven. Al gaat het maar om warmte – of koeling – in je huis of het verkrijgen van voedsel.





Nicolaas wrote: Verder bracht je nog aan de orde dat de ruimtevaarttechnologie veel waardevolle uitvindingen heeft opgeleverd waarbij ik me afvroeg of die echt levensbelangrijk zijn en of diezelfde uitvindingen niet langs andere weg gedaan hadden kunnen worden. In ieder geval is de vervuiling en geldverkwisting die met de ruimtevaart gemoeid gaat enorm.

Tenslotte ging het nog even over chatgpt. Leerlingen kunnen daar veel van opsteken. Maar wat heb je aan kennis die je als mens eigenlijk niet meer hoeft te gebruiken doordat in de praktijk meer en meer kunstmatig intelligente programma's en bestuurssystemen ons werk gaan doen.
Dat is tegelijk ook een heel erg plezierige ontwikkeling want veel saai werk wordt ons daarmee uit handen genomen en de mens kan zich meer en meer bepalen tot de zaken die hem wèl voldoening bieden, zoals misschien wel tuineren, gewoon helemaal vrijblijvend, omdat het leuk is, en het je lekker in beweging houdt. Back to basics, levend als een Papoea in de Baliemvallei, mèt de voordelen van alle westerse technologie waaronder dus onze geneeskunde. Het beste van twee werelden
Nicolaas wrote: Wat het nut van ruimtevaart betreft kan ik mezelf herhalen: Eerder bracht je nog aan de orde dat de ruimtevaarttechnologie veel waardevolle uitvindingen heeft opgeleverd waarbij ik me afvroeg of die echt levensbelangrijk zijn en of diezelfde uitvindingen niet langs andere weg gedaan hadden kunnen worden. In ieder geval is de vervuiling en geldverkwisting die met de ruimtevaart gemoeid gaat enorm.

Wat je uitwijding over chatgpt betreft begrijp ik niet goed wat je met chatgpt technieken bedoelt waar de leerling zijn tijd op school mee zou kunnen vullen. Daar is toch geen enkele 'techniek' voor nodig? Daar hoef je toch helemaal niets voor te leren? Ook zal het binnen afzienbare tijd behoorlijk ridicuul zijn chatgpt-resultaten (of die van gelijkaardige ai software) op fouten na te zien, wel kan die software gebruikt worden om onze eigen gewrochten op fouten na te zien, zoals een schaakcomputer de schaakgrootmeester kan laten zien met welke zet hij de mist in ging, maar omgekeerd wordt zoiets een farce.
Als het om ruimtevaart gaat kan ik dan herhalen dat ruimtevaart ook zeker zijn nut kan hebben. Het is aangetoond dat men door middel van een raket een astroïde uit zijn baan kan brengen. Zou er ooit zo’n steenklomp op Aarde afstevenen en men kan op deze wijze een botsing voorkomen, dan denk ik dat het al die kosten en moeite al ruimschoots waard is geweest. Ruimtevaart geeft vervuiling. Maar dat deden de oude stoomlocomotieven ook. Vervuiling door treinen is nu minimaal. Dat zal met de ruimtevaarttechnieken ook wel zo gaan. Ontwikkelingen blijven doorgaan.
Met ChatGPT-technieken bedoel ik het gedeelte van het computergebeuren waarmee je de kennis kan vinden voor de doelen die voor jou belangrijk zijn. Populair gezegd; de juiste knopjes vinden. En om de gegevens die je krijgt op waarde te kunnen schatten. ChatGPT kan inderdaad een schier oneindige kennis bevatten. Maar dat wil niet zeggen dat je al die kennis ooit nodig zal hebben. Het is net al bij een woordenboek. Je hebt vaak maar één woord nodig. Maar als je niet weet hoe het alfabet werkt, zal je niet efficiënt met dat woordenboek kunnen omgaan. En dat soort bijkomende zaken zal een leerling toch moeten weten voordat hij die chatbot efficiënt kan gebruiken.


.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Thu Apr 25, 2024 9:17 am

Tympaan wrote:
Sun Apr 21, 2024 10:04 am

Na je verhaal over de Papoeavolkeren begrijp ik een beetje de fascinatie van jou voor deze mensen. En de neiging tot romantisering van hun levensvorm. Daar is verder ook niets mis mee. Maar het kan mij niet overtuigen dat het leven in de natuur en van de natuur enkel maar vreugde en plezier zal brengen. En dat ze allemaal even levensblij zijn. Mensen, dus ook Papoea’s, zijn allemaal verschillend en zullen dus ook hun specifieke eigenschappen hebben. Er zullen vrolijke en humeurige karakters zijn, bazige, overheersende types en meer gedweeë, verlegen personen zijn. Ruziemakers en weglopers zijn. Net zoals dat in elke groep mensen het geval is.
Daarvan uitgaande vraag ik mij af in hoeverre het levensgeluk van deze mensen nu echt wel zoveel groter is/was dan het levensgeluk van de gemiddelde westerling. Ook bij hen zullen er wel eens meningsverschillen en conflicten geweest zijn. Ruzies en wellicht ook vechtpartijen zijn voorgekomen. Kortom, ik geloof niet in gemeenschappen waar het altijd pais en vree is en iedereen het altijd met iedereen eens is.

Net zo min als dat ik geloof in ‘de westerling’, die altijd maar met een zure kop met ogen vol hebzucht en ontevredenheid de wereld in kijkt. Die zijn er ongetwijfeld maar het is zeker geen meerderheid. Je kan natuurlijk tegen de westerse ontwikkelingen zijn, maar die zijn er nu eenmaal. Je kan je daartegen verzetten, maar dan zul je zelf tussen de Papoea’s moeten gaan leven. Maar die keus heb je blijkbaar nog niet gemaakt. Ik ben het helemaal met je eens dat het in ‘het westen’ nog lang niet volmaakt is en dat nog een heleboel op aan te merken is. Maar ik geloof ook niet in een soort Papoea-paradijs. Het is overal wel wat, zei mijn moeder zaliger altijd..

Ik zie zeker het verschil wel tussen de traditioneel levende Papoeavolkeren en waar ik woon. Als ik wil eten kan ik naar de supermarkt gaan en mijn voedsel pakken en meenemen. Ik hoef niet een eind door het bos te lopen om hopelijk de vruchten uit een boom te plukken. Wil ik vlees of vis, hoef ik dat niet eens te halen maar kan het zelfs thuisgebracht worden. Ik hoef gelukkig niet achter een of ander dier aan te rennen en neer te knuppelen en het beest te slopen voordat ik mijn carbonaadje op een houtvuurtje kan bereiden. Wil ik vertier, dan zijn er allerlei mogelijkheden, variërend van grote gezelschapsverenigingen tot op een comfortabele bank hangend naar een slaapverwekkend televisieprogramma zitten kijken. Mijn huis is schoon, droog en warm en heeft een redelijke ruimte. Voel ik mij ziek of ben ik gewond, kan ik naar een echte dokter en ben ik niet afhankelijk van de grillen en grollen van een of andere medicijnman. Dus zou ik nog lang en gelukkig kunnen leven en met mijn kleinkinderen kunnen spelen…

Goed, dat laatste stukje is een beetje plagerig en moet niet te serieus genomen worden. Wat ik maar aan wil geven is dat het nergens ideaal is en er altijd wel van alles op alles is aan te merken.

Wat ook een punt is dat die Papoea’s zo kunnen leven is dat ze het plaatselijke weer meehebben. Zet diezelfde Papoea eens in het Nederlandse klimaat neer. Zou hij het dan ook zo naar zijn zin hebben als hij in de vrije natuur, in de winter, op zoek moet naar voedsel?
Ik waag dat toch te betwijfelen.

Kortom, er zijn plekken op de wereld waar je kan leven als de Papoea in de Baliemvallei en ook nog gelukkig kan zijn. Maar op de meeste plaatsen in de wereld heb je toch echt wel een vorm van techniek nodig om enigszins comfortabel te kunnen leven. Al gaat het maar om warmte – of koeling – in je huis of het verkrijgen van voedsel.
Nicolaas wrote: Papoea's hebben altijd een voedselvoorraad in huis net als wij, maar minder luxe. Wanneer hij een hapje wil eten heeft hij, knollen, battatten, pisang, sago(-pannenkoeken), suikerriet, malse palmtoppen enz. in voorraad om zijn honger te stillen. Dat Papoea's individuele karakterverschillen kennen net als wij is helemaal waar, maar wanneer je gewoon kijkt naar hoe men leeft en met elkaar omgaat, samen dingen doet (men doet vrijwel alles in een collectief) dan zie je bij de Papoea's bij die activiteit gezang, gelach, veel gebabbel, veel pret, bij jong en bij oud. Dat is hier toch meestal ver te zoeken, zoiets merk je hier hooguit nog op de kinderspeelplaats van een basisschool op.
De westerling is vervreemd van zijn werk, van de gemeenschap, en van de natuur. De wereld waarin hij leeft is heel kunstmatig. Een Papoea hoeft niet na te denken over de zin van zijn activiteiten, de betekenis van zijn werk, hij werkt om aan voedsel te komen of om een onderkomen te maken, of een prauw, of gereedschap (speren, pijl en boog, visnetten, tassen om voedsel in te bewaren enz). Het werk dat de westerling verricht is vaak heel abstract, hij kent nauwelijks een persoonlijke relatie tot het produkt, en de taakuitvoering zal meestal een solitaire aangelegenheid zijn zelfs al wordt daarbij een bv fabrieks- of kantoorruimte met heel veel anderen gedeeld, een ieder draait zijn eigen schroefje in zonder goed te weten wat voor produkt daarmee tot stand komt, voor wie dat bedoeld is, wat de zin ervan is, wat de gemeenschap eraan heeft, het hele idee gemeenschap is een abstractie geworden. Daarnaast is die fabriek of dat kantoor iets buitengewoon kils om in te verblijven vergeleken met de natuur, ook dat zal iemands stemming bepalen, en tenslotte is er ook nog de tijd. Hier telt iedere minuut, de dag begint met een wekkeralarm om op tijd op werk te verschijnen, en de klok zal ook van tevoren vrijwel heel de invulling van de rest van de dag bepalen. Papoea's kennen geen tijd, hoeven nooit ergens haast mee te maken. De tuinen worden met plezier bijgehouden wat ook weinig tijd vereist, de varkens krijgen wat knollen te eten of zoeken zelf hun voedsel op. In alles wordt gedeeld en bij alles helpt men elkaar zoals een huis bouwen, de zorg voor de kinderen, hulp bij ziekte enz . Onderlinge jaloezie op grond van materiële rijkdom kent men niet. Relatieproblemen komen net als bij ons wel veel voor en leiden ook vaak tot allerlei strubbelingen.

Ik denk dat die grote maatschappelijke verschillen het verschil met die bij natuurvolkeren zo duidelijk waarneembare levensvreugde uitmaken.
Wanneer we aan de toekomst denken waarin veel van onze huidige arbeidstaken overgenomen zijn door robotisering en ai programmering zouden we diezelfde vrijheid kennen met de grote voordelen van alle kennis en kunde die de westerse mens sinds zeg de 18e eeuw verworven heeft, zoals die van de geneeskunde waar het de natuurmens aan ontbreekt. We zouden dan het beste van die twee werelden kunnen verenigen en ons hier meer bezig kunnen gaan houden met de natuur waar ieder mens zoals ieder ander schepsel zich het meest in thuis voelt en die primair onze levensbron zal blijven vormen. De meest belangrijke vragen aan een kind zullen dan niet meer zijn: wat wil je worden, wat ga je studeren, wat zijn je schoolcijfers, heb je je huiswerk al af, maar misschien: heb je de geiten al gevoerd, zullen we eens kijken of we de sla al kunnen plukken? Ik denk dat dat een heel wat leuker leven zou kunnen zijn, voor iedereen. Ook meer gemeenschappelijke activiteiten op het gebied van sport, zang, dans waar alle tijd voor zal zijn zou de westerse mens een stuk gelukkiger/tevredener kunnen maken. Eenzaamheid is volksziekte nummer éen, onder jongeren zowel als ouderen. Niets geeft een mens zo'n diepe voldoening als saamhorigheid, van waarde, van betekenis zijn voor elkaar, en lol hebben samen.
Deze wijze van leven waarin we meer optrekken met elkaar, ons vaker in de natuur bevinden ons in de buitenlucht met zinvol, leuk, aangenaam werk bezighouden en niet meer gedicteerd worden door de klok zou ons hier denkelijk toch een stuk opgewekter kunnen stemmen, en we zouden van de nare gedachte af kunnen zijn dat we de aarde naar de klote aan het helpen zijn, dat we door eigen toedoen onze ondergang tegemoet gaan, wanneer we daarbij de oude adam van ons de afgelopen decennia ziekelijk opgevoerde consumptisme zouden afleggen. Al zouden we maar weer gaan leven als onze grootouders dat deden, dan zou de aarde dat al goed aan kunnen. Zeker ook met een volledige energietransitie in het vooruitzicht.
Tympaan wrote: Als het om ruimtevaart gaat kan ik dan herhalen dat ruimtevaart ook zeker zijn nut kan hebben. Het is aangetoond dat men door middel van een raket een astroïde uit zijn baan kan brengen. Zou er ooit zo’n steenklomp op Aarde afstevenen en men kan op deze wijze een botsing voorkomen, dan denk ik dat het al die kosten en moeite al ruimschoots waard is geweest. Ruimtevaart geeft vervuiling. Maar dat deden de oude stoomlocomotieven ook. Vervuiling door treinen is nu minimaal. Dat zal met de ruimtevaarttechnieken ook wel zo gaan. Ontwikkelingen blijven doorgaan.
Met ChatGPT-technieken bedoel ik het gedeelte van het computergebeuren waarmee je de kennis kan vinden voor de doelen die voor jou belangrijk zijn. Populair gezegd; de juiste knopjes vinden. En om de gegevens die je krijgt op waarde te kunnen schatten. ChatGPT kan inderdaad een schier oneindige kennis bevatten. Maar dat wil niet zeggen dat je al die kennis ooit nodig zal hebben. Het is net al bij een woordenboek. Je hebt vaak maar één woord nodig. Maar als je niet weet hoe het alfabet werkt, zal je niet efficiënt met dat woordenboek kunnen omgaan. En dat soort bijkomende zaken zal een leerling toch moeten weten voordat hij die chatbot efficiënt kan gebruiken.
Nicolaas wrote: Je hebt zeker gelijk dat de ontwikkeling van de ruimtevaart van cruciaal belang zou kunnen blijken te zijn op het moment dat er een gigantische meteoriet op ons af komt en dat die dan dus zeker alle kosten en moeite en vervuiling waard zou zijn geweest.
Echter:
Inslagen op aarde - Werkgroep Meteoren
Hoe groot is de kans dat een meteoriet op aarde inslaat? De kans dat zo'n stuk steen de atmosfeer inkomt en als een meteoriet inslaat op aarde, is heel erg klein. Een regenstorm aan meteorieten is dan ook extreem onwaarschijnlijk.7 mei 2023
https://werkgroepmeteoren.nl › inslagen-op-aarde

Je visie op chatgpt snap ik nog niet helemaal. Welke knopjes? Men kan dat programma iedere vraag voorleggen en elk probleem oplossen zonder op allerlei verschillende knopjes te hoeven drukken. Het snapt precies die context en gebruikt alleen die kennis die jij voor het antwoord op jouw vraag nodig hebt. Hoef je niets voor te doen...toch? Heb zopas even aan chatgpt zelf voorgelegd, waaraan je moet voldoen om het zo goed mogelijk te gebruiken en het gaf als instructie: je vraag zo duidelijk mogelijk formuleren. Wanneer je je daar dan ook nog een mechaniek bij voorstelt dat vragen kan uitvoeren, cq de antwoorden in praktijk kan brengen hoeft niemand meer op een kantoor, fabriek of in de kassen te werken.


zoals chatgpt op elke vraag antwoord kan geven zou de chatgpt geïntegreerde robot binnen de fysieke mogelijkheden waarover hij beschikt
elk verzoek uit kunnen voeren.

Van het uitvoeren van handelingen die een menselijke maat en motoriek vereisen tot aan handelingen die microscopisch klein en verfijnd zijn bv in de chirurgie of waar juist een veel grotere maat en kracht voor nodig is, robotgiganten om in de bouw in te zetten, vliegende ai robots voor transport, je kunt natuurlijk alle kanten op
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Sun Apr 28, 2024 12:39 pm

Nicolaas wrote:
Thu Apr 25, 2024 9:17 am
Papoea's hebben altijd een voedselvoorraad in huis net als wij, maar minder luxe. Wanneer hij een hapje wil eten heeft hij, knollen, battatten, pisang, sago(-pannenkoeken), suikerriet, malse palmtoppen enz. in voorraad om zijn honger te stillen. Dat Papoea's individuele karakterverschillen kennen net als wij is helemaal waar, maar wanneer je gewoon kijkt naar hoe men leeft en met elkaar omgaat, samen dingen doet (men doet vrijwel alles in een collectief) dan zie je bij de Papoea's bij die activiteit gezang, gelach, veel gebabbel, veel pret, bij jong en bij oud. Dat is hier toch meestal ver te zoeken, zoiets merk je hier hooguit nog op de kinderspeelplaats van een basisschool op.
De westerling is vervreemd van zijn werk, van de gemeenschap, en van de natuur. De wereld waarin hij leeft is heel kunstmatig. Een Papoea hoeft niet na te denken over de zin van zijn activiteiten, de betekenis van zijn werk, hij werkt om aan voedsel te komen of om een onderkomen te maken, of een prauw, of gereedschap (speren, pijl en boog, visnetten, tassen om voedsel in te bewaren enz). Het werk dat de westerling verricht is vaak heel abstract, hij kent nauwelijks een persoonlijke relatie tot het produkt, en de taakuitvoering zal meestal een solitaire aangelegenheid zijn zelfs al wordt daarbij een bv fabrieks- of kantoorruimte met heel veel anderen gedeeld, een ieder draait zijn eigen schroefje in zonder goed te weten wat voor produkt daarmee tot stand komt, voor wie dat bedoeld is, wat de zin ervan is, wat de gemeenschap eraan heeft, het hele idee gemeenschap is een abstractie geworden. Daarnaast is die fabriek of dat kantoor iets buitengewoon kils om in te verblijven vergeleken met de natuur, ook dat zal iemands stemming bepalen, en tenslotte is er ook nog de tijd. Hier telt iedere minuut, de dag begint met een wekkeralarm om op tijd op werk te verschijnen, en de klok zal ook van tevoren vrijwel heel de invulling van de rest van de dag bepalen. Papoea's kennen geen tijd, hoeven nooit ergens haast mee te maken. De tuinen worden met plezier bijgehouden wat ook weinig tijd vereist, de varkens krijgen wat knollen te eten of zoeken zelf hun voedsel op. In alles wordt gedeeld en bij alles helpt men elkaar zoals een huis bouwen, de zorg voor de kinderen, hulp bij ziekte enz . Onderlinge jaloezie op grond van materiële rijkdom kent men niet. Relatieproblemen komen net als bij ons wel veel voor en leiden ook vaak tot allerlei strubbelingen.

Ik denk dat die grote maatschappelijke verschillen het verschil met die bij natuurvolkeren zo duidelijk waarneembare levensvreugde uitmaken.
Wanneer we aan de toekomst denken waarin veel van onze huidige arbeidstaken overgenomen zijn door robotisering en ai programmering zouden we diezelfde vrijheid kennen met de grote voordelen van alle kennis en kunde die de westerse mens sinds zeg de 18e eeuw verworven heeft, zoals die van de geneeskunde waar het de natuurmens aan ontbreekt. We zouden dan het beste van die twee werelden kunnen verenigen en ons hier meer bezig kunnen gaan houden met de natuur waar ieder mens zoals ieder ander schepsel zich het meest in thuis voelt en die primair onze levensbron zal blijven vormen. De meest belangrijke vragen aan een kind zullen dan niet meer zijn: wat wil je worden, wat ga je studeren, wat zijn je schoolcijfers, heb je je huiswerk al af, maar misschien: heb je de geiten al gevoerd, zullen we eens kijken of we de sla al kunnen plukken? Ik denk dat dat een heel wat leuker leven zou kunnen zijn, voor iedereen. Ook meer gemeenschappelijke activiteiten op het gebied van sport, zang, dans waar alle tijd voor zal zijn zou de westerse mens een stuk gelukkiger/tevredener kunnen maken. Eenzaamheid is volksziekte nummer éen, onder jongeren zowel als ouderen. Niets geeft een mens zo'n diepe voldoening als saamhorigheid, van waarde, van betekenis zijn voor elkaar, en lol hebben samen.
Deze wijze van leven waarin we meer optrekken met elkaar, ons vaker in de natuur bevinden ons in de buitenlucht met zinvol, leuk, aangenaam werk bezighouden en niet meer gedicteerd worden door de klok zou ons hier denkelijk toch een stuk opgewekter kunnen stemmen, en we zouden van de nare gedachte af kunnen zijn dat we de aarde naar de klote aan het helpen zijn, dat we door eigen toedoen onze ondergang tegemoet gaan, wanneer we daarbij de oude adam van ons de afgelopen decennia ziekelijk opgevoerde consumptisme zouden afleggen. Al zouden we maar weer gaan leven als onze grootouders dat deden, dan zou de aarde dat al goed aan kunnen. Zeker ook met een volledige energietransitie in het vooruitzicht.
Laat ik vooropstellen dat ik weinig van de Papoea en zijn levenswijze afweet, behalve wat ik er dan zo hier en daar van gelezen heb. En ik heb er ook niet tussen gewoond dus hoe het Papoea-leven in de praktijk is kan ik dan ook niet echt beoordelen. Maar enkel al het bouwen van een prauw lijkt mij geen sinecure. Een dikke, hoge boom van goede kwaliteit uitzoeken. Toch zeker wel duurzaamheidsklasse I of II, want je wil niet dat je prauw al na een paar jaar verrot is. Die boom omhakken, uiteraard met een bijl want een motorkettingzaag hoort in de natuur niet thuis. Boom controleren of hij rechtdradig is, vrij van zieke plekken is en geen scheuren vertoont. Want aan een prauw die enorm tordeert of kromtrekt of begint te scheuren, heb je niet zoveel aan, zeker al ze 10 meter of langer zijn. Dan begint het uithollen van die boomstam. Met een goede ‘moderne’ dissel van gehard staal is dat al een pittige klus die kracht en vaardigheid vereist. Temeer omdat een duurzame (in de oude betekenis van het woord) houtsoort meestal een harde, moeilijk te verwerken houtsoort is met een dichtheid van 0,7 – 0,8. Dat doe je niet op een vrije zaterdagmiddag. En dat geldt ook voor hun huizenbouw. Hoe eenvoudig een onderkomen ook is, men kan niet zomaar in het wilde weg beginnen.
Het zal allemaal dus toch ook wel enige planning en coördinatie vragen en dus ze zullen er best wel even over moeten nadenken.

Ik vind het sowieso moeilijk om ‘de Papoea’ met ‘de westerling’ te vergelijken. Dat begint al met de omgeving. Als je opgroeit in een vruchtbaar gebied met een heerlijke tropische temperatuur, waar je geen beschermende kleding nodig hebt tegen een gure winter, is het gemakkelijker om van de natuur te leven dan in een gebied met minder gunstige omstandigheden. En groepen die echt helemaal afgezonderd leven, weten niet beter. Dan is het helemaal geen kwestie van kiezen.

Men kan van mening verschillen wie beter af is, de Papoea, of ruimer gezien, de natuurmens of de westerling, iemand die in een technologische wereld opgroeit. Volgens mij zijn die verschillen niet zo groot. Waarom zou ‘de westerling’ vervreemd zijn van zijn werk, gemeenschap of natuur? Heel veel mensen gaan met plezier naar hun werk, zien daar wel zeker de zin van in en halen daar veel voldoening uit. Inderdaad, in de periode van de lopende band waren er nog mensen die de hele dag een schroefje of boutje zaten aan te draaien aan iets wat op de lopende band stond. Maar dat is vrijwel verleden tijd want dat wordt allemaal al door robots gedaan. Overigens heeft niet iedereen moeite met lopendebandwerk. Bij een onderzoek toentertijd vertelde diverse werknemers dat men het wel prettig vond dat ze niet over hun werk hoeven na te denken. “Dan kan ik tijdens het werk heerlijk over het weekend of een komend feestje nadenken” werd er wel gezegd.
En zouden mensen nu echt allemaal die fabrieken en kantoren zo verschrikkelijk kil vinden? Fabrieken zullen niet altijd even prettige ruimtes zijn want dat is erg afhankelijk van wat er gemaakt wordt. Maar in het gemiddelde kantoor is het prima uit te houden. Ik vond het tenminste wel prettig als ik weer op mijn warme werkplek zat. Zeker als je zag hoe de bouwvakkers buiten te maken hadden met koud of nat weer.

Waarom zou voor de gemiddelde westerling de gemeenschapszin een abstractie zijn? Die gemeenschap ben je zelf. Je kan je daar uit terugtrekken maar dat doe je dan zelf. En als je in je werkzaamheden geen gemeenschapszin kan vinden, kan dat altijd nog wel bij de plaatselijke voetbalvereniging, kaartclub, bingoavond, muziekkapel, creatieve bijeenkomsten, enzovoorts.
Ik denk dat levensvreugde vooral in de mens zelf zit en veel minder in de zaken om hem heen. Er zijn personen die altijd met een glimlach de wereld in kijken, ook tijdens minder leuke omstandigheden en er zijn lieden die hun hele leven verzuren van chagrijnigheid. Ik denk dat dat onder alle mensengroepen voorkomt, zowel natuurmensen als westerlingen.

Natuurlijk is het het mooiste als je het beste van twee werelden kan verenigen. En ik denk ook dat dat het enige is wat er uiteindelijk zal gaan gebeuren. Ik betwijfel alleen of je ooit aan een kind zal vragen of de geiten al gevoerd zijn. Dat impliceert dat je dan een behoorlijke tuin moet hebben. En dat wordt lastig als je de mens in grote woontorens wil proppen.
Leven als onze voorouders zal er dus nooit meer inzitten.

Nicolaas wrote: Je hebt zeker gelijk dat de ontwikkeling van de ruimtevaart van cruciaal belang zou kunnen blijken te zijn op het moment dat er een gigantische meteoriet op ons af komt en dat die dan dus zeker alle kosten en moeite en vervuiling waard zou zijn geweest.
Echter:
Inslagen op aarde - Werkgroep Meteoren
Hoe groot is de kans dat een meteoriet op aarde inslaat? De kans dat zo'n stuk steen de atmosfeer inkomt en als een meteoriet inslaat op aarde, is heel erg klein. Een regenstorm aan meteorieten is dan ook extreem onwaarschijnlijk.7 mei 2023
https://werkgroepmeteoren.nl › inslagen-op-aarde
De kans dat een meteoriet op Aarde inslaat is klein maar daarom niet uit te sluiten. Het is tenslotte al vaker gebeurd dus het zal nog wel een keer voorkomen. Dan is het toch wel handig als je een geschikte raket paraat hebt. Anders gaan we op een gegeven moment toch de dino’s achterna.
Nicolaas wrote: Je visie op chatgpt snap ik nog niet helemaal. Welke knopjes? Men kan dat programma iedere vraag voorleggen en elk probleem oplossen zonder op allerlei verschillende knopjes te hoeven drukken. Het snapt precies die context en gebruikt alleen die kennis die jij voor het antwoord op jouw vraag nodig hebt. Hoef je niets voor te doen...toch? Heb zopas even aan chatgpt zelf voorgelegd, waaraan je moet voldoen om het zo goed mogelijk te gebruiken en het gaf als instructie: je vraag zo duidelijk mogelijk formuleren. Wanneer je je daar dan ook nog een mechaniek bij voorstelt dat vragen kan uitvoeren, cq de antwoorden in praktijk kan brengen hoeft niemand meer op een kantoor, fabriek of in de kassen te werken.

zoals chatgpt op elke vraag antwoord kan geven zou de chatgpt geïntegreerde robot binnen de fysieke mogelijkheden waarover hij beschikt
elk verzoek uit kunnen voeren.

Van het uitvoeren van handelingen die een menselijke maat en motoriek vereisen tot aan handelingen die microscopisch klein en verfijnd zijn bv in de chirurgie of waar juist een veel grotere maat en kracht voor nodig is, robotgiganten om in de bouw in te zetten, vliegende ai robots voor transport, je kunt natuurlijk alle kanten op
Die knopjes bedoelde ik vooral metaforisch. Als je met ChatGPT wil communiceren zul je toch vragen moeten stellen en dan moet je wel een beetje weten hoe je die vragen moet stellen en hoe je ze moet formuleren om het beste resultaat te krijgen. Precies wat die chatbot zelf al zegt. Dat filmpje over die AGI Robot was zeker interessant en geeft al aan hoever die ontwikkelingen zijn. En niemand kan in de toekomst kijken en we weten niet hoever die ontwikkelingen nog zullen doorgaan. Misschien hoef je straks enkel maar aan je werk te denken en het wordt al uitgevoerd. Dan zien we wel weer. Overigens zullen die robots en andere automaten toch ook onderhouden moeten worden of aangepast moeten worden aan nieuwe wensen of veranderende omstandigheden.
Robots, en de hele techniek er omheen, zijn inderdaad geschikt voor het heel kleine werk alsook voor het grote brute werk. En het zal zeker het leven van de mens veranderen. Ten goed of ten kwade, dat zal van de mens zelf afhangen.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Thu May 02, 2024 2:42 pm

Over de Papoea's alleen nog dit even: Prauwen worden gemaakt uit complete boomstammen die uitgehakt worden met van steen gemaakte dissels met een houten steel. Volmaakte vaartuigen waar men met zeker 20 man in kan staan en met zoveel roeiers een opmerkelijke snelheid bereiken kan.
Huizen worden volgens de traditie vervaardigd, kunnen zeer grote imposante bouwwerken zijn voor de gemeenschap en kleinere bouwsels voor het gezin. De bouwmaterialen zijn onder meer bamboe, zeer grote palmbladeren waarvan een dak wordt gemaakt, verder boomschors en geplette (ook weer zeer grote) palmschedes waarmee de wanden en vloerconstructie bedekt worden. Je kunt hier het een en ander van zien in het filmpje dat een goede vriend van me, Wim van Oijen die sinds 1994 jaarlijks minstens een volle maand in Papoea doorbrengt daarvan maakte. Komt geen spijker of zaag aan te pas. Wim leeft daar bij Papoea's die een tweede familie voor hem geworden zijn en is éen van de bronnen volgens welke de Papoea onloochenbaar een gelukkiger, blijer, levenslustiger mens is (wanneer hij zijn eigen leven kan leiden) dan de westerse mens dat in de westerse wereld is; hij voelt zich daar dan ook stukken gelukkiger, precies als ik dat van zoveel anderen vernam die bij hen verbleven.

Image
Wij verschillen natuurlijk niet wezenlijk van hen, qua natuur, maar onze levenswereld doet dat wel. Onze gemeenschapszin is dezelfde, maar bij ons is nauwelijks nog van een gemeenschappelijk deelnemen aan het leven sprake. Integendeel, de praktijk is geworden dat we zoveel mogelijk langs mekaar heen leven. Dat brengt natuurlijk een enorme sociale verarming en vereenzaming met zich mee, een maatschappelijk probleem ook in ons land https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... enzaamheid

Wanneer de robot de mens vrijwel al het tijdrovende saaie werk uit handen neem, dan hebben we niet alleen schitterende mogelijkheden onze tijd te vullen met die dingen die we echt graag doen maar ook weer een echt gemeenschapsleven op te bouwen zoals je dat mensen die op vakantie zijn veelal ziet doen. Je trekt dan toch naar mekaar toe, de echte pret die heb je samen


Tympaan, herinner jij je nog dat je een keer opmerkte: "je kunt een robot niet zomaar een schilderijtje laten ophangen bv"

Nou deze zal daar geen enkele moeite mee hebben:

Een minuut vanaf het begin zie je de robot allerlei opdrachten uitvoeren. Autonoom, niet voorgeprogrammeerd. Hij krijgt bv de vraag voorgelegd hoe hij een bureaublad het best denkt op te ruimen waarbij hij even logisch als een mens dat zou doen te werk gaat, maar ook timmert hij poten onder een kruk, trekt hij een bierflesje open, ontkurkt hij een wijnfles en vele dingen meer.

Ook trof dit filmpje me, een gesprek van iemand met chatgpt
Chatgpt is dermate slim aan het worden dat het aan een half woord genoeg heeft, zie het begin van het gesprek.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest