Image

Nieuwe (leen-)woorden in onze taal

Over social media, podcast, tv, boeken, films en muziek
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Nieuwe (leen-)woorden in onze taal

Post by Nicolaas » Sun Mar 19, 2023 7:28 am

Op 50plusser kenden we dit topic van Barth en het leek me leuk het hier voort te zetten, vooral toen ik vanmorgen het onderstaande (hier ingekorte) stukje las
De nepversie van een product – de dupe – is onder jongeren populairder dan het origineel

COLUMN
LISA BOUYEURE
18 maart 2023

In politieke kringen is Jesse Klaver misschien jeugdig, maar op TikTok is hij ook maar gewoon een verwarde, oude man die het allemaal niet meer kan bijbenen. Gelukkig kon hij zijn kijkers om hulp vragen: ‘Kan iemand mij in de comments alsjeblieft uitleggen wat een dupe is?’ Hij schreef het bij een filmpje gemaakt door jonge GroenLinks-medewerkers, waarin zij om beurten bij een voorwerp of object poseerden en uitriepen waar datgene een dupe (spreekt uit als doep) van zou zijn. Bij het koffieapparaat bijvoorbeeld: ‘Starbucks. Dupe!’ Of bij de roltrap: ‘Lift. Dupe!’ Het filmpje is al een paar weken oud, maar door de Provinciale Statenverkiezingen ging het opnieuw rond, en de antwoorden blijven binnendruppelen.

‘Dupe komt van duplicate’, reageerde tiktokker Champagne Papi, ‘een exacte kopie van iets of een homogeen goed.’ Verderop gebruikte iemand een concreet voorbeeld om Klaver bij te spijkeren: ‘Het is zeg maar een goedkopere versie van een duur product. Een Balenciaga-dupe kun je ook bij Zara halen.’ Beau vatte het nog even samen voor de 36-jarige TikTok-bejaarde: ‘Dupe betekent namaak van iets.’ Zo, opgehelderd. De partijleider kon weer rustig slapen.

(...)(...)(...) Dupe heeft toch nét een andere connotatie dan namaak. Het is weliswaar een goedkopere variant van een duur product, van een lippenstift, stofzuiger of paar schoenen, maar er wordt niet langer op neergekeken. ‘Ik ben zo blij om in de dupe world te leven’, zegt een vrouw in een tiktok waarin ze de ontwikkeling prijst. Toen zij op de middelbare school zat, werd je nog gepest als je nep-Uggs droeg. Dat was ordinair en goedkoop, iets waarvan je hoopte dat niemand het zou zien. Nu zijn nepversies onder jongeren populairder dan het product waar ze op lijken.

(...)(...)(...)
Als je zaken als duurzaamheid, intellectueel eigendom of arbeidsomstandigheden buiten beschouwing laat, is het te begrijpen dat uitgerekend de TikTok-generatie goedkopere namaak heeft omarmd. Elke minuut gaat er wel een product viraal. Trends en hypes zijn vluchtiger dan ooit en op een klein schermpje is toch niet te zien of je lippenstift 4 of 40 euro heeft gekost. Filters zijn onderdeel van het leven geworden, elkaars grapjes en dansjes nadoen is sociaal geaccepteerd. Echtheid en oorspronkelijkheid hebben het nakijken.

Maar een goede dupe mindset kan er óók voor zorgen dat je juist tevreden bent met wat je hebt, leert TikTok ons. Tafeltennistafel? Dupe van een spelcomputer. Groen lampje in je slaapkamer? Dupe van een vakantie naar IJsland om het Noorderlicht te zien. Met een dupe mindset kun je gelukkig zijn met weinig in een tijd waarin je heel erg veel moet willen. Onbetaalbaar, zou je haast zeggen.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b37009aa/

Dupe (doep), een woord met connotaties die een heel nieuwe mentaliteit representeren (waar ik me wel in vinden kan)
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Nieuwe (leen-)woorden in onze taal

Post by Dagmar57 » Tue Mar 21, 2023 12:00 pm

"himpathy"
(minimaliseren en overwegend empathiseren met de man in plaats van de vrouw die zijn seksisme en pesterijen moest ondergaan)
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Nieuwe (leen-)woorden in onze taal

Post by Pien » Tue Mar 21, 2023 2:58 pm

Nog nooit van gehoord. Him pathie
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Nieuwe (leen-)woorden in onze taal

Post by Tympaan » Tue Mar 21, 2023 3:38 pm

:D

Dan zal er ook wel een Her pathie bestaan... :)
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Nieuwe (leen-)woorden in onze taal

Post by Nicolaas » Tue Mar 21, 2023 7:00 pm

Nee, wel sympathie (syn-pathos=medegevoelen of 'samen ondergaan'). In het relaas van Tom Egberts in Khalid en Sophie wordt er kennelijk vooral een beroep op onze himpathie gedaan. Ach ja, jongens zijn jongens. Of zoals zijn eigen vrouw Janke Dekkers het uitdrukt: ik wist dat hij ondeugend is en daarom houd ik ook zo van hem . Mannen of jongens wordt makkelijker iets vergeven, makkelijker iets vergoelijkt. Medegevoel voor het slachtoffer van Tom Egberts was ver te zoeken. kwam zelfs niet im Frage, zij was de heks in zijn verhaal, en hij het slachtoffer. In de praktijk worden mannen net ietsje ruimhartiger begrepen en lijken die daar ook net wat makkelijker een beroep op te kunnen doen dan dat bij vrouwen het geval blijkt te zijn. Vaak ook dus juist ten koste van vrouwen.
Komt me eigenlijk ook zo voor bij antipathie. Een antipathie als waarvan ten aanzien van Sigrid Kaag sprake blijkt te zijn vind ik iets ongehoords gegeven het feit dat zij in heel haar diplomatieke/politieke carrière niets misdaan heeft, echt helemaal niets te verwijten valt. Ander voorbeeld is Marion Koopmans. Niet te geloven wat zij over zich heen krijgt. Dat zou je misschien herpathie kunnen noemen.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 835
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Nieuwe (leen-)woorden in onze taal

Post by Pien » Tue Mar 21, 2023 8:17 pm

Scherpe post en waarneming en ook ben ik het met je eens. Met je hele observaties in je post.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests