Image

Gospel, spirituals en blues

Over social media, podcast, tv, boeken, films en muziek
User avatar
wilkie
Posts: 192
Joined: Thu Jul 27, 2023 2:52 pm
Contact:

Re: Gospel- en bluesmuziek

Post by wilkie » Sat Aug 12, 2023 7:24 pm

Latest post of the previous page:

Dagmar57 wrote:
Fri Aug 11, 2023 12:40 pm
wilkie wrote:
Thu Aug 10, 2023 6:43 pm
Goeie muziek zie ik hier, dankjewel.

Groet Wil
Gooi er zelf ook eens een link op :) , altijd leuk om andermans smaak te horen, verbreed je kennis.
Komt nog als ik het begin te snappen hier.
User avatar
Dagmar57
Posts: 465
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Gospel- en bluesmuziek

Post by Dagmar57 » Sun Aug 13, 2023 1:59 pm

wilkie wrote:
Sat Aug 12, 2023 7:24 pm
Komt nog als ik het begin te snappen hier.
Oke, ik wacht het af.

Zal intussen nog een blues er in gooien :)
User avatar
Dagmar57
Posts: 465
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Dagmar57 » Thu Aug 31, 2023 11:00 am



Let vooral op waarmee hij speelt
User avatar
Nicolaas
Posts: 787
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Nicolaas » Sat Sep 02, 2023 1:14 pm

Samengesteld uit onder andere een autovelg, een schoffel en een hamburgerspatel. En toch heel zuiver. Maar zonder versterker zal er weinig geluid uit komen misschien.
Ben zelf bezig een aantal fingerpicking moppies te leren van de grote bluesmannen en -vrouwen uit de VS eerste helft vorige eeuw. Blind Willy McTell, Mississipi John Hurt, en bv ook Elizabeth Cotton (hieronder)


Erg moeilijk vanwege de over drie snaren alternerende duim in C majeur in combinatie met de melodie, soms samenvallend soms syncopisch met de bas, maar heb het na veel oefenen een beetje onder de knie gekregen nu

Bijzonder aantrekkelijk in de zang van Elizabeth Cotton vind ik dat ze vaak net boven of net tegen de toon zit. Ook dat is een intrinsiek gegeven in blues en werd een vernieuwende invloed in allerlei moderner muziekstijlen zowel bij zang als in het gitaarspel door bv het buigen van de snaren.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Nicolaas
Posts: 787
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Nicolaas » Thu Feb 22, 2024 9:24 am

The Teskey Brothers, kende ze niet Dagmar, mooi.

Hier een optreden van het toentertijd echtpaar James Taylor en Carly Simon, beiden still kicking and alive maar in 82 gescheiden. Dit is een optreden in het kader van een anti-kernwapens festival ('no nukes') NYC 1979 , kwam het een paar weken geleden tegen op youtube en speel het sindsdien iedere dag wel een paar keer af want je wordt er heel vrolijk van, ik wel tenminste
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Dagmar57
Posts: 465
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Dagmar57 » Fri Feb 23, 2024 11:52 am



Live gezien -heel heel lang gelden- op Lochem pop (oudste popfestival van Nederland), heeft een onvergetelijke indruk gemaakt, blijf het mooi, zo mooi vinden....................................
User avatar
Nicolaas
Posts: 787
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Nicolaas » Tue Mar 05, 2024 8:31 am

Nieuw talent: Raye (Rachel Agatha Keen)

Na vele jaren van geworstel en vooral slechte ervaringen in de muziekindustrie, breekt ze tot haar grote verrassing op eigen kracht door via een filmpje op de social media (tiktok). Hier op Lowlands zit ze het grootst gedeelte van haar optreden in een stoel omdat ze onder de pijnstillers toch nog veel last van haar rug heeft waar ze net de vorige dag aan geopereerd is. Dit is ongeveer het verhaal. Ze klinkt een beetje teveel als Amy Winehouse misschien, maar ze is zeker geen epigoon zoals je misschien een beetje van Adele zou kunnen vinden. Raye zingt haar gevoel vanuit haar tenen


Haar stem lijkt soms wel een percussie-instrument
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Dagmar57
Posts: 465
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Dagmar57 » Tue Mar 05, 2024 1:41 pm

Tarwa N-Tiniri, een nieuwe generatie van Sahara- en Amazigh bluesmuzikanten uit Zuid-Marokko, zorgt voor een nieuwe impuls in de desert blues. Bedwelmende grooves en bijtende elektrische gitaren doen denken aan hun grote voorbeeld, de Malinees-Berberse band Tinariwen. Daarbij verrast de jonge band met een betoverende banjo en traditionele instrumenten uit de Amazigh- of Berbercultuur, die zich door de eeuwen heen over Noord-Afrika verspreidde. Veel songteksten op het debuutalbum Azizdeg komen van Amazigh-dichters.
Ik kwam dit toevallig tegen op internet, had nog nooit van ze gehoord, maar het klinkt erg goed.




User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Pien » Sat Mar 09, 2024 8:35 am

Wat prachtig Nicolaas en Dagmar!

Dit weekend heb ik een workshop met het koor. Morgen de gospel hele dag met de dirigente van het gospelkoor waar ik vorig jaar een opname van heb geplaatst in dit topic.
Heb zo veel zin in dit weekend!
User avatar
Nicolaas
Posts: 787
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Nicolaas » Sat Mar 09, 2024 9:37 pm

Klinkt opwindend Pien. Misschien kun je een video-opname maken, ben erg benieuwd naar jullie gospelkoor:)

Succes en veel plezier!


Charlie Haden (eigenlijk jazzbassist) in een prachtig arrangement van de klassieke spiritual 'Wayfaring Stranger'
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Pien » Sun Mar 10, 2024 7:21 pm

Morgen ga ik je opname bekijken Nikolaas.

Bedankt voor je vraag. Ik borrel over van energie en enthousiasme en zit helemaal vol. Zoveel geleerd vandaag. 22 juni gaan we 5.liederen meezingen tijdens optreden van en met het echte gospelkoor die onze workshop verzorgde. Zo'n groot compliment.

Hier een indruk en een stukje zang van ons vrouwen koor

[video] [/video]
User avatar
Greet
Posts: 943
Joined: Mon Jan 30, 2023 9:17 am
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Greet » Sun Mar 10, 2024 7:56 pm

Mooi Pien, klinkt heel goed :) leuk dat jullie mee mogen zingen met het gospelkoor , mooi vooruitzicht !
User avatar
Nicolaas
Posts: 787
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Nicolaas » Mon Mar 11, 2024 8:32 am

Pien wrote:
Sun Mar 10, 2024 7:21 pm


Hier een indruk en een stukje zang van ons vrouwen koor

Dank voor het plaatsen Pien! Heel erg leuk, kan me heel goed voorstellen dat je hier erg enthousiast van wordt, word ik zelfs al vanuit mijn luie stoel, lekker mee kunnen schallen, swingen, klappen met je vriendinnen op die aanstekelijke spirituals onder leiding van zo'n lekker stuk (zo zouden we dat 50 jaar geleden heel erg fout gezegd hebben en ik ben onverbeterlijk) dat moet een feest zijn
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Pien » Mon Mar 11, 2024 4:48 pm

Dank jullie wel. Ik ben weer terug aan het komen op aarde. Tjonger jonge wat hebben we twee dagen gezongen. Geweldige workshop. En het zijn inderdaad mooie mensen in die familie, ook dat stuk, hahahaha. Si belle.....

Mooie muziek Nicolaas dat je geplaatst hebt.
User avatar
Nicolaas
Posts: 787
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Nicolaas » Thu Mar 21, 2024 1:35 pm

Milou Frencken gister in gesprek Mischa liet als intermezzo dit nummertje draaien, de leader van Malu Mulher, de Braziliaanse tv-serie die eind jaren 70 op de Nederlandse tv uitgezonden werd. Zij vertelde erbij dat ze op 12 jarige leeftijd van haar pianoleraar het razend ingewikkelde akkoordenschema van deze compositie voorgeschoteld kreeg :o Worden twee versies afgespeeld, vooral de eerste gezongen door Simone is een verrukkelijk stukje Braziliaanse 'Blues'
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 797
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Pien » Wed Apr 17, 2024 1:26 pm

Ook hier veel reacties verdwenen.

Zo zie ik eruit als we gospel zingen en Musical. Hier oefenden we MamaMia musical (daarna kwamen de gospel oefeningen). De schone wc borstel is mijn microfoon.

Image
User avatar
Greet
Posts: 943
Joined: Mon Jan 30, 2023 9:17 am
Contact:

Re: Gospel, spirituals en blues

Post by Greet » Mon Apr 22, 2024 12:04 pm

Wat een leuke en mooie foto Pien . 'k Heb even erg moeten lachen om de wc borstel als microfoon , veel succes met de musical .
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest