Image

Omgang met Aliens..

Discussieforum en nieuwsberichten over filosofie en wetenschap
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Wed Feb 01, 2023 10:13 am

Stel, er landt een ruimteschip op aarde. Wat zouden we doen? Hoe benaderen we het ruimteschip en vooral, hoe gaan we communiceren? Ik vroeg mij dat af na het zien van de film ‘Arrival’ waarin het er om ging om elkaar te kunnen verstaan. De aliens communiceerden met behulp van een soort karakters die cirkelvormig waren. Uiteindelijk konden ze elkaar dan wel een klein beetje begrijpen.

Waar ik dus wel benieuwd naar ben, is dit wel zo simpel? Ik zie het een beetje alsof je een Chinees ontmoet die enkel Chinees spreekt en Chinese karakters kent , terwijl ik enkel Nederlands kan spreken. Dan zal ook niet zo soepel gaan. En dan heb je nog het voordeel dat die chinees ook een mens is die dezelfde aardse dingen kent.

Wat mij dan weer op de volgend vraag brengt. Hou zou een ontwikkelde alien er uit zien. Kan dat elke willekeurige vorm zijn? Of zou dat toch enigszins menselijk moeten zijn. Immers, ze hebben een ruimteschip gebouwd en bestuurd. Daar heb je niet alleen veel kennis voor nodig maar ook op z’n minst handen en voeten om het benodigde gereedschap te maken en te hanteren.

Ooit ergens gelezen dat de ideale lengte voor een ontwikkeld wezen tussen de 1 en 3 meter is, dat hij rechtop loopt en dat hij handen en voeten heeft. De kleur en structuur van de huid, en of hij haren of schubben heeft maakt dan niet zoveel uit en is afhankelijk van zijn levensomgeving.

Kortom, hoe zou jij dit benaderen…

En denk je dat er ooit ook echt aliens op aarde zullen landen?
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Willemijn
Posts: 266
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:34 am
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Willemijn » Wed Feb 01, 2023 12:22 pm

Hahaha, wat een mooi onderwerp Tympaan. Als er in sf films ed ( niet mijn ding, dus ik heb er niet veel gezien )een wezen van een andere planeet opduikt dan heeft het altijd mensachtige vormen.Persoonlijk denk ik dat wij gewoon niet in staat zijn om buiten de kaders te denken van wat we al kennen. Communiceren via taal is ook zoiets. Misschien is er wel communicatie mogelijk via telepathie. En waarom zou ander leven ruimteschepen gaan bouwen, is dat ook niet een menselijke behoefte waarvan we maar aannemen dat andere wezens die ook hebben? Ik denk wel dat er een soort leven bestaat elders in de ruimte, alleen maar omdat deze onvoorstelbaar groot is en het eigenlijk raar zou zijn dat binnen die miljarden planeten alleen op ons bolletje leven is ontstaan. Er zal ook leven zijn verdwenen, miljoenen jaren geleden al. Het zijn grootheden waarmee ik niet kan rekekenen, ik kan het gewoon niet bevatten. Maar een soort marsmannetjes, die hier, bliep, bliep,op bezoek komen...dat zie ik niet gebeuren. Voorlopig zou de mensheid er goed aan doen binnen de mensheid beter te communiceren. Dat lijkt al moeilijk genoeg.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Wed Feb 01, 2023 1:05 pm

Erg boeiende vraag Tympaan en ontzettend moeilijk er een zinnig antwoord op te bedenken. Willemijn heeft het voor mij belangrijkste al benoemd in haar antwoord: dat wij gewoon niet in staat zijn om buiten de kaders te denken van wat we al kennen.
We zullen ons een buitenaards intelligent wezen altijd wel sterk antropomorfisch voor blijven stellen terwijl er mijns inziens echt geen onomstotelijke redenen bestaan waarom er een fysieke en psychologische gelijkenis met juist ons zou moeten bestaan voor enig ander intelligent organisme in het universum. Wellicht hoeft het zelfs niet te beantwoorden aan ons concept 'organisme' om een intelligente entiteit te kunnen zijn.
Toch even meegaand in een ET-achtige voorstelling van een buitenaardse bezoeker zou je de communicatievorm misschien van deze af kunnen laten hangen. Hij is slimmer dan wij, want heeft ons eerder weten te vinden hier, dan wij 'hem' war hij ook vandaan komt.

Overigens, je weet ongetwijfeld dat er legio theorieën bestaan over buitenaards bezoek dat al plaatsgevonden heeft in het verleden? Op youtube vliegen je dergelijke suggesties je om de oren wanneer je op youtube naar video's van prehistorische, megalithische bouwwerken zoekt omdat het vaak raadselachtig is hoe mensen deze konden hebben gebouwd, cq de stenen ervan konden hebben getransporteerd naar het bouwterrein en/of hoe ze de hardst bestaande steensoorten konden hebben bewerkt, gepolijst, van gaten en sleuven konden hebben voorzien enz in een tijd dat ze daar onmogelijk de instrumenten voor kunnen hebben gekend die wij daartoe nu zouden moeten gebruiken.
En: de octopus, daar wordt wel eens van vermoed dat het een buitenaardse exoot is, lang geleden meegekomen met 'aliens' of via een komeet in zee terechtgekomen misschien.
Zie
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/s ... kt-van-wel
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Wed Feb 01, 2023 4:44 pm

Willemijn wrote:
Wed Feb 01, 2023 12:22 pm
Hahaha, wat een mooi onderwerp Tympaan. Als er in sf films ed ( niet mijn ding, dus ik heb er niet veel gezien )een wezen van een andere planeet opduikt dan heeft het altijd mensachtige vormen.Persoonlijk denk ik dat wij gewoon niet in staat zijn om buiten de kaders te denken van wat we al kennen. Communiceren via taal is ook zoiets. Misschien is er wel communicatie mogelijk via telepathie. En waarom zou ander leven ruimteschepen gaan bouwen, is dat ook niet een menselijke behoefte waarvan we maar aannemen dat andere wezens die ook hebben? Ik denk wel dat er een soort leven bestaat elders in de ruimte, alleen maar omdat deze onvoorstelbaar groot is en het eigenlijk raar zou zijn dat binnen die miljarden planeten alleen op ons bolletje leven is ontstaan. Er zal ook leven zijn verdwenen, miljoenen jaren geleden al. Het zijn grootheden waarmee ik niet kan rekekenen, ik kan het gewoon niet bevatten. Maar een soort marsmannetjes, die hier, bliep, bliep,op bezoek komen...dat zie ik niet gebeuren. Voorlopig zou de mensheid er goed aan doen binnen de mensheid beter te communiceren. Dat lijkt al moeilijk genoeg.
Ik ben zelf wel een liefhebber van het genre. Al zitten er natuurlijk ook wel minder geslaagde films tussen. Een goede science fiction geeft je soms een andere kijk op de dingen en stof tot nadenken. Zoals dat communiceren, bijvoorbeeld. Sf-schrijvers zijn meesters in het verzinnen van zaken als telepathie, teleportatie, wormholes. warp speed en al zo meer. Ze moeten wel want anders kun je geen verre planeten bezoeken. Maar er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat dat ook inderdaad mogelijk zal zijn.

Van intelligent leven verwacht je dat ze zich steeds verder ontwikkelen, net als de mens dat doet. Dus zullen ze op een gegeven moment ook nieuwsgierig worden wat er in dat grote heelal te zien is en dus ook een vorm van ruimtevaart ontwikkelen. Hoe wil je je door de ruimte verplaatsen als je geen ruimteschepen hebt? Ik denk ook wel dat het waarschijnlijker is dat er in het universum elders ook wel leven is. En waarschijnlijk ook wel intelligent leven. Het heelal is zo waanzinnig groot, met alleen in de Melkweg al een naar schatting 100 – 400 miljard sterren en bijbehorende planeten, dat het haast niet anders kan.

Maar om dezelfde reden – de afmetingen van het heelal – denk ik niet dat we ooit een alien zullen ontmoeten. De rand van de Melkweg ten opzichte van de zon ligt grofweg tussen 50.000 en 150.000 lichtjaar, afhankelijk welke kant je op gaat. (De zon ligt ongeveer halverwege de rand en het centrum van de Melkweg.)
Zelfs als je met de snelheid van het licht reist, wat bij lange na niet zo zal zijn, dan nog ben je minimaal 50.000 jaar onderweg. Dat wordt een lange zit. En dan ben je pas aan het begin van je reis.

Het meest dichtbij zijnde (grote) sterrenstelsel, het Andromeda-sterrenstelsel, bevindt zich op 2,5 miljoen lichtjaren van de Melkweg. Kortom, ik zou broodjes meenemen..
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Wed Feb 01, 2023 5:06 pm

Nicolaas wrote:
Wed Feb 01, 2023 1:05 pm
Erg boeiende vraag Tympaan en ontzettend moeilijk er een zinnig antwoord op te bedenken. Willemijn heeft het voor mij belangrijkste al benoemd in haar antwoord: dat wij gewoon niet in staat zijn om buiten de kaders te denken van wat we al kennen.
We zullen ons een buitenaards intelligent wezen altijd wel sterk antropomorfisch voor blijven stellen terwijl er mijns inziens echt geen onomstotelijke redenen bestaan waarom er een fysieke en psychologische gelijkenis met juist ons zou moeten bestaan voor enig ander intelligent organisme in het universum. Wellicht hoeft het zelfs niet te beantwoorden aan ons concept 'organisme' om een intelligente entiteit te kunnen zijn.
Toch even meegaand in een ET-achtige voorstelling van een buitenaardse bezoeker zou je de communicatievorm misschien van deze af kunnen laten hangen. Hij is slimmer dan wij, want heeft ons eerder weten te vinden hier, dan wij 'hem' war hij ook vandaan komt.

Overigens, je weet ongetwijfeld dat er legio theorieën bestaan over buitenaards bezoek dat al plaatsgevonden heeft in het verleden? Op youtube vliegen je dergelijke suggesties je om de oren wanneer je op youtube naar video's van prehistorische, megalithische bouwwerken zoekt omdat het vaak raadselachtig is hoe mensen deze konden hebben gebouwd, cq de stenen ervan konden hebben getransporteerd naar het bouwterrein en/of hoe ze de hardst bestaande steensoorten konden hebben bewerkt, gepolijst, van gaten en sleuven konden hebben voorzien enz in een tijd dat ze daar onmogelijk de instrumenten voor kunnen hebben gekend die wij daartoe nu zouden moeten gebruiken.
En: de octopus, daar wordt wel eens van vermoed dat het een buitenaardse exoot is, lang geleden meegekomen met 'aliens' of via een komeet in zee terechtgekomen misschien.
Zie
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/s ... kt-van-wel
Jij stelt dus dat het niet uitmaakt hoe een intelligent wezen eruit ziet. Nomen we even aan dat het wezen het uiterlijk van een kwal heeft. Geen ledematen en hij beweegt zich voort als een soort slak. Maar hij is wel hoog intelligent. De vraag is dan: wat heeft hij aan die intelligentie? Ze kunnen prima communiceren en filosoferen maar in praktische zin kunnen niets. Ze hebben geen handen en voeten om iets te maken of te bouwen. Ze kunnen geen voertuigen maken om sneller te gaan om maar wat te noemen. Kun je dan nog van intelligentie spreken?

Een ET-achtige zal wellicht het initiatief nemen want hij is hierheen gekomen en wil dus wel onderzoeken waar hij terecht is gekomen. Maar het communiceren zal toch van twee kanten moeten komen.

Die theorieën over buitenaardse bezoeken neem ik maar met een kilo zout. Inderdaad, hoe en waarom sommige gebouwen gemaakt zijn is veelal nog een raadsel. Maar het is te simpel om de stellen dat het dan wel aliens geweest zullen zijn. Als dat zo zou zijn waren daar ook wel bewijzen voor gevonden in de vorm van gereedschappen en dergelijke. En waarom zouden die ruimtevaarders die gebouwen neergezet hebben?

En die buitenaardse octopus? Ik heb er sterk mijn twijfels over..
Faber quisque fortunae suae.
roos634
Posts: 77
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:38 pm
Location: moeder aarde
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by roos634 » Wed Feb 01, 2023 6:00 pm

Tympaan wrote:
Wed Feb 01, 2023 5:06 pm
Nicolaas wrote:
Wed Feb 01, 2023 1:05 pm
Erg boeiende vraag Tympaan en ontzettend moeilijk er een zinnig antwoord op te bedenken. Willemijn heeft het voor mij belangrijkste al benoemd in haar antwoord: dat wij gewoon niet in staat zijn om buiten de kaders te denken van wat we al kennen.
We zullen ons een buitenaards intelligent wezen altijd wel sterk antropomorfisch voor blijven stellen terwijl er mijns inziens echt geen onomstotelijke redenen bestaan waarom er een fysieke en psychologische gelijkenis met juist ons zou moeten bestaan voor enig ander intelligent organisme in het universum. Wellicht hoeft het zelfs niet te beantwoorden aan ons concept 'organisme' om een intelligente entiteit te kunnen zijn.
Toch even meegaand in een ET-achtige voorstelling van een buitenaardse bezoeker zou je de communicatievorm misschien van deze af kunnen laten hangen. Hij is slimmer dan wij, want heeft ons eerder weten te vinden hier, dan wij 'hem' war hij ook vandaan komt.

Overigens, je weet ongetwijfeld dat er legio theorieën bestaan over buitenaards bezoek dat al plaatsgevonden heeft in het verleden? Op youtube vliegen je dergelijke suggesties je om de oren wanneer je op youtube naar video's van prehistorische, megalithische bouwwerken zoekt omdat het vaak raadselachtig is hoe mensen deze konden hebben gebouwd, cq de stenen ervan konden hebben getransporteerd naar het bouwterrein en/of hoe ze de hardst bestaande steensoorten konden hebben bewerkt, gepolijst, van gaten en sleuven konden hebben voorzien enz in een tijd dat ze daar onmogelijk de instrumenten voor kunnen hebben gekend die wij daartoe nu zouden moeten gebruiken.
En: de octopus, daar wordt wel eens van vermoed dat het een buitenaardse exoot is, lang geleden meegekomen met 'aliens' of via een komeet in zee terechtgekomen misschien.
Zie
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/s ... kt-van-wel
Jij stelt dus dat het niet uitmaakt hoe een intelligent wezen eruit ziet. Nomen we even aan dat het wezen het uiterlijk van een kwal heeft. Geen ledematen en hij beweegt zich voort als een soort slak. Maar hij is wel hoog intelligent. De vraag is dan: wat heeft hij aan die intelligentie? Ze kunnen prima communiceren en filosoferen maar in praktische zin kunnen niets. Ze hebben geen handen en voeten om iets te maken of te bouwen. Ze kunnen geen voertuigen maken om sneller te gaan om maar wat te noemen. Kun je dan nog van intelligentie spreken?

Een ET-achtige zal wellicht het initiatief nemen want hij is hierheen gekomen en wil dus wel onderzoeken waar hij terecht is gekomen. Maar het communiceren zal toch van twee kanten moeten komen.

Die theorieën over buitenaardse bezoeken neem ik maar met een kilo zout. Inderdaad, hoe en waarom sommige gebouwen gemaakt zijn is veelal nog een raadsel. Maar het is te simpel om de stellen dat het dan wel aliens geweest zullen zijn. Als dat zo zou zijn waren daar ook wel bewijzen voor gevonden in de vorm van gereedschappen en dergelijke. En waarom zouden die ruimtevaarders die gebouwen neergezet hebben?

En die buitenaardse octopus? Ik heb er sterk mijn twijfels over..
Ik ga met Klaas een heel eind mee over de bouwwerken die niet door mensenhanden gemaakt kunnen worden. Bouwmaterialen die gebruikt zijn, zoals bv op de piramide van de zon in Bosnië, een soort beton die sterker is dan dat ze nu kunnen maken. En gedateerd van ongeveer 38.000 voor Chr. Dus waar komt dat vandaan? Ook zijn er in de tunnels, die ze weer aan het opengraven zijn, instrumenten gevonden, die wij niet kennen.

Ik denk dat de grootste fout is, net wat Willemijn ook zegt, je denkt vanuit een beperkt kader. Bram Vermeulen zei toen al, je herkent alleen de dingen die je kent.
https://www.bing.com/videos/search?q=br ... ORM%3DVDRE

Ik vergelijk het even met dromen. Je droomt dat je in Spanje bent ergens en opeens ben je ergens anders. En dat vindt je heel normaal. Je komt mensen tegen die al overleden zijn of die je nog nooit gezien hebt. Alles is mogelijk in je dromen. Wie zegt dat dat voor buitenaardsen anders zal zijn. Met gedachten kan je heel veel manifesteren. Wie zegt dat ze handen en voeten moeten hebben om dingen te kunnen maken of bouwen? Misschien is er aan te denken al voldoende om iets te manifesteren.
Aan de andere kant, je zou toch wel gek zijn om hier op aarde te willen komen bij die barbaren.
Als des het tegenovergestelde betekend zoals des-informatie, vraag ik me toch af hoe ik des-kundigen moet zien.
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Thu Feb 02, 2023 10:21 am

roos634 wrote:
Wed Feb 01, 2023 6:00 pm

Ik ga met Klaas een heel eind mee over de bouwwerken die niet door mensenhanden gemaakt kunnen worden. Bouwmaterialen die gebruikt zijn, zoals bv op de piramide van de zon in Bosnië, een soort beton die sterker is dan dat ze nu kunnen maken. En gedateerd van ongeveer 38.000 voor Chr. Dus waar komt dat vandaan? Ook zijn er in de tunnels, die ze weer aan het opengraven zijn, instrumenten gevonden, die wij niet kennen.

Ik denk dat de grootste fout is, net wat Willemijn ook zegt, je denkt vanuit een beperkt kader. Bram Vermeulen zei toen al, je herkent alleen de dingen die je kent.
https://www.bing.com/videos/search?q=br ... ORM%3DVDRE

Ik vergelijk het even met dromen. Je droomt dat je in Spanje bent ergens en opeens ben je ergens anders. En dat vindt je heel normaal. Je komt mensen tegen die al overleden zijn of die je nog nooit gezien hebt. Alles is mogelijk in je dromen. Wie zegt dat dat voor buitenaardsen anders zal zijn. Met gedachten kan je heel veel manifesteren. Wie zegt dat ze handen en voeten moeten hebben om dingen te kunnen maken of bouwen? Misschien is er aan te denken al voldoende om iets te manifesteren.
Aan de andere kant, je zou toch wel gek zijn om hier op aarde te willen komen bij die barbaren.
Bram Vermeulen was een veelzijdig mens. Hij kon veel en deed dat vaak nog goed ook. En hij kon mooie verhalen vertellen. Maar hij was geen wetenschapper. En zaken als de ‘Piramide van de Zon’ zou ik dan toch liever wat wetenschappelijker willen benaderen. En dan blijkt het toch helemaal geen piramide te zijn. En kennelijk zijn er ook geen instrumenten gevonden want dan was dat bij het onderzoek zeker wel vermeld en waren er afbeeldingen van vrijgegeven.

“je herkent alleen de dingen die je kent.” Tot een bepaalde hoogte is dat waar. Maar de mens is ook in staat om nieuwe dingen te leren kennen. Maar dan moeten die dingen wel zichtbaar, meetbaar, voelbaar, hoorbaar zijn. Is dat niet zo, dan mag je stellen dat het niet bestaat. Iemand kan rustig beweren dat het Groen-geel gestreepte ruimtewezen bestaat en het zich achter de maan verborgen houdt. Maar als hij dat op geen enkele manier kan aantonen mag ik aannemen dat het genoemde ruimtemonster dus niet bestaat.

Dromen lijkt mij een ander verhaal. Je kan best dromen dat je in Spanje bent. Zeker als de daar ooit eens geweest ben. Maar als je wakker wordt lig je gewoon in je eigen bed waar je zelf ingekropen ben. Tenzij je tijdens je slaap ontvoerd ben. Dan moet je je inderdaad zorgen gaan maken.

Met gedachten kun je een heleboel bedenken. Maar hoe hard ik ook denk, ik heb er nog geen spijker mee in de muur gekregen. En dus heb ik toch weer mijn handen en voeten nodig om de klus te klaren. Ik zou niet weten waarom dat bij aliens anders zou zijn. De stelling dat een intelligent wezen tussen de 1 en 3 meter moet zijn en handen en voeten moet hebben lijkt mij tot nu toe nog steeds het meest waarschijnlijke.

Aliens zullen niet per se naar de Aarde komen om er te wonen. Maar ze zullen wel wat willen rondkijken als ze er toch zijn. En contact willen maken met die aardbewoners.

Mogelijke Lichaamsbouw alien
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Willemijn
Posts: 266
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:34 am
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Willemijn » Thu Feb 02, 2023 10:48 am

Ik denk toch dat je er niet komt als je denkt binnen de kaders die we enigszins begrijpen en kennen. Alleen de factor tijd al zoals wij die kennen maakt zo'n bezoek van buitenaardse wezens al onmogelijk. Je zult dan toch een soort transcedente reis maken en daarvoor heb je geen ruimteschip nodig. En dus ook geen vingertjes om de schroefjes aan te draaien. Maar mogelijk is er nog een andere manier van reizen en ontmoeten, maar zijn wij eenvoudig te beperkt om het ons voor te stellen. Misschien zijn die andere ruimtewezens hier allang en zelfs eerder dan wij er waren. Het hoeven niet per se entiteiten te zijn die ook maar aan het bouwen zijn geslagen, misschien wonen ze wel in ons hoofd...
roos634
Posts: 77
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:38 pm
Location: moeder aarde
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by roos634 » Thu Feb 02, 2023 11:59 am

Tympaan wrote:
Thu Feb 02, 2023 10:21 am


Bram Vermeulen was een veelzijdig mens. Hij kon veel en deed dat vaak nog goed ook. En hij kon mooie verhalen vertellen. Maar hij was geen wetenschapper. En zaken als de ‘Piramide van de Zon’ zou ik dan toch liever wat wetenschappelijker willen benaderen. En dan blijkt het toch helemaal geen piramide te zijn. En kennelijk zijn er ook geen instrumenten gevonden want dan was dat bij het onderzoek zeker wel vermeld en waren er afbeeldingen van vrijgegeven.

Nu doe je de piramide van Bosnië toch echt te kort. Het wordt tijd dat ze wikipedia eens bijwerken. ;) Wij zijn er in 2019 geweest en hebben op de piramides gelopen, in de tunnels geweest, in het museum geweest. We hebben ook deze meneer ontmoet.http://www.semirosmanagic.com/en/index.html Een aanrader om eens heen te gaan.

“je herkent alleen de dingen die je kent.” Tot een bepaalde hoogte is dat waar. Maar de mens is ook in staat om nieuwe dingen te leren kennen. Maar dan moeten die dingen wel zichtbaar, meetbaar, voelbaar, hoorbaar zijn. Is dat niet zo, dan mag je stellen dat het niet bestaat. Iemand kan rustig beweren dat het Groen-geel gestreepte ruimtewezen bestaat en het zich achter de maan verborgen houdt. Maar als hij dat op geen enkele manier kan aantonen mag ik aannemen dat het genoemde ruimtemonster dus niet bestaat.Bram zei: je HERkent alleen de dingen die je kent. Jij hebt het nu over nieuwe dingen leren, dat doen we constant. Je leert het dus herkennen.

Dromen lijkt mij een ander verhaal. Je kan best dromen dat je in Spanje bent. Zeker als de daar ooit eens geweest ben. Maar als je wakker wordt lig je gewoon in je eigen bed waar je zelf ingekropen ben. Tenzij je tijdens je slaap ontvoerd ben. Dan moet je je inderdaad zorgen gaan maken. Je ziet niet wat ik bedoel, wat voor ons dromen zijn, kan voor de buitenaardsen realiteit zijn.

Met gedachten kun je een heleboel bedenken. Maar hoe hard ik ook denk, ik heb er nog geen spijker mee in de muur gekregen. En dus heb ik toch weer mijn handen en voeten nodig om de klus te klaren. Ik zou niet weten waarom dat bij aliens anders zou zijn. De stelling dat een intelligent wezen tussen de 1 en 3 meter moet zijn en handen en voeten moet hebben lijkt mij tot nu toe nog steeds het meest waarschijnlijke. In jouw beleving kan het alleen maar dit zijn, in mijn beleving is alles mogelijk. Tot plasma en energiebollen aan toe.

Aliens zullen niet per se naar de Aarde komen om er te wonen. Maar ze zullen wel wat willen rondkijken als ze er toch zijn. En contact willen maken met die aardbewoners.

Mogelijke Lichaamsbouw alien
Als des het tegenovergestelde betekend zoals des-informatie, vraag ik me toch af hoe ik des-kundigen moet zien.
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Thu Feb 02, 2023 1:07 pm

Willemijn wrote:
Thu Feb 02, 2023 10:48 am
Ik denk toch dat je er niet komt als je denkt binnen de kaders die we enigszins begrijpen en kennen. Alleen de factor tijd al zoals wij die kennen maakt zo'n bezoek van buitenaardse wezens al onmogelijk. Je zult dan toch een soort transcedente reis maken en daarvoor heb je geen ruimteschip nodig. En dus ook geen vingertjes om de schroefjes aan te draaien. Maar mogelijk is er nog een andere manier van reizen en ontmoeten, maar zijn wij eenvoudig te beperkt om het ons voor te stellen. Misschien zijn die andere ruimtewezens hier allang en zelfs eerder dan wij er waren. Het hoeven niet per se entiteiten te zijn die ook maar aan het bouwen zijn geslagen, misschien wonen ze wel in ons hoofd...
Niet alleen de factor tijd maar ook de factor afstand. Laten we aannemen dat we een planeet ontdekken op een afstand van 100.000 lichtjaar die bewoond is door intelligente wezens. En dat wij die aliens kunnen zien. Probleem is dat we dan de situatie zien zoals die 100.000 geleden was. Als we dan vervolgens in een ruimteschip stappen om er heen te gaan, doen we er, als we met de snelheid van het licht kunnen reizen, nog eens 100.000 jaar over. Tegen die tijd kan de populatie op die planeet dan alweer compleet verdwenen zijn. En dan zijn we nog niet eens uit onze eigen Melkweg.

Dus ik ben het met je eens dat de kans op een ontmoeting van buitenaardse wezens vrijwel gelijk aan 0 is.

Neem me niet kwalijk maar ik ben een beetje sceptisch als het om transcendente reizen en dergelijke gaat. Het doet mij teveel aan een religie denken. Daarbij moet je ook maar aannemen wat een ander gelooft. Valt een beetje in de categorie “Beam me up, Scotty”. Doet het uitstekend in een sciencefictionfilm maar ik kan dat nog niet als een realiteit zien. Waaruit zou je kunnen opmaken dat er ruimtewezens om ons heen zijn en zelfs in ons hoofd wonen? Wat zou de zin daarvan kunnen zijn?

Waarom zouden de ‘gewone’ natuurwetten op ander planeten zoveel anders zijn dan op aarde. Waarom zou bijvoorbeeld de wet van Newton niet voor andere planeten gelden. Op de maan of Mars gelden ook diezelfde wetten en dus dezelfde formules. Je zal alleen andere getallen moeten invoeren.

Planeten kunnen een andere atmosfeer hebben en daardoor andere planten en dieren bezitten. Maar ik denk toch dat een aantal basisprincipes altijd wel hetzelfde zullen blijven.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Willemijn
Posts: 266
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:34 am
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Willemijn » Thu Feb 02, 2023 1:30 pm

De factor tijd noemde ik vanwege die afstand. Met de tijd die wij gebruiken is het onmogelijk, dus moet je in een andere dimensie van tijd komen wil een ontmoeting mogelijk zijn. We hebben het nu over een vorm van intelligent leven steeds. Over de zin van " om ons heen zijn en in ons hoofd zijn" kan ik ook niets zeggen want hoe kan ik weten wat de zingeving van een ander wezen is? Nogmaals mijn denken beperkt zich tot mijn kaders, ik kan niet anders.
Ik zeg overigens niet dat ik dit geloof, ik probeer me gewoon voor te stellen hoe een " ontmoeting" mogelijk zou zijn.
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Thu Feb 02, 2023 1:56 pm

roos634 wrote:
Thu Feb 02, 2023 11:59 am

Nu doe je de piramide van Bosnië toch echt te kort. Het wordt tijd dat ze wikipedia eens bijwerken. ;) Wij zijn er in 2019 geweest en hebben op de piramides gelopen, in de tunnels geweest, in het museum geweest. We hebben ook deze meneer ontmoet.http://www.semirosmanagic.com/en/index.html Een aanrader om eens heen te gaan.
His work and scientific field experiments on Bosnian Pyramids has resulted in new definition on pyramids: they are not tombs for kings but energy machines used by living communities for cosmic communication, self-healing, improvement of molecular structure of water and food, auric field healing, chakras’ balancing, development of spiritual senses and refinement of social organization.
Official web site: www.samosmanagich.com


Als ik dit lees, wel, dan heb ik toch meer vertrouwen in de Wikipedia..

Maar als je er geweest ben zal je vast wel mooie foto's van hebben. Ik ben daar zeer benieuwd naar.

Bram zei: je HERkent alleen de dingen die je kent. Jij hebt het nu over nieuwe dingen leren, dat doen we constant. Je leert het dus herkennen.
Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Je herkent dingen die je al eerder gezien hebt. Maar alles moet je eerst voor de eerste keer zien voordat je het voor de tweede keer kan herkennen..

. Je ziet niet wat ik bedoel, wat voor ons dromen zijn, kan voor de buitenaardsen realiteit zijn.
Dat moet je toch eens nader verklaren. Volgens mij komt die droom vanuit de persoon zelf. Daar komt geen invloeding van buitenaf aan te pas.

In jouw beleving kan het alleen maar dit zijn, in mijn beleving is alles mogelijk. Tot plasma en energiebollen aan toe.
Mijns inziens kom je dan wel erg in de wereld van de fantasie terecht. Geeft ook helemaal niets. Dit topic is nu eenmaal meer filosofie dan wetenschap.

Mogelijke Lichaamsbouw alien
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Thu Feb 02, 2023 4:16 pm

Willemijn wrote:
Thu Feb 02, 2023 1:30 pm
De factor tijd noemde ik vanwege die afstand. Met de tijd die wij gebruiken is het onmogelijk, dus moet je in een andere dimensie van tijd komen wil een ontmoeting mogelijk zijn. We hebben het nu over een vorm van intelligent leven steeds. Over de zin van " om ons heen zijn en in ons hoofd zijn" kan ik ook niets zeggen want hoe kan ik weten wat de zingeving van een ander wezen is? Nogmaals mijn denken beperkt zich tot mijn kaders, ik kan niet anders.
Ik zeg overigens niet dat ik dit geloof, ik probeer me gewoon voor te stellen hoe een " ontmoeting" mogelijk zou zijn.
Dat is precies de bedoeling van dit topic. Proberen je voor te stellen hoe een ontmoeting met een alien zou kunnen verlopen. En hoe een alien er mogelijkerwijs uit zou kunnen zien. Dat dat nogal hypothetisch is, weet ik ook wel. Natuurlijk kan ik mij dat ook alleen maar voorstellen vanuit mijn eigen kaders. Ik heb daar dus bepaalde gedachten over en ben enkel maar benieuwd hoe anderen daar over denken. Vooral als je ziet hoe moeilijk de communicatie tussen aardbewoners soms is. :)

En dan is het leuk om de verschillen in meningen te zien.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
virgo
Posts: 134
Joined: Sun Jan 29, 2023 3:28 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by virgo » Thu Feb 02, 2023 5:46 pm

Als het aantal sterrenstels onnoembaambaar groot is en het heelal onvoorstelbaar uitgedijd is, lijkt het me aannemelijk om er, overigens zonder enig bewijs, van uit te gaan dat er in miljarden jaren vele vormen van leven zijn ontstaan. Wij kennen maar één vorm, de onze. Van andere vormen weten we niets. Sommige lijken misschien op mensachtigen, maar dat hoeft helemaal niet. Daar kunnen we ons ook totaal geen voorstelling van maken. Erover fantaseren kan natuurlijk altijd, maar die fantasie neemt onszelf weer als referentiepunt. Vandaar de marsmannetjes.
Het bekendste voorbeeld van een gecrashte ufo is het Roswell incident uit 1947. Ik hoop nog mee te maken dat een voorbijsnorrende ufo nog eens op aarde landt en dat er ´iets´ uitstapt; misschien met een cadeau van glinsterende kralen en gouden sieraden. Maar als die bezoekers slim zijn zullen ze hun reis wel voortzetten naar een planeet met minder oorlogszuchtige en afgunstige wezens. De aardbewoners zijn er nog lang niet aan te toe vreedzaam met elkaar samen te leven, laat staan met onbekende levensvormen. Wij maken liever ruzie over wie welk stuk van de maan en van Mars mag gaan exploiteren. Er zullen nog heel wat tanks en drones die kant op moeten.
Ubuntu: ik ben omdat wij zijn
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Dagmar57 » Thu Feb 02, 2023 6:51 pm

Grappig onderwerp waar je echt alle kanten mee op kunt.

Zelf heb ik bij het woord aliens altijd beetje vreemd beeld, beetje van die et achtige wezentjes of zoals in film close encounters.

Als ik er goed over nadenk kom ik tot de conclusies dat buitenaard leven natuurlijk helemaal niet vreemd zou zijn, waar om zouden wij de enigen zijn op de aarde.
Als je er vanuit gaat dat alles energie heeft, dan zijn andere levensvormen als de onze, heel goed voorstelbaar.
https://planetariodevitoria.org/nl/espa ... verso.html

Hoe energie vormen anders dan op onze aarde er uit zouden kunnen zien, geen idee, maar buitenaards leven is voor mij een vaststaand feit, het gaat alkeen mijn bevattingsvermogen ver voorbij.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Fri Feb 03, 2023 10:20 am

Tympaan wrote:
Thu Feb 02, 2023 4:16 pm
Willemijn wrote:
Thu Feb 02, 2023 1:30 pm
De factor tijd noemde ik vanwege die afstand. Met de tijd die wij gebruiken is het onmogelijk, dus moet je in een andere dimensie van tijd komen wil een ontmoeting mogelijk zijn. We hebben het nu over een vorm van intelligent leven steeds. Over de zin van " om ons heen zijn en in ons hoofd zijn" kan ik ook niets zeggen want hoe kan ik weten wat de zingeving van een ander wezen is? Nogmaals mijn denken beperkt zich tot mijn kaders, ik kan niet anders.
Ik zeg overigens niet dat ik dit geloof, ik probeer me gewoon voor te stellen hoe een " ontmoeting" mogelijk zou zijn.
Dat is precies de bedoeling van dit topic. Proberen je voor te stellen hoe een ontmoeting met een alien zou kunnen verlopen. En hoe een alien er mogelijkerwijs uit zou kunnen zien. Dat dat nogal hypothetisch is, weet ik ook wel. Natuurlijk kan ik mij dat ook alleen maar voorstellen vanuit mijn eigen kaders. Ik heb daar dus bepaalde gedachten over en ben enkel maar benieuwd hoe anderen daar over denken. Vooral als je ziet hoe moeilijk de communicatie tussen aardbewoners soms is. :)

En dan is het leuk om de verschillen in meningen te zien.
Veel zal afhangen van hoe een dergelijke ontmoeting tot stand is gekomen, de reden van de komst van buitenaardse wezens op juist dit planeetje.
Kijken we door onze mensenogen dan kan die reden vrijwel geen andere zijn dan: 'kijken of er wat te halen is'
En daar zal dan ook de communicatie uit voortkomen, of mogelijk in het geheel geen communicatie zoals Europeanen die Afrika exploreerden het soms alleen maar tijdverspilling vonden met de lokale bevolking in contact te treden.
Last edited by Nicolaas on Fri Feb 03, 2023 1:04 pm, edited 1 time in total.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
Guest

Re: Omgang met Aliens..

Post by Guest » Fri Feb 03, 2023 10:53 am

virgo wrote:
Thu Feb 02, 2023 5:46 pm
Als het aantal sterrenstels onnoembaambaar groot is en het heelal onvoorstelbaar uitgedijd is, lijkt het me aannemelijk om er, overigens zonder enig bewijs, van uit te gaan dat er in miljarden jaren vele vormen van leven zijn ontstaan. Wij kennen maar één vorm, de onze. Van andere vormen weten we niets. Sommige lijken misschien op mensachtigen, maar dat hoeft helemaal niet. Daar kunnen we ons ook totaal geen voorstelling van maken. Erover fantaseren kan natuurlijk altijd, maar die fantasie neemt onszelf weer als referentiepunt. Vandaar de marsmannetjes.
Ik ben het er zeker mee eens dat de kans groter is dat er wél leven is in dat enorme uitgestrekte universum dan dat wij de enigen zouden zijn. Uiteraard zal het altijd raden en gissen blijven want we zullen, gezien de afstanden, nooit het hele heelal in kaart kunnen brengen en alle planeten kunnen controleren op levensvormen.

Maar ik vrees wel dat je lang zal moeten wachten op die voorbijsnorrende UFO. Op Mars woont niemand en van verder weg gaat het wel erg veel reisuren kosten..

Dat mensen na al die eeuwen nog steeds niet in vrede kunnen samenleven is treurig genoeg. Anderzijds, wie zegt dat die aliens niet net zo oorlogszuchtig zullen zijn. En wat voor wapens zullen zij dan wel gebruiken.


Het bekendste voorbeeld van een gecrashte ufo is het Roswell incident uit 1947. Ik hoop nog mee te maken dat een voorbijsnorrende ufo nog eens op aarde landt en dat er ´iets´ uitstapt; misschien met een cadeau van glinsterende kralen en gouden sieraden. Maar als die bezoekers slim zijn zullen ze hun reis wel voortzetten naar een planeet met minder oorlogszuchtige en afgunstige wezens. De aardbewoners zijn er nog lang niet aan te toe vreedzaam met elkaar samen te leven, laat staan met onbekende levensvormen. Wij maken liever ruzie over wie welk stuk van de maan en van Mars mag gaan exploiteren. Er zullen nog heel wat tanks en drones die kant op moeten.
Dat Roswell-incident is op zichzelf al een verhaal apart. Eerst was het een weerballon, 30 jaar later een grote spionageballon, en daarna een cockpitdummy met etalagepoppen. Persoonlijk lijkt mij die spionageballon het meest waarschijnlijke vanwege alle geheimzinnigheid die er omheen hing. Waarom zou je geheimzinnig willen doen over een gewone weerballon? Of een cockpit met poppen…
En vervolgens zullen er wel een aantal personen bij zijn die hun ego een beetje willen oppoetsen door de verhalen een beetje spannender te maken dan ze zijn.
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Fri Feb 03, 2023 11:01 am

Plotseling ben ik een "Guest" geworden :D

Te lang in de pauzestand gestaan, denk ik. Of er heeft een alien wraak genomen... :)
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Fri Feb 03, 2023 12:51 pm

Dagmar57 wrote:
Thu Feb 02, 2023 6:51 pm
Grappig onderwerp waar je echt alle kanten mee op kunt.

Zelf heb ik bij het woord aliens altijd beetje vreemd beeld, beetje van die et achtige wezentjes of zoals in film close encounters.

Als ik er goed over nadenk kom ik tot de conclusies dat buitenaard leven natuurlijk helemaal niet vreemd zou zijn, waar om zouden wij de enigen zijn op de aarde.
Als je er vanuit gaat dat alles energie heeft, dan zijn andere levensvormen als de onze, heel goed voorstelbaar.
https://planetariodevitoria.org/nl/espa ... verso.html
Hoe energie vormen anders dan op onze aarde er uit zouden kunnen zien, geen idee, maar buitenaards leven is voor mij een vaststaand feit, het gaat alkeen mijn bevattingsvermogen ver voorbij.
Persoonlijk denk ik ook dat een alien er ook een beetje als zodanig uitziet. Het kan in mijn ogen niet anders zijn dat het wezens zullen zijn die menselijke eigenschappen moeten hebben. Die handen kunnen er misschien anders uitzien en op een andere plaats zitten. maar ze zullen er toch echt iets mee moeten kunnen vasthouden en gebruiken. Maar uiteraard is dat maar mijn voorstelling van een ruimtewezen. Bewijzen heb ik ook niet.
Wat energie is, is mij wel een beetje bekend. Maar ik kan niet inzien hoe dat direct tot een levend wezen kan leiden. Uit energie kan mogelijk wel de "vonk van het leven" ontstaan. Maar dan gaat er toch een heel proces aan vooraf totdat er een intelligent wezen ontstaan is. Op aarde heeft dat proces ongeveer 3,5 miljard jaar geduurd. Abiogenese
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Fri Feb 03, 2023 1:01 pm

Nicolaas wrote:
Fri Feb 03, 2023 10:20 am
Veel zal afhangen van hoe een dergelijke ontmoeting tot stand is gekomen, de reden van de komst van buitenaardse wezens op juist dit planeet.
Kijken we door onze mensenogen dan kan die reden vrijwel geen andere zijn dan: 'kijken of er wat te halen is'
En daar zal dan ook de communicatie uit voortkomen, of mogelijk in het geheel geen communicatie zoals Europeanen die Afrika exploreerden het soms alleen maar tijdverspilling vonden met de lokale bevolking in contact te treden.
Ik ben bang dat je daarin gelijk hebt. Zeker omdat ik vanuit ga dat ruimtewezens qua basisvorm er niet veel anders zullen uitzien dan mensen. En dan zullen die gedachten ook niet zoveel anders zijn.

Dan is het maar weer gelukkig dat die afstanden zo enorm groot zijn..
Faber quisque fortunae suae.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest