Image

Omgang met Aliens..

Discussieforum en nieuwsberichten over filosofie en wetenschap
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Mon Oct 02, 2023 3:07 pm

Latest post of the previous page:

Tympaan wrote:
Fri Sep 29, 2023 12:53 pm
Nicolaas wrote:
Wed Sep 27, 2023 9:34 am
Mocht je de verleiding krijgen een sprong te maken op de maan, doe het niet, want je zult nooit meer kunnen terugkeren wordt er in dit filmpje gezegd...
Dan heb je het over Phobos, een van de twee manen van Mars. Op onze maan is de ontsnappingssnelheid altijd nog zo’n 2,38 km/sec. Daar spring je dus niet zo gemakkelijk van af. Overigens een leuk filmpje om de verschillen tussen de diverse planeten te zien. En dat is enkel nog maar in ons eigen zonnestelsel.
De medische kant van het verhaal is inderdaad van een andere orde. Met name dat deel over het krijgen van kinderen op Mars. Ik verwacht niet dat die baby’s zullen uitgroeien tot reuzen, maar het zal wel zo zijn dat de fysiek van de op Mars geboren personen zich door de generaties heen zich zal gaan aanpassen aan de omstandigheden op Mars. In hoeverre is terravorming mogelijk? Als dat al mogelijk is zal dat toch een hele lange tijd gaan duren. Mentaal gezien zal het van de persoon in kwestie afhangen hoe men het verdraagt. De één zal ziek worden van heimwee naar de aarde en de ander zal het vooral als een nieuwe uitdaging zien. En inderdaad, de daar geboren generaties zullen niet beter weten. Daarnaast is het over 50 of 100 jaar dan waarschijnlijk wel technisch mogelijk om terug te keren naar de Aarde. Maar wil men niet terug vanwege de problemen die er dan hier spelen.
Er schijnen zo rond de 5000 mensen nodig te zijn om een levensvatbare kolonie op te bouwen. Dat lijkt veel maar is niet meer dan het inwoneraantal van een klein dorp. En die 5000 personen moeten dan wel met de neuzen in dezelfde richting staan. Want zodra er onenigheid ontstaat zal het al heel snel de verkeerde kant opgaan. Het zal vast en heel strenge selectie betekenen. En wie gaat bepalen wie wel en wie niet geschikt is?

Hoe zou het dagelijks leven op Mars er uitzien? Vanwege die straling zul je onder de grond moeten wonen, of in speciaal gebouwde constructies die die straling kunnen tegenhouden. Op dit gebied heeft men wel enige ervaring opgedaan met het ISS. Maar dat is wel een zeer beperkte ruimte waar je niet de rest van je leven in wil wonen. De atmosferische druk op mars is ong. één procent van de druk op aarde. Dat is gelijk aan de Aardse atmosfeer op 35km hoogte. Niet gezond voor de mens dus. Je zal die woonruimtes dus op een druk van rondom de 1040 mbar moeten ontwerpen. Dat zullen dus stevige constructies moeten zijn die die druk moeten kunnen weerstaan. Het verlaten van de verblijfsruimten zal dus via luchtsluizen moeten plaatsvinden. Waarschijnlijk zal je het grootste gedeelte van je leven ondergronds vertoeven. Even een wandelingetje buiten betekent een zwaar en ingewikkeld ruimtepak aantrekken. En na een paar van die wandelingetjes heb je het wel gezien, denk ik. Want een frietkraam zul je er niet vinden.

Maar die ondergrondse ruimten zullen wel eerst gebouwd moeten worden. En dat vraagt om zware machinerie. Grondboorinstallaties, graafmachines, en al die andere benodigdheden tijdens het bouwen. En er moeten dus vakmensen zijn om die apparaten te bedienen.

Al met al zie ik nog geen kolonie op Mars verschijnen. Eerst zal men technisch zover moeten zijn dat astronauten ook weer terug kunnen naar de Aarde. Dan zal men heel voorzichtig een soort ISS bouwen waar vooral onderzoekers tijdelijk zullen verblijven. Men zal echte ruimteschepen moeten kunnen maken want met de huidige veredelde vuurpijlen, zeker als ze niet kunnen terugkeren, wordt het een erg dure en omslachtige onderneming.
je hebt gelijk Tympaan, op onze maan kan een mens wel heel hoog springen, zo'n 7 meter, maar hij verdwijnt niet voor eeuwig in het universum zoals dat op Phobos zou kunnen. Verkeerde maan, niet goed opgelet. Dat beeld voorgoed in de ruimte te verdwijnen met niets en niemand om je heen zoals George Clooney bijna gebeurde in Gravity uit 2013, vind ik geweldig pakkend overigens, de eenzaamheid waar je ten prooi aan valt helemaal alleen in het donkere heelal zwevend, niet voor te stellen.
Is het al wel eens geprobeerd een film te maken van menselijk leven een planeet als Mars eigenlijk waarover we inmiddels toch aardig wat gegevens bezitten? Daar moet toch een vrij realistische voorstelling van te maken zijn die toch interessant zou moeten zijn voor mensen die daarover zitten te denken , zoals Musk, en Musk niet alleen natuurlijk...
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Thu Oct 05, 2023 9:27 am

Nicolaas wrote:
Mon Oct 02, 2023 3:07 pm

...Is het al wel eens geprobeerd een film te maken van menselijk leven een planeet als Mars eigenlijk waarover we inmiddels toch aardig wat gegevens bezitten? Daar moet toch een vrij realistische voorstelling van te maken zijn die toch interessant zou moeten zijn voor mensen die daarover zitten te denken , zoals Musk, en Musk niet alleen natuurlijk...
Een vrij bekende film die laat zien hoe het leven op Mars is de film The Martian. Hoewel je over sommige details je twijfels kan hebben geeft het toch wel een aardig sfeerbeeld van de omgeving van de rode planeet. Stormen op Mars zijn niet zo hevig als in de film gesuggereerd wordt, simpelweg omdat de atmosfeer op Mars zeer ijl is en er dus weinig druk/kracht opgebouwd kan worden. Aardappels kweken onder een zeiltje met behulp van Marsgrond en de eigen poep, ik moet het nog zien onder de Marsiaanse condities. En de uiteindelijke redding was best spectaculair en spannend, maar of het realistisch was? Een mens in nood kan rare sprongen maken, denk ik dan maar en tenslotte moet een film ook wel boeiend en spannend zijn.

Ik denk toch dat we beter af zouden zijn als we een al min of meer bewoonbare planeet zullen vinden. Maar dan zal toch de afstand een probleem blijven. Al zou die planeet maar op één lichtjaar afstand staan, als we niet sneller kunnen reizen dan de Voyager2, die met zijn snelheid van 55.000 kilometer per uur het snelste door mensenhanden gemaakte object is, dan duurt het nog steeds ong. 19.000 jaar om er te komen. En zelfs al zou een toekomstig ruimteschip tien keer zo snel gaan, dan is het nog maar de vraag of we ooit ergens zullen komen.

Sciencefictionschrijvers hebben het dan over cryogene slaap. Maar ik vraag mij dan toch wel af hoe men er dan uitziet als men 19.000 of zelfs 'maar' 1900 jaar in een vrieskist gelegen heeft…

Een andere mogelijkheid is een zogenaamd generatieschip. Mensen gaan aan boord en krijgen daar kinderen. Die kinderen krijgen ook weer kinderen. Dat herhaalt zich dan over een periode van 19.000 jaar en uiteindelijk zullen die kindskinderen de nieuwe planeet betreden…
Zelfs bij 1900 jaar is dat een periode van de Romeinse tijd tot nu toe. Ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.

En dan moet dat ruimteschip al die tijd maar heel blijven en blijven werken…
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Sat Oct 07, 2023 11:13 am

Misschien wordt teleportatie ooit nog wel eens wat, misschien komt het echt eens een keer van de grond nadat het in vele films en series al verbeeld werd, op quantumniveau is het al mogelijk gebleken

Een langdurige reis zou eventueel ook nog gemaakt kunnen worden door menselijke robots (met ingebouwd menselijk bewustzijn, wat natuurlijk ook op dit moment nog science fiction is)

Over stormen op Mars, frappant is wel dat enkele dagen geleden een filmpje gepubliceerd werd van een stofstorm op Mars
NASA’s Perseverance-rover heeft videobeelden gemaakt van een bijna twee kilometer lange stofhoos die door de Jezero-krater op Mars danst. De beelden zijn vrij uniek.
De opnamen werden op 30 augustus reeds vastgelegd tijdens de 899e Marsdag op de planeet en tonen de wervelwind die van oost naar west beweegt langs de rand van de Jezero-krater.

NASA heeft de beelden twintig keer versneld en laten zien dat de stofduivel met een snelheid van 19,3 kilometer per uur over het Marslandschap trekt.
https://www.weerenradar.nl/weer-nieuws/ ... e3641ea0b3

De film wordt op mijn comp niet opgeladen waarschijnlijk vanwege de adblocker, maar is ook op andere locaties te zien, bv: https://www.livescience.com/space/mars/ ... e-building

Het lijkt een windhoos van niets en hij beweegt zich dus heel langzaam voort, dat zou inderdaad zeker niet het ergste zijn wat de mens van een verblijf op Mars te duchten heeft. Maar geweldig dat hier nu een opname van bestaat.
Van de James Webb telescoop komen er ook steeds unieke opnames op internet die de geleerden vaak weer voor geheel nieuwe raadsels plaatsen.
Houd je dat ook bij Tympaan?
Ps bedankt voor de link naar de film over Mars. Vond hem op youtube en ga hem zeker bekijken

Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Sun Oct 08, 2023 5:00 pm

Quantumteleportatie bestaat inderdaad maar het is niet geschikt voor het overbrengen van energie of materie. Bovendien werkt het niet sneller dan het licht, dus al zou het al kunnen, de afstanden zullen nog steeds een probleem zijn.
Menselijke robots, hoe stel je je dat voor? Een soort robocop? Hoe groot moet het percentage robot en hoe groot moet het percentage mens dan zijn? Moeten die zich kunnen voortplanten?
Een robot op Mars zetten zal wel lukken. We hebben er ook karretjes neergezet, en dat zijn in feite ook robots. Maar mensen in ruimtepakken zijn nog geen robots….

Ik lees graag goede sciencefiction verhalen of zie graag films die met ruimtevaart en dergelijke te maken hebben. Maar ik ben ook geïnteresseerd in de echte ruimtevaart en de ontwikkelingen op dat gebied. Ik denk dat we juist door die ruimtevaarttechniek dingen zullen ontdekken en uitvinden waar we ook onze eigen wereld een beetje beter kunnen maken. Nieuwe technieken op energiegebied bijvoorbeeld of transsport..
Dus ik volg het zeker wel. En het is nog interessanter geworden door wat we allemaal kunnen zien door de James Webb Telescoop.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Tue Oct 10, 2023 8:59 am

Volgens de “Astrobiologische Copernicaanse Limit” zouden er ruim 30 intelligente beschavingen bestaan in ons sterrenstelsel. Helaas (of misschien wel gelukkig) liggen die dan zo’n 17.000 lichtjaar uit elkaar.
Het geeft maar weer aan dat de kans dat we ooit een alien zullen ontmoeten en een manier van communiceren zullen moeten bedenken eigenlijk nihil is.

En al zouden we die andere beschaving kunnen zien, dan zien we de situatie zoals die 17.000 was vanwege de snelheid van het licht. Omgekeerd ziet die andere beschaving onze situatie ook van 17.000 geleden. Toen kropen we bij wijze van spreken nog op handen en voeten door de modder…

Hoe langer je er eigenlijk over nadenkt, hoe bizarder het universum met al zijn verschijningen wordt…
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Tue Oct 10, 2023 1:10 pm

Tympaan wrote:
Sun Oct 08, 2023 5:00 pm
Quantumteleportatie bestaat inderdaad maar het is niet geschikt voor het overbrengen van energie of materie. Bovendien werkt het niet sneller dan het licht, dus al zou het al kunnen, de afstanden zullen nog steeds een probleem zijn.
Menselijke robots, hoe stel je je dat voor? Een soort robocop? Hoe groot moet het percentage robot en hoe groot moet het percentage mens dan zijn? Moeten die zich kunnen voortplanten?
Een robot op Mars zetten zal wel lukken. We hebben er ook karretjes neergezet, en dat zijn in feite ook robots. Maar mensen in ruimtepakken zijn nog geen robots….

Ik lees graag goede sciencefiction verhalen of zie graag films die met ruimtevaart en dergelijke te maken hebben. Maar ik ben ook geïnteresseerd in de echte ruimtevaart en de ontwikkelingen op dat gebied. Ik denk dat we juist door die ruimtevaarttechniek dingen zullen ontdekken en uitvinden waar we ook onze eigen wereld een beetje beter kunnen maken. Nieuwe technieken op energiegebied bijvoorbeeld of transsport..
Dus ik volg het zeker wel. En het is nog interessanter geworden door wat we allemaal kunnen zien door de James Webb Telescoop.
Het menselijk bewustzijn en perceptievermogen valt waarschijnlijk volledig te digitaliseren, uiteraard zal het wel van het onze verschillen maar AI blijkt een zelflerend vermogen te zijn dus daadwerkelijk 'intelligentie' en al onze zintuigen zijn door sensoren te vervangen, dus eigenlijk denk ik aan 100% robot. Voortplanten is een raar idee, maar wanneer robots de juiste materialen/grondstoffen ontdekken op een andere planeet kunnen ze nieuwe robots maken, zoals ze in onze huidige industrie al vrijwel alles kunnen vervaardigen. Robots die 'kapot' zijn gegaan kunnen ze repareren of recyclen. Ze zullen geen last hebben van verschillen in zwaartekracht of van stijfheid door het lange zitten in hun raket op weg naar Mars, noch van verveling :)

Bedankt voor je link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantumteleportatie

Ben het volledig met je eens dat de strevingen van de mens het universum beter te begrijpen, in kaart te brengen en nader te onderzoeken op andere vormen van intelligentie en wellicht planeten waar de mens zich mogelijk zou kunnen vestigen heel veel nieuwe technieken oplevert die we hier op aarde voor andere doeleinden kunnen gebruiken. Vind het ook weergaloos interessante materie al ben ik er nog altijd heel slecht in thuis

edit

Kom net dit filmpje tegen over John Aldrin (de tweede man die voet op de maan zette) waarin verteld wordt dat Aldrin een object waarnam dat hen leek te volgen en te observeren: (zijn we weer helemaal on topic :) )


En òf we wat hebben aan dat ruimte-onderzoek Tympaan binnenkort zijn we allemaal miljonair, wat zeg ik, miljardair!
NASA lanceert missie naar asteroïde die iedereen op aarde 1,3 miljard euro zou kunnen opleveren
Aangepast: 23 min geleden41 min geledenin BUITENLAND
CAPE CANAVERAL - Vanaf het Kennedy Space Center in Florida wordt donderdag een erg interessante ruimtemissie van NASA gelanceerd. Een ruimtesonde zal er koers zetten richting „16 Psyche”, een asteroïde waarvan wordt vermoed dat hij een gigantische hoeveelheid edelmetalen bevat. Goed voor een waarde van 9 triljoen (!), oftewel 1,3 miljard per aardbewoner.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1991263 ... -opleveren
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Sat Oct 14, 2023 10:48 am

Dat filmpje over John Aldrin? – (ik ken hem als Edwin Eugene - Buzz - Aldrin - is interessant om te zien. Het was zeker niet het domste jongetje van de klas maar ook hij kan slachtoffer worden van optisch bedrog. Ik ben in ieder geval niet overtuigd van buitenaardse constructies op de ‘achterkant’ van de maan. Hij spreekt erg positief over buitenaards leven En ik ben zelf ook wel geneigd om daarin te geloven. Maar hij vergeet daarbij de waanzinnige afstanden te benoemen waardoor het wel erg onwaarschijnlijk is om elkaar ooit te ontmoeten.

De ’16 psyche’ is inderdaad vertrokken. Het duurt zes jaar voor hij er is en hij kan er niet landen. Dus duurt het weer zes jaar voor hij terug is. Dan weer heen met een apparaat dat wel kan landen er een monster kan nemen. Weer terug en de monsters onderzoeken. Zijn we 24 jaar verder. En dan kan er (misschien) ontgonnen worden. Waarvoor we weer zes jaar verder zijn om de benodigde machines en robots op de asteroïde te plaatsen. En voordat we op deze manier de hele asteroïde vermalen en hierheen gesleept hebben….

Wij zullen van die rijkdom niet veel meer te zien krijgen.

Maar ik denk dat de volgende generaties zeker wel de vruchten zullen plukken van de ontdekkingen die we in de ruimtevaart zullen opdoen.


Botsende planeten, enorme explosies, vreemde lichtverschijnselen, het universum is “levendiger” dan men zo op het eerste gezicht zou verwachten. Als we ooit op andere planeten willen wonen zullen we ook nog op andere zaken moeten letten zoals; is het wel een beetje stabiele omgeving rond de nieuwe planeet.

Iets anders wat nog onderbelicht is gebleven is de samenstelling van een kolonie. Stel dat we Mars hebben betreden. De ondergrondse verblijven zijn gebouwd en alles is aanwezig om een verblijf op de Rode Planeet mogelijk te maken. Een levensvatbare groep kolonisten zou uit ongeveer 5000 mensen moeten bestaan. Welke mensen zou je daarvoor willen uitkiezen? Het lijkt mij waarschijnlijk dat men in eerste instantie voor jonge, gezonde mensen zal kiezen. Die hebben de meeste kans om te overleven, zich voort te planten en de conditie om het nodige werk te doen. Maar dan? Kies je voor alle nationaliteiten? Dat is natuurlijk wel ‘politiek correct’ maar je wilt ook geen “Toren van Babel”-effect hebben waarbij door miscommunicatie de grootste ongelukken kunnen gebeuren.
Religie? Religie is een van de grootste splijtzwammen binnen de samenleving. Zou je religie wel of niet moeten toelaten binnen zo’n kolonie? Of alleen gematigde religies wel en strenge religies niet? En wie bepaalt wat wel en wat niet gematigd is?


Er zal een vorm van bestuur moeten zijn. Wordt dat een soort democratie? Of meer een militair systeem waarbij de hogere in rang bepaalt wat de lagere rang wel en niet mag doen?

Het is vooral een hypothetische vraag maar toch wel interessant genoeg om eens op voort te borduren.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Mon Oct 16, 2023 4:48 pm

Als Mars je dan niets lijkt kun je altijd nog een reis naar Venus ondernemen als je een nieuwe omgeving zoekt. Volgens Guillermo Söhnlein , medeoprichter van OceanGate kun je in 2050 je intrek nemen in een of ander ruimtestation dat z'n rondjes om Venus draait.

OceanGate is wel hetzelfde bedrijf dat een duikboot naar het wrak van de Titanic liet afdalen...

Dus ik wacht het nog maar even af...
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Tue Oct 17, 2023 2:46 pm

Tympaan wrote:
Sat Oct 14, 2023 10:48 am
Dat filmpje over John Aldrin? – (ik ken hem als Edwin Eugene - Buzz - Aldrin - is interessant om te zien. Het was zeker niet het domste jongetje van de klas maar ook hij kan slachtoffer worden van optisch bedrog. Ik ben in ieder geval niet overtuigd van buitenaardse constructies op de ‘achterkant’ van de maan. Hij spreekt erg positief over buitenaards leven En ik ben zelf ook wel geneigd om daarin te geloven. Maar hij vergeet daarbij de waanzinnige afstanden te benoemen waardoor het wel erg onwaarschijnlijk is om elkaar ooit te ontmoeten.

De ’16 psyche’ is inderdaad vertrokken. Het duurt zes jaar voor hij er is en hij kan er niet landen. Dus duurt het weer zes jaar voor hij terug is. Dan weer heen met een apparaat dat wel kan landen er een monster kan nemen. Weer terug en de monsters onderzoeken. Zijn we 24 jaar verder. En dan kan er (misschien) ontgonnen worden. Waarvoor we weer zes jaar verder zijn om de benodigde machines en robots op de asteroïde te plaatsen. En voordat we op deze manier de hele asteroïde vermalen en hierheen gesleept hebben….

Wij zullen van die rijkdom niet veel meer te zien krijgen.

Maar ik denk dat de volgende generaties zeker wel de vruchten zullen plukken van de ontdekkingen die we in de ruimtevaart zullen opdoen.


Botsende planeten, enorme explosies, vreemde lichtverschijnselen, het universum is “levendiger” dan men zo op het eerste gezicht zou verwachten. Als we ooit op andere planeten willen wonen zullen we ook nog op andere zaken moeten letten zoals; is het wel een beetje stabiele omgeving rond de nieuwe planeet.

Iets anders wat nog onderbelicht is gebleven is de samenstelling van een kolonie. Stel dat we Mars hebben betreden. De ondergrondse verblijven zijn gebouwd en alles is aanwezig om een verblijf op de Rode Planeet mogelijk te maken. Een levensvatbare groep kolonisten zou uit ongeveer 5000 mensen moeten bestaan. Welke mensen zou je daarvoor willen uitkiezen? Het lijkt mij waarschijnlijk dat men in eerste instantie voor jonge, gezonde mensen zal kiezen. Die hebben de meeste kans om te overleven, zich voort te planten en de conditie om het nodige werk te doen. Maar dan? Kies je voor alle nationaliteiten? Dat is natuurlijk wel ‘politiek correct’ maar je wilt ook geen “Toren van Babel”-effect hebben waarbij door miscommunicatie de grootste ongelukken kunnen gebeuren.
Religie? Religie is een van de grootste splijtzwammen binnen de samenleving. Zou je religie wel of niet moeten toelaten binnen zo’n kolonie? Of alleen gematigde religies wel en strenge religies niet? En wie bepaalt wat wel en wat niet gematigd is?


Er zal een vorm van bestuur moeten zijn. Wordt dat een soort democratie? Of meer een militair systeem waarbij de hogere in rang bepaalt wat de lagere rang wel en niet mag doen?

Het is vooral een hypothetische vraag maar toch wel interessant genoeg om eens op voort te borduren.
Buzz Eugene Aldrin, dat is de correcte naam van de tweede man die voet op de maan zette, waarvan akte Tympaan.

Leuke vraag waar je mee komt. Als er ergens een andere planeet bevolkt kan worden met een groep van enkele duizenden exemplaren van de plaag die we hier op aarde geworden zijn. wie kiezen we daar dan voor uit, waar moeten die eerste kolonisten dan aan voldoen, en op welke grondslagen wordt de eerste menselijke gemeenschap daar dan gevestigd.
Ik zit sterk te denken aan een genetisch gemanipuleerde mens, een die minder oorlogszuchtig is en meer empathisch en socialer is ingesteld dan de huidige mens dat gemiddeld genomen is. Met daarbij als enige religie die van samen-leven, een minder egocentrische mens dus ook.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Sun Oct 22, 2023 9:34 am

Nicolaas wrote:
Tue Oct 17, 2023 2:46 pm

...Ik zit sterk te denken aan een genetisch gemanipuleerde mens, een die minder oorlogszuchtig is en meer empathisch en socialer is ingesteld dan de huidige mens dat gemiddeld genomen is. Met daarbij als enige religie die van samen-leven, een minder egocentrische mens dus ook.
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
Maar als men op Aarde een experiment op dit vlak wil uitvoeren stuit dat meestal op hevig verzet. Men heeft wel vaker geprobeerd om mensen met een misdadige inslag te 'bewerken' met psychologische en medicinale trucs. En voor zover mij bekend, met weinig resultaat.

Het zou natuurlijk wel mooi zijn, een wereld zonder misdadigers in de ruimste zin van het woord. De ideale mens scheppen. Terug naar het paradijs.

Maar ook hier geldt weer: tot hoever kun je gaan en wie gaat dat bepalen?

En om nog maar eens de waanzinnige afstanden te benadrukken, men heeft een gebeurtenis op acht miljard(!) lichtjaar waargenomen, een lichtflits die minder dan een milliseconde duurde.
Het bizarre is dat die lichtflits dus acht miljard jaar geleden plaatsvond en je geen idee kan hebben hoe het er daar nu uitziet...

Ruimtewetenschap is toch wel een heel bijzondere wetenschap,
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
virgo
Posts: 134
Joined: Sun Jan 29, 2023 3:28 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by virgo » Sun Oct 22, 2023 12:54 pm

Net als Tympaan denk ik dat het nooit zal lukken de ideale mens te scheppen. De techniek, kennis en kunde die daarvoor nodig zijn kunnen ook aangewend worden voor het tegenovergestelde: de mens transformeren in een moordlustig wezen.
Elke uitvinding kan ten goede of ten kwade aangewend worden. Met b.v. electriciteit kun je een lamp aansteken of een electrische stoel maken.
Machtsmisbruik, bezitsdrang en afgunst krijg je er m.i. niet uitgemendeld of uit de genen geknipt.
Ubuntu: ik ben omdat wij zijn
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Mon Oct 23, 2023 8:55 am

virgo wrote:
Sun Oct 22, 2023 12:54 pm
Net als Tympaan denk ik dat het nooit zal lukken de ideale mens te scheppen. De techniek, kennis en kunde die daarvoor nodig zijn kunnen ook aangewend worden voor het tegenovergestelde: de mens transformeren in een moordlustig wezen.
Elke uitvinding kan ten goede of ten kwade aangewend worden. Met b.v. electriciteit kun je een lamp aansteken of een electrische stoel maken.
Machtsmisbruik, bezitsdrang en afgunst krijg je er m.i. niet uitgemendeld of uit de genen geknipt.
En dat zal vast ook wel gebeuren Virgo dat de bestaande en nog te ontwikkelen technieken op dit gebied (ook) ten kwade aangewend worden. Is dat eigenlijk al niet een beetje het geval. Russische 'soldaten' aan het front zitten onder de drugs. Wat al tijdens de 2e wereldoorlog gebeurde toen soldaten in Duitsland van crystalmeth voorzien werden. Drugs die als middel worden ingezet om de mens tot ideale vechtmachine te transformeren, één die vrijwel geen angst meer kent.
Dan zwijgen we nog maar even over de psychologische technieken uit het verleden tot aan nu. Technieken waarmee mensen totaal gebrainwashed worden, zie Noord-Korea.

Het is eigenlijk hoogst verwonderlijk in mijn ogen dat er niet allang gebruik wordt gemaakt van genetische manipulatie om een ideale Jan Soldaat mee te ontwikkelen, maar dat kan liggen aan de veranderingen binnen de oorlogsvoering zelf waarbij spierkracht en onversaagdheid een steeds kleinere rol beginnen te spelen. De soldaat anno nu moet ook, of vooral goed met drones om kunnen gaan, technisch inzicht hebben, helder zijn.
Misschien gaat vooral de verbinding van het menselijk brein met chips een rol spelen in de moderne oorlogsvoering als die al niet volledig gevoerd gaat worden door drones en (andere) robots.

voorbeeldje
Pentagon wil cyborg-implantaat om soldaten sterker te maken
David Hambling
Senior Bijdrager
Ik ben een technologiejournalist, consultant en auteur uit Zuid-Londen
Volgen
5 juni 2020,08:27 uur EDT
Dit artikel is ruim 3 jaar oud.
DARPA, de onderzoeksafdeling van het Pentagon, onderzoekt al lange tijd technologie voor ' supersoldaten ' met buitengewone capaciteiten en om piekprestaties te behouden . Hun nieuwste poging, bekend als ADAPTER , omvat cyborg-implantaten om soldaten sterker te maken tegen twee van de meest voorkomende gezondheidsproblemen in de moderne oorlogsvoering: beperkte toegang tot veilig voedsel en water, en slaapverstoring. Elk implantaat wordt een miniatuurfabriek vol bacteriën die op verzoek therapeutische stoffen produceren.
https://www.forbes.com/sites/davidhambl ... s-tougher/

Misschien wel een volkomen onbetrouwbare website hoor, maar het is natuurlijk wel zo dat de ontwikkelingen die er gaande zijn op dit gebied tot de allerstrengste classified information behoren waarover sowieso weinig betrouwbare info naar buiten zal kunnen worden gebracht
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Mon Oct 23, 2023 2:02 pm

Nicolaas wrote:
Mon Oct 23, 2023 8:55 am
...Het is eigenlijk hoogst verwonderlijk in mijn ogen dat er niet allang gebruik wordt gemaakt van genetische manipulatie om een ideale Jan Soldaat mee te ontwikkelen, maar dat kan liggen aan de veranderingen binnen de oorlogsvoering zelf waarbij spierkracht en onversaagdheid een steeds kleinere rol beginnen te spelen. De soldaat anno nu moet ook, of vooral goed met drones om kunnen gaan, technisch inzicht hebben, helder zijn.
Misschien gaat vooral de verbinding van het menselijk brein met chips een rol spelen in de moderne oorlogsvoering als die al niet volledig gevoerd gaat worden door drones en (andere) robots.
Dat is natuurlijk met elke uitvinding, hoe simpel of ingewikkeld ook. Een hamer kan gebruikt worden om iets moois te maken. Maar ook om je familie uit te moorden. Maar dat kan de mens niet beletten om steeds nieuwe ontdekkingen en uitvindingen te doen. En die zullen ook allemaal ten goede en ten kwade gebruikt worden. En dat geldt dus ook genetische manipulatie. Kun je een misdadiger ‘omzetten’ naar werkelijk een goed mens? En hoe duurzaam (in de ouderwetse betekenis van het woord) is dat dan? Is het überhaupt wel wenselijk? ‘Omzetten’ van goede mensen naar supersoldaten lijkt mij absoluut onwenselijk. Want de oorlog is eens afgelopen en dan zit je met een hele groep “aliens” om binnen het topic te blijven. Of kan je die dan weer omturnen tot goede mensen? Dan kun je beter een soort schakelbordje inbouwen wat je in de gewenste stand kan zetten..

In hoeverre is de mens maakbaar? Iedereen heeft toch zijn eigen karakter. Anderzijds, je gedrag wordt ook bepaald door je omgeving. Trieste voorbeelden zijn inderdaad landen als Noord-Korea en dergelijke. Is dat inderdaad een kwestie van brainwashing en menen de inwoners het als ze hun misdadige leider verheerlijken of is het pure doodsangst dat ze door hun buren verraden en opgepakt worden. En weten ze diep in hun hart wel beter?

Niets is ondoorgrondelijker dan de mens.

Oorlogvoering met drones, raketten (wat in feite ook al een soort robots zijn) en andere robots, is helaas niets nieuws meer. Maar er zullen toch altijd mensen aan te pas moeten komen om die dingen te bedienen, zeker in een oorlog waar er telkens weer veranderingen optreden. Wat blijft is dat de gewone burgers altijd het slachtoffer zullen zijn en altijd weer voor de rekening moeten opdraaien.

Ik denk dat de mens maar beter nog even van Mars, of welke planeet dan ook, kan afblijven. Anderzijds zou ik liever zien dat het geld aan ruimtevaart besteed wordt dan aan al die ziekmakende oorlogen die enkel maar verliezers opleveren.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Tue Dec 19, 2023 2:13 pm

Gesprek van biologen met bultrug opmaat naar contact met E.T.

Amerikaanse biologen hebben een gesprek gevoerd met een bultrug. De ’conversatie’ duurde twintig minuten en werd gevoerd in de ’taal’ van de walvis zelf. opmerkelijk genoeg kan het onderzoek ook helpen bij de zoektocht naar buitenaardse intelligentie. Dat was de reden dat SETI, een organisatie die tekenen van intelligent leven tussen de sterren probeert te detecteren, meedeed aan het experiment.
Het gesprek tussen de wetenschappers en een bultrug met de naam Twain vond plaats voor de kust van Alaska. De biologen speelden een zogenaamd contactgeluid af. Dat is het geluid dat bultruggen voortbrengen als ze soortgenoten groeten, hun equivalent voor ’hallo’. Al snel meldde Twain zich bij de boot van de wetenschappers en met hem ontstond een gesprek. Dat was niet bijzonder inhoudelijk. De conversatie was eigenlijk niets meer dan het herhaaldelijk afspelen van het contactgeluid met intervallen van verschillende lengtes.
Elke keer antwoordde Twain met hetzelfde geluid. Opmerkelijk genoeg waren de intervallen die Twain liet vallen, exact even lang als die van de biologen. Dus als er tien seconden zat tussen een ’hallo’ en de volgende, wachtte de bultrug ook exact tien seconden. Dat gebeurde maar liefst 36 keer in de twintig minuten die het gesprek duurde. „Het voelde absoluut alsof we gehoord werden”, aldus een van de wetenschappers. „En we hopen dat Twain dat ook zo heeft ervaren.”
De reden dat SETI meedeed aan het onderzoek, is het vermoeden dat eventueel contact met een buitenaardse intelligentie vermoedelijk langs dezelfde lijnen zal verlopen als het ’gesprek’ met bultrug Twain. De conversatie met de walvis kan helpen met het bepalen van de zoekparameters die SETI gebruikt om radiosignalen van E.T. te onderscheiden van onbetekenende ruis.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2123199 ... ct-met-e-t

Het gesprek hield dus simpelweg in dat er over en weer een identiek contactgeluid werd gemaakt. En zo gaat men dus straks te werk wanneer we een ET-er ontmoeten. Heftig hoor.

Van de bultrug kan vrij goed aangenomen worden wat diens geluid behelst wanneer hij dat iedere keer dat hij een soortgenoot ontmoet gebruikt, dat zal dan inderdaad wel zoiets als 'hallo' beduiden.
Maar het geluid van een ET dat voor het eerst waargenomen wordt dat zou best iets heel anders kunnen betekenen, en is het dan wel raadzaam dat te reproduceren? Het kan bv 'uit de weg' betekenen, of 'we hebben haast', 'kom niet in mijn buurt' ... Niet leuk als ET dan te horen krijgt zelf uit de weg te moeten, uit de buurt te blijven. En ze hebben vast kernwapens aan boord waar Poetin nog een kleur van zou krijgen

Hoe zie jij dit Tympaan?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Wed Dec 20, 2023 11:17 am

Ik heb dat bericht ook met interesse gelezen. Ik heb mij wel vaker afgevraagd of er geen manier zou bestaan om met dieren te communiceren. Dieren maken niet voor niets allerlei geluiden en bewegingen, dus ze zullen best wat te vertellen hebben. En het mooie is dat een dier uit bijvoorbeeld China een dier uit Nederland direct verstaat en begrijpt. Als trouwens de kat mij aankijkt en ik kijk de kat aan, vraag ik mij altijd weer af wat er toch in dat koppie omgaat.

Wat aliens betreft, gezien de afstanden en de toevalligheidsfactor, zoals al eerder besproken, verwacht ik niet dat we er ooit een te spreken zullen krijgen. Maar als het zo zal zijn dan denk ik toch dat een wezen dat dan kennelijk ruimtevaart kent, toch anders zal communiceren dan een walvis of enig ander dier..
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Wed Dec 20, 2023 3:49 pm

Het zal zeker een andere vorm van communiceren zijn, maar wat is de taal die vrijwel alle levende wezens op dees planeet verstaan. Dat is muziek. Mooie klassieke harmonieuze muziek. Dat zou ik als eerste eens uitproberen om het ijs te breken wanneer er een ET-er voor de deur staat

Zelfs planten blijken het aangenaam te vinden


je zult toch met iets voor de dag moeten komen, toch een bepaald gebaar moeten maken, nou, muziek dan toch?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Sat Dec 23, 2023 2:19 pm

Muziek kan inderdaad een mogelijkheid zijn om een alien te benaderen. Met muziek creëer je een stemming, een sfeer. Een stemming kan trouwens ook je muziekkeuze van het moment bepalen. Een film gaat niet voor niets gepaard met muziek. Sommige films zijn zelfs bekend juist vanwege de muziek.
Maar in hoeverre is muziek ook geschikt voor communicatie? Mensen reageren vaak heel verschillend op muziek. De één is dol op klassieke muziek, maar de ander moet daar juist niets van hebben. En uiteraard geldt dat ook voor alle andere muziekvormen. En aliens kunnen wel weer heel andere muzieksmaken hebben.

Er wordt beweerd dat dieren, en zelfs planten, ook op muziek reageren. Ik denk dat dat toch maar heel rudimentair is. Dieren reageren zeker wel op geluid. Maar dan toch meer in de betekenis van gevaar of geen gevaar. Of als je met de voerbak rammelt. Maar het dier heeft nog nooit gevraagd of ik een mooi werkje van Mozart of Bach wil opzetten. Of dat hij nu wel genoeg heeft van het geneuzel op de televisie. Hij slaapt gewoon door in zijn mandje voor de kachel. Alleen als hij het geluid te hard vindt verlaat hij de kamer.

Dat kun je natuurlijk ook zien als een soort communicatie. Hij is ontevreden over het volume…
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Nicolaas » Tue Dec 26, 2023 9:49 am

Hoe ervaart een dier, of mogelijk zelfs een plant muziek...ik denk dat je gelijk hebt en dat het signaal 'gevaar' of 'geen gevaar' daarbij elementair is.
En dat is het voor ons ook denk ik. Elk geluid, ook wanneer we daaronder muziek verstaan. Muziek kan zeer beangstigen, denk aan de gil van de ingeslapen mevrouw bij de paukenslag in 'Sacre du Printemps' waar een veelbekeken video van te vinden is op youtube. Een hond (bv) zou daar ook zeker van kunnen schrikken van zo'n plotse paukenslag, zo'n harde knal ineens. Wagners ouverture van Siegfried uit Der Ring des Nibelungen is ook als zeer beangstigend te ervaren, maar vooral qua sfeer, stemming waar jij het ook over hebt, en daarvan is het inderdaad de vraag of een ander wezen (dier, plant, alien) die net zo zou aanvoelen als wij. Geen idee of daar wel eens onderzoek naar gedaan is. Er is wel bekend van planten dat ze beter gedijen op harmonieuze muziek dan op harde rockmuziek.
Op youtube staan veel video's van vele soorten dieren die onder de bekoring lijken te komen van iemand die aan het musiceren is, het baasje dat gitaar of piano aan het spelen is, of iemand die in de vrije natuur piano speelt en daarmee een geweldige aantrekkingskracht op bv olifanten blijkt uit te oefenen, maar je hebt gelijk het kan louter nieuwsgierigheid zijn, zonder dat daar iets van 'bekoring', een esthetische beleving bij komt kijken. Misschien komt zoiets nog eens via een onderzoek met hersenscans aan het licht, ik meen dat professor Scherder kort geleden op de tv liet zien waar bij de mens de beleving van muziek te zien is in onze hersenen. Waarom zouden we dat niet eens bij een aap onderzoeken om te zien in hoeverre dezelfde delen van de hersenen beroerd worden.
Trouwens, dieren die andere dieren proberen aan te trekken kunnen buitengewoon fraaie geluiden daartoe maken. Ik denk aan de merel die een vrouwtje probeert te lokken, of die andere vele duizenden vogelsoorten die daarbij een schitterend 'gezang' ten beste kunnen geven. Is dat toeval, dat wij dat wij die geluiden als 'gezang', als 'muziek' dus, ervaren?
Nog een voorbeeld van eigenlijk vrij duidelijke muziekbeleving in althans mijn ogen zou het exact in de maat meedansen van een kaketoe kunnen zijn. Is dit dier niet op dezelfde manier opgewonden als wij door klank en ritme:

Zijn veel andere voorbeelden van, de 'menselijke' reactie van deze kaketoe op ritmische muziek is zeker niet uniek te noemen

En zo opgewonden als papegaai, kaketoe en parkietensoorten van popmuziek kunnen worden, zo rustig worden ze dan weer van muzie3k die wijzelf ook als rustgevend ervaren: https://www.youtube.com/results?search_ ... ft+melodic

Hier een naar ik toch echt geloof een zichtbaar ontroerde olifant bij een uitvoering van Debussy's Clair de Lune


Stel je nou toch eens voor dat een alien diezelfde ontroering zou kennen, dan is het ijs toch direct gebroken zou je denken, al weet je verder nog helemaal niets van mekaar
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Thu Dec 28, 2023 3:56 pm

Muziek is toch wel een redelijk complex iets. Het alleen al opvallend hoeveel muzieksoorten er zijn. En net zoveel verschillende soorten muziekliefhebbers er zijn. Waarom houdt de één wel van klassieke muziek en de ander niet. En ook binnen de klassieke muziek zie je heel verschillende smaken. De één kan de muziek van Wagner, Stravinsky, Debussy wel waarderen maar houdt de ander het toch liever bij Mozart en Vivaldi.
Ik denk dat de door jou genoemde muziekwerken wat minder geschikt zijn om iemand, die nooit (klassieke) muziek gehoord heeft, te introduceren in de wereld van de klassieke muziek. Dan zou ik eerder gaan voor de “Eine kleine nachtmusik” van Mozart of de “Vier jaargetijden” van Vivaldi. Overigens, uit de “Der Ring des Nibelungen” zullen veel mensen wel de “Walkurenrit” herkennen. Die hoor je nog wel eens. En dit fragment is ook gebruikt in de film “Apocalypse Now”

Wat zouden eventuele aliens kunnen appreciëren. Die kunnen wel een totaal andere muzieksmaak hebben. En heer andere soorten muziekinstrumenten. Met muziek alleen wordt het volgens mij toch moeilijk communiceren.

Wat betreft muziek en dieren, er wordt wel onderzoek naar gedaan men tast nog wel behoorlijk in het duister. Dit is wat prof. dr. Henkjan Honing er van zegt: “Een hoogtepunt in zijn eigen onderzoek was dat hij bij pasgeboren baby’s gevoel voor de beat wist aan te tonen. Tot zijn verbazing bleken resusapen veel slechter te scoren. Nieuwsgierig toog hij daarop naar een onderzoeksgroep in Japan, waar hij chimpansees mocht observeren tijdens vrijwillige luister- en keyboardsessies. Chimpansees staan genetisch gezien zo dicht bij de mens dat je zou verwachten dat ook zij over muzikale aanleg beschikken. Gek genoeg lijkt een Californische zeeleeuw hen ver te overtroeven”

Het hele verhaal
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
virgo
Posts: 134
Joined: Sun Jan 29, 2023 3:28 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by virgo » Fri Dec 29, 2023 12:06 am

Ik denk dat een combinatie van neuriën en op de melodie gebaseerde langzame, ritmische dansbewegingen het beste uitdrukken dat deze vreemde aardbewoners niet veel kwaads in de zin hebben. Een glimlach op het gezicht zal bijdragen aan een vriendelijke uitstraling.
Mochten de buitenaardse bezoekers kwaadaardige bedoelingen blijken te hebben, dan vergroot ogenblikkelijke overgave de kans op overleving, ook al zal dat dan wel een leven in slavernij zijn.
Ubuntu: ik ben omdat wij zijn
User avatar
Tympaan
Posts: 327
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Omgang met Aliens..

Post by Tympaan » Fri Dec 29, 2023 9:08 am

De vraag is dan of je liever vechtend ten onder gaat of je hele leven verder als slaaf wil doorgaan. Want dat lijkt mij ook geen prettig vooruitzicht. En misschien willen die aliens helemaal geen slaven maar zien ze ons als voedsel.

Staan we straks zelf in een megastal...
Faber quisque fortunae suae.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest