Image

Beestjes.

Discussieforum en nieuwsberichten over filosofie en wetenschap
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Beestjes.

Post by Tympaan » Thu Nov 16, 2023 9:28 am

Als we denken dat de natuur ons plastic uiteindelijk wel zal opruimen hebben we het mis. het enige wat gebeurt is dat microdeeltjes worden omgezet in nanodeeltjes. Fijnstof wordt enkel nog fijner fijnstof. En blijkbaar nog schadelijker.

Ik had nog nooit van deze diertjes gehoord. Terwijl ze bepaald niet zeldzaam zijn.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Beestjes.

Post by Nicolaas » Thu Nov 16, 2023 1:00 pm

Tot nu toe wist ik niet beter dan dat er nog vrijwel niets bekend was over de eventuele schadelijkheid van nanoplastics. Dat er bij sommige soorten vissen een probleem bij de voorplanting kon zijn door toedoen van een teveel aan plastic was het enige. Maar je hebt natuurlijk weer helemaal gelijk Tympaan, meer recente studies tonen aan dat er geweldige gezondheidsrisico's kunnen bestaan door nanoplastics
(...)(...)(...)nano-deeltje lijken de zogenaamde ‘neural crest cells’ zoals ze in het Engels worden genoemd, als doelwit te hebben. “Dit is een groep stamcellen in het embryo,” licht Wang desgevraagd toe. “Deze cellen zijn erg belangrijk voor de ontwikkeling van hart en bloedvaten, hoofd en gezicht en de ogen. In onze onderzoeken ontdekten we dat deze neural crest cellen waarschijnlijk een kleverig oppervlak hebben. Dit betekent dat nanoplastics eraan kunnen blijven plakken. Als dit gebeurt, sterven de cellen af of ontwikkelen zich niet goed meer. Als gevolg hiervan ontwikkelen het hart, sommige bloedvaten, het gezicht en de ogen zich niet normaal.”
Gaat hierboven over kippen, maar er zal geen essentieel verschil zijn met andere dieren en dus mensen op dit vlak...

https://scientias.nl/zo-schadelijk-zijn ... ij-kippen/

Kunnen we daarover weer zitten te tobben :D
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Beestjes.

Post by Nicolaas » Mon Nov 20, 2023 12:26 pm

Raderdiertjes zijn een soort microscopisch zoöplankton.
Had er nog nooit van gehoord.
iets anders dat misschien in dit topic past en wat ik een heel intrigerend verschijnsel vind is ook een microscopisch klein organisme waarvan de naam me ontgaan is dat uit een veelheid van nog kleinere organismen bestaat, zelfstandige diertjes die alleen binnen de groep functioneren als onderdelen ervan. Voortbewegend als een kolonne soldaten.
Weet iemand wat ik bedoel? Er bestaan dacht ik meerdere voorbeelden van in de natuur. Je zou ook aan een zwerm spreeuwen kunnen denken maar waarbij de spreeuwen dus nooit apart hun weg kunnen gaan.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Beestjes.

Post by Tympaan » Tue Nov 21, 2023 10:28 am

Nicolaas wrote:
Mon Nov 20, 2023 12:26 pm
...iets anders dat misschien in dit topic past en wat ik een heel intrigerend verschijnsel vind is ook een microscopisch klein organisme waarvan de naam me ontgaan is dat uit een veelheid van nog kleinere organismen bestaat, zelfstandige diertjes die alleen binnen de groep functioneren als onderdelen ervan. Voortbewegend als een kolonne soldaten.
Weet iemand wat ik bedoel? Er bestaan dacht ik meerdere voorbeelden van in de natuur. Je zou ook aan een zwerm spreeuwen kunnen denken maar waarbij de spreeuwen dus nooit apart hun weg kunnen gaan.
Ik weet niet of je dit bedoelt?

"Bij de soort Richtersius coronifer verzamelen verschillende exemplaren zich bij droogte en drukken zich tegen elkaar aan. Hierdoor hebben de individuele diertjes een gereduceerd contactoppervlak, waardoor vochtverlies door verdamping verder wordt geminimaliseerd. Of dit ook bij andere beerdiersoorten voorkomt is onbekend. Bij andere groepen van dieren die resistent zijn tegen droogte, zoals nematoden, is een dergelijk gedrag wel wetenschappelijk beschreven."

Maar het is een feit dat beerdiertjes bijzondere wezentjes zijn. Ze kunnen praktisch dood zijn en toch weer tot leven komen Ze kunnen allerlei uitersten doorstaan zoals het absolute nulpunt en een druk weerstaan die groter is dan de diepste plek in de oceaan. ze hebben vrijwel onbeschermd door de ruimte gereisd en hebben het overleefd.

Als je het met een zwerm spreeuwen vergelijkt ga je het wel ruimer zien. Groepsvorming komt in de natuur wel meer voor. Mieren, bijen, termieten vormen ook een soort kolonies. Runderen herten paarden wolven kennen ook een kuddevorming.
Zelfs mensen functioneren beter als ze in groepen leven.
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 814
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Beestjes.

Post by Nicolaas » Sat Nov 25, 2023 9:48 am

Nee die Richtersius coronifer waar je over schrijft bedoel ik niet Tympaan. Ben nog altijd op zoek naar wat ik wel bedoel, een levensvorm die echt super lang geleden ooit eens in een natuurdocumentaire ter sprake kwam. Het bestond uit meercellige delen die niet aan mekaar vast zaten maar toch niet los van mekaar konden bestaan. Hoop het terug te kunnen vinden want weet niet meer of die delen verschillende functies of allemaal dezelfde functie hadden.
Het verschil tussen individu en groep is lastig te maken misschien in de biologie. Individu betekent letterlijk 'eenheid die niet gesplitst kan worden' maar wanneer we kijken naar ons lichaam bestaat dat in feite uit een hoeveelheid zelfstandige celletjes die zich almaar delen en waar er continu velen van afsterven en die celletjes kunnen in principe wanneer je maar voor de goede omstandigheden zorgt allemaal los van elkaar bestaan.
De andere richting in gedacht kunnen wij 'ons' individuen ook als groep beschouwen in menig opzicht: als stads- of dorpsgenoten, als landgenoten, als mensheid, als aards leven*, gedreven door de invloeden die de omstandigheden waaronder we verkeren op ons als collectief uitoefenen. Bv de zuurstof op aarde of de temperatuur, maar ook bv door een psychologische aandoening als 'angst' gedragen we ons als collectief/collectieven.
We ontstaan en ontwikkelen ons, bestaan als samenleving, natuurlijk een heel klein beetje als individu maar vooral als groep geheel volgens de spreuk van Virgo "ik ben omdat wij zijn"
Een mens alleen is niets, als baby sterft hij in een paar dagen, maar ook als volwassene kan hij onmogelijk lang in zijn eentje leven. En aan allerlei verschijnselen in onze samenleving zien we de grote groepsverbanden waar de (mensen-)wereld uit voortkomt. Vooral geschiedenisboekjes maken die duidelijk.
Voor een filosoof als Hegel was de groep ook van veel groter existentiële betekenis als het individu.

*Sommige moderne fysici gaan nog veel 'verder' en nemen zelfs onze planeet, ons melkwegstelsel, onze galaxy als deel uitmakend van een groot organisch geheel in beschouwing

Ik ga weer op zoek naar dat clusterdiertje...
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Beestjes.

Post by Tympaan » Mon Nov 27, 2023 2:15 pm

Nicolaas wrote:
Sat Nov 25, 2023 9:48 am
*Sommige moderne fysici gaan nog veel 'verder' en nemen zelfs onze planeet, ons melkwegstelsel, onze galaxy als deel uitmakend van een groot organisch geheel in beschouwing

Organisch is nogal een ruim begrip. In dat opzicht kun je dus wel zeggen dat het hele universum in ieder geval een op elkaar inwerkend systeem is waarbij elk element op een of ander manier een rol vervult. Alles draait en beweegt en wentelt om elkaar heen, van de grootste gebeurtenissen in het heelal tot het nu toe kleinste bekende deeltjes, de leptonen en de bosonen.
Ik ga weer op zoek naar dat clusterdiertje...
Ik ben ook benieuw naar dat clusterdiertje. ik heb het nog niet gevonden.
Faber quisque fortunae suae.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest