Image

Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Discussieforum en nieuwsberichten over filosofie en wetenschap
User avatar
barth
Posts: 11
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:06 pm
Contact:

Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by barth » Sun Jan 29, 2023 2:54 pm

Atmosferische zuurstof daalt als CO2 in de atmosfeer stijgt door de verbranding van fossiele brandstoffen.

Image

Netto verliezen we per jaar circa 28 miljard ton zuurstof door de zuurstofconsumptie van die verbranding.
Ongeveer 9 á 10 keer zoveel zuurstof als de totale mensheid per jaar nodig heeft om te ademen.
En het is een onomkeerbaar verlies.
De zuurstof moleculen blijven gevangen, gebonden, in de stijgende CO2 levels en in de H2O uitstoot.
Per mol daalt de zuurstof iets meer dan 2 keer zo snel als de CO2 stijgt.

Toch is die daling van de zuurstof niet het probleem.
Er is zo gigantisch veel zuurstof in de altmosfeer dat de daling percentueel miniem is, ook al gaat het over enorme hoeveelheden. We zullen er niet door in ademnood komen als de zuurstofconcentratie daalt van 20,95% naar 20,83%
We zullen dat nauwelijks merken. Maar de daling is dus wel onomkeerbaar. Voorgoed.

De stijging van de CO2 (of eigenlijk de effecten daarvan) is veel eerder en veel meer een bedreiging dan die dalende O2.

Een van die effecten die op een andere manier ook met zuurstof te maken heeft kan wel een serieus probleem geven.
Dan gaat het over de zuurstof in de oceanen.
Ocean deoxygenation, de oceanen die zuurstof verliezen, uitbreiding van dode zones waar weinig zeeleven kan leven,
Is dus wel een probleem als de oceanen warmer worden.
User avatar
Pien
Posts: 836
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by Pien » Sun Jan 29, 2023 3:26 pm

Wat een interessante post Barth. Eerlijk gezegd kende ik alleen het verhaal van de CO2 en niet van de zuurstof. Het heeft iets heel naars daar het onomkeerbaar is en steeds meer lijkt het dat we naar een soort "teloorgang" van de aarde toegaan.
User avatar
barth
Posts: 11
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:06 pm
Contact:

Re: Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by barth » Sun Jan 29, 2023 8:01 pm

Pien wrote:
Sun Jan 29, 2023 3:26 pm
Wat een interessante post Barth. Eerlijk gezegd kende ik alleen het verhaal van de CO2 en niet van de zuurstof. Het heeft iets heel naars daar het onomkeerbaar is en steeds meer lijkt het dat we naar een soort "teloorgang" van de aarde toegaan.
(Dank voor je reactie)
Maar nog even uitdrukkelijk, het zuurstofverlies in de atmosfeer wordt niet als problematisch gezien.
De stijging van CO2 wel en ook zuurstofverlies in de oceanen wel.

Ik zie dat er in het algemeen veel onbegrip over zuurstof is.
Heel veel klimaatontkenners denken dat we meer zuurstof in de atmosfeer krijgen door meer CO2.
Zij hebben dan iets over fotosynthese gehoord, en redeneren:
“planten nemen CO2 op en geven dan zuurstof terug” en “van meer CO2 gaan de planten harder groeien”
En concluderen “meer CO2, meer fotosynthese, meer zuurstof.”
De werkelijkheid is dus dat verbranding van brandstoffen zuurstof uit de lucht consumeert. En dat zuurstof daarom daalt.
Een toename van fotosynthese kan wel wat van de zuurstof teruggeven, maar er is altijd een netto verlies.

Het “meer zuurstof” is een van die klimaatmythes die verspreid worden door klimaatontkenners.
Desinformatie.
Daarom vind ik voorlichting geven erover belangrijk.
roos634
Posts: 77
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:38 pm
Location: moeder aarde
Contact:

Re: Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by roos634 » Mon Jan 30, 2023 1:45 pm

Ik probeer het te begrijpen. Fossiele brandstoffen, zoals industrie, auto's, vliegverkeer, houtkachels enz. En die biomassa centrales dan, die zijn voor de groene energie toch? Horen deze ook in het rijtje thuis of niet Barth?
Als des het tegenovergestelde betekend zoals des-informatie, vraag ik me toch af hoe ik des-kundigen moet zien.
roos634
Posts: 77
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:38 pm
Location: moeder aarde
Contact:

Re: Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by roos634 » Mon Jan 30, 2023 1:46 pm

En wat is de rol van stikstof dan in dit co2/zuurstof gebeuren?
Als des het tegenovergestelde betekend zoals des-informatie, vraag ik me toch af hoe ik des-kundigen moet zien.
User avatar
barth
Posts: 11
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:06 pm
Contact:

Re: Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by barth » Mon Jan 30, 2023 7:18 pm

roos634 wrote:
Mon Jan 30, 2023 1:45 pm
Ik probeer het te begrijpen. Fossiele brandstoffen, zoals industrie, auto's, vliegverkeer, houtkachels enz. En die biomassa centrales dan, die zijn voor de groene energie toch? Horen deze ook in het rijtje thuis of niet Barth?
Als het over fossiele brandstoffen gaat gaat het over gedolven steenkool en aardolie-producten
(b.v. benzine, diesel, kerosine, petroleum) en aardgas wat gewonnen is.
Allerlei brandstoffen (koolwaterstoffen) van geologische ouderdom.
(De jongste vormen van fossiele brandstoffen zijn wellicht bruinkool en turf, maar de rest is miljoenen jaren oud.)

Hout verstoken hoort daar niet bij, dat hoort meer bij biomassa.
Het probleem met hout verstoken is dat het veel fijnstof en roet kan geven,
Ook al is het schoon hout, het blijft wel een vuile verbranding.
en het stoken van biomassa moet uiteraard niet tot structurele ontbossing leiden.

De brandstof waar je het meeste zuurstof mee verliest is echter aardgas.
(En met hoogcalorisch aardgas meer dan met laagcalorisch (Gronings) aardgas.)
Dat komt omdat daarmee relatief veel zuurstof in waterdamp wordt omgezet.
Daarna komen de aardolieproducten. En pas daarna steenkool.
User avatar
barth
Posts: 11
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:06 pm
Contact:

Re: Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by barth » Mon Jan 30, 2023 7:44 pm

roos634 wrote:
Mon Jan 30, 2023 1:46 pm
En wat is de rol van stikstof dan in dit co2/zuurstof gebeuren?
Bij stikstof gaat het natuurlijk niet over moleculare stikstof (N2)
Maar over de uitstoot van verschillende stikstofverbindingen.
Waarbij het enerzijds om ammoniak gaat (NH3) (heeft voornamelijk met mest te maken)
En anderzijds stikstofoxides (NOx) (die wel met de verbranding van brandstoffen te maken heeft.)

De benzinemotor b.v. Heeft bij de verbranding zuurstof uit de lucht nodig. Maar met het consumeren van de lucht wordt natuurlijk ook stikstof uit de lucht meegenomen. Bij de hoge druk van de compressie in de cylinder, en de hoge temperatuur van de ontbranding, gaan op bescheiden schaal ook zuurstofmoleculen reageren met stikstof moleculen. En dat zien we terug als een NOx uitstoot.
Bij Gronings Aardgas speelt ook dat het een gasmengsel is, voornamelijk methaan, maar dat het daarnaast ook 14% stikstof bevat.
Die stikstofverbindingen hebben geen rol in de fotosynthese, maar het zijn wel meststoffen, en dan kan je ook overbemesting krijgen als er teveel uitstoot is.
roos634
Posts: 77
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:38 pm
Location: moeder aarde
Contact:

Re: Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by roos634 » Tue Jan 31, 2023 10:58 am

barth wrote:
Mon Jan 30, 2023 7:18 pm

Hout verstoken hoort daar niet bij, dat hoort meer bij biomassa.
Het probleem met hout verstoken is dat het veel fijnstof en roet kan geven,
Ook al is het schoon hout, het blijft wel een vuile verbranding.
en het stoken van biomassa moet uiteraard niet tot structurele ontbossing leiden.

De brandstof waar je het meeste zuurstof mee verliest is echter aardgas.
(En met hoogcalorisch aardgas meer dan met laagcalorisch (Gronings) aardgas.)
Dat komt omdat daarmee relatief veel zuurstof in waterdamp wordt omgezet.
Daarna komen de aardolieproducten. En pas daarna steenkool.
Dank voor je uitgebreide antwoord Barth. Hout verstoken geeft niet alleen veel fijnstof en roet, al kan je dat volgens mij verminderen door filters. Maar het kost ook veel zuurstof.

En aardgas hoogcalorisch, dat komt toch uit Rusland dacht ik. Dat moesten wij toch omvormen tot laagcalorisch?
Als des het tegenovergestelde betekend zoals des-informatie, vraag ik me toch af hoe ik des-kundigen moet zien.
User avatar
Pien
Posts: 836
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by Pien » Wed Feb 01, 2023 8:12 am

Moeilijk en interessant topic Barth.

Dit artikel kwam ik tegen. Het gaat over een CO2 stofzuiger. De 1ste is een klein type maar ze willen doorgaan pakken en Musk heeft flinke donatie gedaan

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... m-deels-op

Wordt dit een van de oplossingen?
User avatar
barth
Posts: 11
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:06 pm
Contact:

Re: Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by barth » Wed Feb 01, 2023 10:22 am

roos634 wrote:
Tue Jan 31, 2023 10:58 am

Dank voor je uitgebreide asntwoord Barth. Hout verstoken geeft niet alleen veel fijnstof en roet, al kan je dat volgens mij verminderen door filters. Maar het kost ook veel zuurstof.
Ja, alle verbranding consumeert zuurstof en produceert CO2. Maar hoeveel? En is het in evenwicht met de fotosynthese?

De natuurlijke korte koolstof/zuurstof kringloop gaat helemaal over het produceren en het recyclen van biomassa.
Met CO2 + H2O + zonenergie -> biomassa + O2 (biomassa productie door fotosynthese)
En het omgekeerde
Biomassa + O2 -> CO2 + H2O + energie (het recyclen van biomassa.)
Hierbij hoort de ademhaling van mens en dier die bij het verteren van voedsel hoort, maar ook de afbraak van dood organisch materiaal door schimmels en bacterien (verrotting) maar ook het verbranden door de natuurlijke bosbranden.
Kenmerk van beide processen is een 1:1 verhouding (per mol) tussen CO2 en O2. Een gelijke uitwisseling.

In het recente verleden zijn er her en der op aarde enorme bosbranden geweest, grote verwoesting van de natuur.
Maar als je de zuurstofmetingen bekijkt zie je die perioden nauwelijks terug in metingen.
De zuurstof consumptie van de verbranding van fossiele brandstoffen laat een veel groter effect zien wat betreft de O2 afname.
En aardgas hoogcalorisch, dat komt toch uit Rusland dacht ik. Dat moesten wij toch omvormen tot laagcalorisch?
Klopt. Alle gasapparaten in de nederlandse huishoudens zijn aangepast aan het laagcalorische Groningse Aardgas, en daarom werd er in Zuidbroek een stikstoffabriek gebouwd om stikstof aan het hoogcalorische Russische Gas toe te voegen, zodat het een Slochteren kwaliteit kreeg en geschikt werd voor gebruik in de Nederlandse huishoudens.
User avatar
barth
Posts: 11
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:06 pm
Contact:

Re: Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by barth » Wed Feb 01, 2023 10:50 am

Pien wrote:
Wed Feb 01, 2023 8:12 am
Moeilijk en interessant topic Barth.

Dit artikel kwam ik tegen. Het gaat over een CO2 stofzuiger. De 1ste is een klein type maar ze willen doorgaan pakken en Musk heeft flinke donatie gedaan

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... m-deels-op

Wordt dit een van de oplossingen?
Is het eigenlijk niet meer een paardenmiddel?
Eigenlijk moeten we de uitstoot reduceren. Dat weer uit de lucht halen van de gedane uitstoot die teveel is, is voor als dat reduceren niet genoeg lukt.
Het “we halen het wel weer uit de lucht” mag denk ik in elk geval geen excuus worden voor het nalaten van reductie van de uitstoot.

(Ja ik heb gemakkelijk praten, maar ik heb natuurlijk ook een persoonlijke uitstoot, en bij die eigen uitstoot merk ik hoe moeilijk dat reduceren is.)
User avatar
Pien
Posts: 836
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Zuurstof daalt als CO2 stijgt

Post by Pien » Wed Feb 01, 2023 3:58 pm

Tuurlijk moeten we reduceren Barth, maar dat gaat gewoon niet gebeuren→ denk ik. Mensen gaan echt niet minder vliegen. De industrie zet de hakken in het zand ipv proactief mee werken aan schoonkrijgen van de grote bedrijven→ het gaat immers allemaal om geld en macht. Het wordt aan alle kante zo tegen gewerkt de verandering, dat ik die hoop allang heb opgegeven. Dus als we de lucht in de nabije toekomst zouden kunnen gaan zuiveren zou ik daar heel opgelucht over zijn. Dan wordt het nog én, én, maar dan gaat de verandering wellicht wel gebeuren en sneller.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest