Image

Geuren en gezondheid

Discussieforum, nieuwsberichten & vraagbaak
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Geuren en gezondheid

Post by Nicolaas » Thu Aug 17, 2023 1:15 pm

https://scientias.nl/je-neus-is-veel-be ... erbeteren/
“Vanaf een jaar of zestig gaan het reukvermogen en het geheugen van mensen keihard achteruit, dat is de realiteit”, zegt neurobioloog Michael Leon. “Maar het is niet realistisch om te denken dat mensen met een cognitieve achterstand elke dag tachtig verschillende geurflesjes gaan openen, snuiven en dichtdraaien. Dit is zelfs voor mensen die geen dementie hebben al een lastige opgave om vol te houden.”

Hoofdonderzoeker Cynthia Woo vult aan: “Daarom hebben we in ons onderzoek de hoeveelheid geuren teruggebracht tot zeven en ruiken de deelnemers maar één geur per dag. We hebben het zo simpel mogelijk proberen te maken door de mensen alleen ‘s nachts bloot te stellen aan de geuren. Zo hoefden ze overdag helemaal geen tijd vrij te maken voor het experiment.”

Speciale plaats
“Het reukvermogen neemt een speciale plaats in de hersenen in. Het is namelijk direct verbonden met de geheugencircuits”, zegt professor Michael Yassa. “De prikkels van alle andere zintuigen passeren eerst de thalamus, maar de olfactorische stimuli niet. Iedereen heeft wel eens meegemaakt hoe krachtig de geurbeleving kan zijn. Je kunt opeens een oude herinnering heel helder herbeleven, ook al is het van erg lang geleden. Er is echter geen equivalent van een bril of gehoorapparaat op de markt om een verlies van reukvermogen op te vangen.”

De Amerikaanse onderzoekers willen hun onderzoek naar de verbinding tussen geur en geheugen vervolgen door te kijken wat de impact van hun techniek is op mensen met een gediagnosticeerde vorm van geheugenverlies. Ze willen verschillende effectieve geurmethodes ontwikkelen om dementie en andere hersenziekten tegen te gaan. Voor het einde van het jaar hoopt het team al een product op de markt te brengen, dat mensen thuis kunnen gebruiken.
Een proefneming met een groep, die een sterke geurolie kreeg, gaf als resultaat dat deze maar liefst 226 procent beter op cognitieve tests dan een controlegroep die niets gekregen had presteerde.

Interessant toch ?

Zelf houd ik heel erg van geuren in me opnemen, bv in de kruidentuin waar we ook veel plukken het hele jaar door (wat iedere bezoeker vrij staat). Kort geleden hebben we een paar struikjes Griekse Basilicum meegenomen waar heel veel van stond en waar toch verder maar weinig gebruik van gemaakt wordt, en dat is me toch weer een genieten in huis wanneer je even over de blaadjes strijkt...
Mijn ervaring lijkt te zijn dat hoe meer ik me met geuren bezighoud des te intenser het genot ervan is en hoe meer ('onderscheidenlijker') ik ook begin te ruiken.

Maar het zou dus ook nog eens heel erg gezond kunnen zijn...


Image
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
virgo
Posts: 133
Joined: Sun Jan 29, 2023 3:28 pm
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by virgo » Fri Aug 18, 2023 6:12 pm

Ik hou heel erg van de geur van een koeienlijf. Ik zou wel mijn laatste adem willen uitblazen terwijl mijn hoofd rust op de zachte flank van een koe.
Maar ja, hoe krijg je zo'n beest de trap op, en dan nog ... houdt het bed dat wel?
Ubuntu: ik ben omdat wij zijn
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by Dagmar57 » Fri Aug 18, 2023 6:28 pm

virgo wrote:
Fri Aug 18, 2023 6:12 pm
Ik hou heel erg van de geur van een koeienlijf. Ik zou wel mijn laatste adem willen uitblazen terwijl mijn hoofd rust op de zachte flank van een koe.
Maar ja, hoe krijg je zo'n beest de trap op, en dan nog ... houdt het bed dat wel?
Ik hou erg van de geur van hooi, dat is ietsje gemakkelijker als ik op mijn doodsbed lig :lol:
User avatar
virgo
Posts: 133
Joined: Sun Jan 29, 2023 3:28 pm
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by virgo » Fri Aug 18, 2023 7:55 pm

Nou Dagmar, dan huren we t.z.t. een oud boerderijtje. Jij trekt dan naar de hooizolder en ik lig beneden in de koeienstal. En zo mummelen we elkaar dan samen de eeuwigheid in.
Ubuntu: ik ben omdat wij zijn
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by Tympaan » Sat Aug 19, 2023 8:04 am

virgo wrote:
Fri Aug 18, 2023 6:12 pm
Ik hou heel erg van de geur van een koeienlijf. Ik zou wel mijn laatste adem willen uitblazen terwijl mijn hoofd rust op de zachte flank van een koe.
Maar ja, hoe krijg je zo'n beest de trap op, en dan nog ... houdt het bed dat wel?
Dat is een kwestie van vooruit denken. Maak een ledikant van baddinghout - of laat het maken als je wat minder goed met hamer en zaag overweg kan - en zorg dat er een zogenaamd verhuisraam in je slaapkamer aanwezig is. Dan kun je desnoods een triootje hebben als je dat aantrekkelijk vindt..
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by keesvi » Sat Aug 19, 2023 8:05 am

(nhoud verwijderd ivm doublure)
Last edited by keesvi on Sun Aug 20, 2023 10:21 am, edited 1 time in total.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by keesvi » Sat Aug 19, 2023 8:06 am

Het is sowieso leuk om met je zintuigen bezig te zijn. Geur kan een krachtig middel zijn om herinneringen op te roepen maar andersom kun je met hallucinatoire middelen geuren oproepen die je al heel geleden lang vergeten was. Zo vertelde een narcoticadeskundige van de politie ooit bij een experiment met LSD zich de geur van de kinderwagen zeer levendig te herinneren uit zijn zuigelingenperiode.

Ik heb al jaren een waxinelichthoudertje met een schotelvormig bovendeel waarin ik door verhitting druppels etherische olie kan verdampen. Die olie heb ik o.a. bij het Kruidvat gekocht maar adresjes zijn met wat zoeken makkelijk te vinden, evenals etteelijke tips voor het gebruik. Prijzen variëren van een enkele euro per flesje tot peperduur. Ik hou het op wat simpele basisgeuren, wel van natuurlijke oorsprong, en wat lege flesjes voor mengsels. Wierook branden kan natuurlijk ook maar is mij te indringend en bovendien is de fijnstof ervan niet gezond voor het klimaat in huis, vergelijkbaar met kaarsen.

Buitengeuren, kruiden, specerijen inderdaad, die van een ouderwets werkende boerderij, gemengd bedrijf dat met stalmest werkt ipv drijfmest en gier doen het bij mij altijd goed. Maar dat de invloed op je gezondheid zo groot was wist ik niet. Interessant is ook de invloed van feromonen, geurstoffen die je niet ruikt en een rol spelen bij seksualiteit. Ze worden actief gebruikt in de veefokkerij en vallen buiten dit kader.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
virgo
Posts: 133
Joined: Sun Jan 29, 2023 3:28 pm
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by virgo » Sat Aug 19, 2023 10:57 am

keesvi wrote:
Sat Aug 19, 2023 8:06 am
Het is sowieso leuk om met je zintuigen bezig te zijn. Geur kan een krachtig middel zijn om herinneringen op te roepen maar andersom kun je met hallucinatoire middelen geuren oproepen die je al heel geleden lang vergeten was. Zo vertelde een narcoticadeskundige van de politie ooit bij een experiment met LSD zich de geur van de kinderwagen zeer levendig te herinneren uit zijn zuigelingenperiode.
Een geur kan een herinnering oproepen, maar werkt het ook andersom? Ik probeer me bijvoorbeeld bij mezelf de geur van benzine op te roepen, maar ik ruik niks.
Kees zegt dat dit met hallucinatoire middelen wél kan. Dat zal wel kloppen, maar dan valt er niks te sturen; een vergeten geur overkomt je dan, ongevraagd en ongewild. Je kunt je wel lekker stoned maken, maar in die toestand niet bepalen wélke vergeten geur je zou willen opsnuiven, bijvoorbeeld wat je als kind rook in het huis van je grootouders. Je weet nu nog wel dát je het een bijzondere geur vond maar de geur zelf is opgegaan in de cloud.
Moet ik dan op mijn oude dag alsnog aan de LSD?
Ubuntu: ik ben omdat wij zijn
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by keesvi » Sat Aug 19, 2023 12:30 pm

virgo wrote:
Sat Aug 19, 2023 10:57 am
Kees zegt dat dit met hallucinatoire middelen wél kan. Dat zal wel kloppen, maar dan valt er niks te sturen; een vergeten geur overkomt je dan, ongevraagd en ongewild. Je kunt je wel lekker stoned maken, maar in die toestand niet bepalen wélke vergeten geur je zou willen opsnuiven, bijvoorbeeld wat je als kind rook in het huis van je grootouders. Je weet nu nog wel dát je het een bijzondere geur vond maar de geur zelf is opgegaan in de cloud.
Moet ik dan op mijn oude dag alsnog aan de LSD?
Het overkomt je dan, ja, en er valt niets te sturen. Ik wil er slechts mee aangeven dat die geuren ergens diep in je geheugen opgeborgen zijn waarbij er een sleutel nodig is om het laatje open te kunnen trekken. Bij het onderzoek van dit topic gaat het om sterke geuren die de proefpersonen misschien niet maar vaak ook wel zullen kennen, zoals munt, eucalyptus en lavendel, als ik het goed begrepen heb.

De anekdote werd verteld tijdens een voorlichting in mijn B-opleiding, in 1978 of 1979, door een oud-politieman die aan de voet stond van de oprichting van de naoorlogse narcoticabrigade(s). Kennelijk was gecontroleerd experimenteren met drugs onderdeel van zijn opleiding. Ik heb me nooit geroepen gevoeld om LSD of wat voor drug dan ook te gebruiken op een enkele keer kaalkopjes na, nu ook al weer een jaar of dertig geleden. Ik overweeg overigens wel om te gaan experimenteren met soft drugs, cannabis, magic truffels en paddo's als ik geen sterkere pijnstillers meer krijg dan paracetamol tegen de pijn van mijn heupartrose. Momenteel heb ik nog een lage dosis morfine, die goed helpt waarbij ik nauwelijks last heb van bijwerkingen.

Als ik van die evt. te gebruiken soft drugs opmerkelijke geurbelevingen krijg dan zal ik die hier zeker melden of er een nieuw topic over starten.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
virgo
Posts: 133
Joined: Sun Jan 29, 2023 3:28 pm
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by virgo » Sat Aug 19, 2023 2:39 pm

Zelf herinneringen oproepen door aan geuren te denken?
Ik denk op dit moment bijvoorbeeld bewust en gefocust aan de geur van 4711 (eau de cologne). Dan ruik ik feitelijk niks, maar toch komen er in mijn geheugen situaties terug waarin mijn moeder vroeger dat spul gebruikte. Mezelf voor de gek houdend meen ik zelfs een aftreksel van een aftreksel van odeklonje te ruiken, maar dat zal wel zinsbegoocheling zijn.
Zou het dan geen leuk experiment zijn om nauwelijks nog voorkomende geuren (al dan niet chemisch aangemaakt) in flesjes te vangen en er mensen die iets van hun jeugdjaren willen herbeleven, aan te laten ruiken?
Misschien een plankje in de drogisterij met "reukwaren uit grootmoeders tijd"?
Ik ga, denk ik, vanmiddag Brasso koperpoets kopen om, al snuivend, wat oude herinneringen op te halen.
Ubuntu: ik ben omdat wij zijn
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by Nicolaas » Sat Aug 19, 2023 4:35 pm

keesvi wrote:
Sat Aug 19, 2023 12:30 pm
virgo wrote:
Sat Aug 19, 2023 10:57 am
Kees zegt dat dit met hallucinatoire middelen wél kan. Dat zal wel kloppen, maar dan valt er niks te sturen; een vergeten geur overkomt je dan, ongevraagd en ongewild. Je kunt je wel lekker stoned maken, maar in die toestand niet bepalen wélke vergeten geur je zou willen opsnuiven, bijvoorbeeld wat je als kind rook in het huis van je grootouders. Je weet nu nog wel dát je het een bijzondere geur vond maar de geur zelf is opgegaan in de cloud.
Moet ik dan op mijn oude dag alsnog aan de LSD?
Het overkomt je dan, ja, en er valt niets te sturen. Ik wil er slechts mee aangeven dat die geuren ergens diep in je geheugen opgeborgen zijn waarbij er een sleutel nodig is om het laatje open te kunnen trekken. Bij het onderzoek van dit topic gaat het om sterke geuren die de proefpersonen misschien niet maar vaak ook wel zullen kennen, zoals munt, eucalyptus en lavendel, als ik het goed begrepen heb.

Een geursensatie zou ik ook niet op kunnen roepen, in tegenstelling tot een geluidssensatie of een visuele sensatie puur in gedachten en bv ook in dromen. Mijn dromen zijn afschuwelijk sterk qua prikkels, zo werd ik vanmorgen ook weer uitgeput wakker van alles wat ik in mijn dromen doorgemaakt had, dromen vol met beweging in talloze situaties, verschillende landen, verschillende gelegenheden en vele gesprekken die 'smorgens vaak nog woordelijk te herinneren zijn (geluiden dus), maar van een geursensatie ben ik me nooit bewust.
Net als jullie kan ik me wel zaken geassocieerd met sterke geuren herinneren, maar de geuren zelf niet. Alleen wel dat ik ze vies -denk bv aan de uitlaatgassen van een bus waar je achter fietste- of lekker vond (koffie, geroosterd brood, lamsbout, gegrilde kip, enz).
Dat geldt wat mij betreft net zo voor smaak, de smaakzin.
De tastzin is een moeilijke, we herinneren ons pijnprikkels, maar voelen we die dan opnieuw?

Het onderwerp geuren en bv wat Kees ook noemde 'feromonen' speelt duidelijk een enorme rol in ons leven, maar is wetenschappelijk nog een grotendeel braakliggend terrein zo lijkt het wel.
Planten scheiden geuren af waarmee ze met elkaar communiceren en waarmee ze ook insekten kunnen lokken. Geuren spelen in heel de organische natuur een grote rol. Is het niet zo dat honden 'kanker' kunnen ruiken, en bv ook konden ruiken of iemand 'corona' had? Hoe is dat mogelijk he...

Maar eventjes terug naar af. Kees ik meen uit het artikel begrepen te hebben dat veel zaken die in ons geheugen opgeslagen worden aan geuren gekoppeld zijn die een soort eerste indruk vormen binnen een keten van indrukken van andere zintuiglijke oorsprong, en dat het achteruitgaan van ons geheugen gepaard gaat met de achteruitgang van ons reukvermogen. En dat dit wetenschappelijk onderzoekers op het idee bracht na te gaan of sterke geurgewaarwordingen op oudere leeftijd misschien het geheugen kan opfrissen, verbeteren, herstellen. Dat blijkt zo te zijn uit dit onderzoek, en niet alleen het geheugen, maar heel het cognitieve vermogen ging er enorm op vooruit bij de proefpersonen.

Oude herinneringen gekoppeld aan bepaalde geursensaties kunnen opnieuw boven komen wanneer die opnieuw worden ondergaan.
Maar daarnaast (b)lijkt het zo te zijn dat door veel verschillende geuren in je op te nemen het geheugen en ons kennisapparaat als zodanig verbeterd kan worden en dementie en dergelijke op afstand gehouden kunnen worden..

Bijzondere materie he
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Greet
Posts: 991
Joined: Mon Jan 30, 2023 9:17 am
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by Greet » Sat Aug 19, 2023 6:12 pm

Nicolaas wrote:
Sat Aug 19, 2023 4:35 pm

Oude herinneringen gekoppeld aan bepaalde geursensaties kunnen opnieuw boven komen wanneer die opnieuw worden ondergaan.
Maar daarnaast (b)lijkt het zo te zijn dat door veel verschillende geuren in je op te nemen het geheugen en ons kennisapparaat als zodanig verbeterd kan worden en dementie en dergelijke op afstand gehouden kunnen worden..

Bijzondere materie he
Geheugenverlies is dan misschien te verminderen door deze geuren therapie , maar dementie hou je er niet mee op afstand vermoed ik .
Dementie is een naam die voor meer soorten hersenziekten wordt gebruikt, deze hersenziekten verschillen wel van elkaar maar 1 ding hebben ze wel gemeen met elkaar en dat is dat de hersenen beschadigd worden en een beschadiging van de hersenen is nooit weer goed te krijgen .
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by Nicolaas » Sun Aug 20, 2023 8:59 am

Greet, om te beginnen weet ik er zelf totaal niets van en zit ik alleen maar een beetje na te kakelen wat ik in recente berichtgeving over dit onderwerp tegen kom, zoals hier:
Eerder onderzoek heeft aangetoond dat bij mensen met matige dementie die gedurende langere tijd twee keer per dag worden blootgesteld aan zo'n 40 verschillende geuren, het geheugen en de taalvaardigheid lijken te verbeteren. Ook zijn ze minder depressief en kunnen ze beter ruiken.
https://wibnet.nl/gezondheid/onderzoeke ... -voorkomen

Een erg sterke gedachte dat de hersenen zich zouden kunnen regenereren, ik weet dat dat in het verleden uitgesloten geacht werd. Maar ik herinner me in ik meen het boek van Schwaab over de hersenen al eens gelezen te hebben dat dit wel degelijk mogelijk is na een ernstige depressie waarbij er ook gesproken moet worden van hersenbeschadiging (vanwege het in scans aangetoonde krimpen van de hypothalamus ofzo die daarna weer in staat blijkt te zijn in omvang toe te nemen), en ik moet ook denken aan Oliver Sachs die in zijn onderzoeken erachter kwam dat de verschillende faculteiten van onze hersenen soms in staat zijn functies van elkaar over te nemen. Maar dit voert veel te ver en de wijze waarop ik hier dingen samenvat en naar voren breng is en blijft die van een volkomen leek. En, hoewel dus een leek, weet ik ook dat een hersenbeschadiging in de regel leidt tot blijvende defecten dus ook mij is het bovenstaande een erg sterk verhaal.

Misschien is het minder moeilijk te geloven en dat is waar ik eigenlijk zelf van uitging bij de woorden 'op afstand houden' dat geuren, cq het ruiken, het opnemen van veel of van sommige (?) sterke geuren het ontstaan van dementie -gesteld dat daar de dispositie toe bestaat- kan vertragen...

Gister bij Holland&Barrett een aantal flesjes geurolie gekocht. Kwaad zal het niet kunnen en best lekker om hier en daar wat van te druppelen we deden dat al een tijdje met muntolie vanwege de muizen die daarmee uit de buurt zouden blijven (onzin hoor :cry: ), maar beginnen nu dus een aardige collectie aan geuren te krijgen. Het lekkerst blijft toch gewoon de Griekse Basilicum, als plantje.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Willemijn
Posts: 266
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:34 am
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by Willemijn » Sun Aug 20, 2023 11:26 am

Ik weet ook niet of dit bijdraagt aan vertraging of zelfs genezing. Wel geloof ik dat het goed is de hersenen te prikkelen om wat langer te kunnen functioneren. Dat is ook wat ze met ouderen doen met bijvoorbeeld muziek en foto's van vroeger. Ik geloof zeker dat geuren dat ook kunnen doen. Kwaad kan het in ieder geval niet.
De geur die bij mijn vader hoorde was die van geteerd touw en dieselolie. Toen hij allang niet meer in de haven werkte snuffelde ik stiekem aan de jas van zijn broer als hij op visite kwam. Mijn oom werkte nl nog wel in de haven en ik was dol op die geur. En nog steeds brengt de geur van de haven me terug naar mijn jeugd.
User avatar
Dagmar57
Posts: 476
Joined: Sat Jan 28, 2023 8:28 pm
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by Dagmar57 » Sun Aug 20, 2023 12:22 pm

virgo wrote:
Fri Aug 18, 2023 7:55 pm
Nou Dagmar, dan huren we t.z.t. een oud boerderijtje. Jij trekt dan naar de hooizolder en ik lig beneden in de koeienstal. En zo mummelen we elkaar dan samen de eeuwigheid in.
Ik kan me slechtere manieren bedenken om naar de eeuwigheid over te gaan :D
User avatar
Tympaan
Posts: 326
Joined: Sat Jan 28, 2023 5:08 pm
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by Tympaan » Sun Aug 20, 2023 5:05 pm

Als ik dan al een favoriete geur zou moeten aanwijzen dan is het de geur van vers gezaagd hout. Vooral dat van eiken en verschillende soorten naaldhout. Maar ik heb zelf de indruk dat mijn reukvermogen maar minimaal ontwikkeld is. Als mijn vrouw zegt dat er iets stinkt, voedsel bijvoorbeeld, dan ruik ik dat met de beste wil van de wereld niet. Tenzij het echt bedorven is. Maar dan kan ik het ook wel zien.
Verflucht deert mij ook niet. Maar mijn echtgenote zou dan het liefst een paar dagen van huis willen zijn.

Het zal wel, als met zo veel dingen, vooral een persoonlijk iets zijn. De één vindt geuren in huis prettig. De ander gruwt ervan en zet liever de ramen open...
Faber quisque fortunae suae.
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Geuren en gezondheid

Post by keesvi » Mon Aug 21, 2023 9:33 pm

Tympaan wrote:
Sun Aug 20, 2023 5:05 pm
Als ik dan al een favoriete geur zou moeten aanwijzen dan is het de geur van vers gezaagd hout. Vooral dat van eiken en verschillende soorten naaldhout. Maar ik heb zelf de indruk dat mijn reukvermogen maar minimaal ontwikkeld is. Als mijn vrouw zegt dat er iets stinkt, voedsel bijvoorbeeld, dan ruik ik dat met de beste wil van de wereld niet. Tenzij het echt bedorven is. Maar dan kan ik het ook wel zien.
Verflucht deert mij ook niet. Maar mijn echtgenote zou dan het liefst een paar dagen van huis willen zijn.

Het zal wel, als met zo veel dingen, vooral een persoonlijk iets zijn. De één vindt geuren in huis prettig. De ander gruwt ervan en zet liever de ramen open...
De smaak van eten is voornamelijk het waarnemen van geur, zo goed als altijd een mengeling of een synthese van geuren. Knijp je neus maar eens dicht en eet een paar happen om te begrijpen wat ik bedoel maar een verstopte neus bij verkoudheid doet het ook wel, evenals wat veel mensen treft die corona gehad hebben, wat ik niemand toewens. Ik ben zelf heel gevoelig voor geurtjes. Ik vind bijvoorbeeld dames die zich rijkelijk overgieten als ze uit eten gaan, waardoor je ze bijkans eerder ruikt dan dat je ze ziet, ronduit asociaal. Ze vallen wat mij betreft als proletenmevrouw meteen door de mand met hun smakeloosheid. Zelfde geldt overigens voor proletenmannen met een doordringende goedkope aftershave. Mijn eten wordt er gruwelijk door verpest. Gelukkig mag er in de horeca niet meer worden gerookt, dus dat scheelt alweer. Maar goed, die geurgevoeligheid is evengoed de charme van het zelf koken, waarbij je regelmatig ruikt en proeft. De geuren van een vers gekookt aardappeltje van nieuwe oogst en van een klont gesmolten boter van goede kwaliteit lijken simpel maar zijn eigenlijk al behoorlijk gecompliceerd. Natuurlijk speelt de balans tussen zuur, zout, bitter en zuur en zo je wilt umami een belangrijke rol en niet te vergeten de textuur en het uiterlijk maar verder is het een kwestie van de geur van de basisingrediënten en wat je eraan toevoegt aan kruiden en specerijen.

Bovenstaande valt een beetje buiten dit kader maar ik kan me voorstellen dat een krachtige geurimpuls bepaalde hersenfuncties, die ergens geparkeerd stonden door een degeneratie- of beginnend dementeringsproces stimulerend kan werken. Ik weet niet zo gek veel specifieks van de zorg voor dementerenden, in ieder geval niet meer dan de gemiddelde geïnteresseerde leek. Vaak wordt er gewerkt met muziek en afbeeldingen of film terug in de tijd om ze te stimuleren en dat lijkt goed te werken. Zelfde geldt voor koken van gerechten die ze goed kennen maar in hoeverre er actief wordt gewerkt met geuren of zelfs met aromatherapie weet ik niet.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests