Image

Alarm om financiële prikkel operaties

Discussieforum, nieuwsberichten & vraagbaak
User avatar
Nicolaas
Posts: 812
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Alarm om financiële prikkel operaties

Post by Nicolaas » Sat Oct 14, 2023 11:29 am

AMSTERDAM - Spe cia listen en deskundigen luiden de noodklok over onnodige operaties en ziekenhuisbehandelingen. Het levert ziekenhuizen jaarlijks miljarden op, terwijl elders in de zorg moet worden bezuinigd.


Volgens Wim Groot, hoogleraar gezondheidseconomie, is de financiële prikkel in het systeem de hoofdoorzaak. „Hoe meer ze opereren, hoe meer ze verdienen.” Ziekenhuizen krijgen per behandeling betaald.
Mensen doen alles voor geld, dus ook dit, operaties aanbevelen die niet altijd nodig zal zijn of zelfs veel onnodig lijden tot gevolg heeft

Heb het zelf een keer meegemaakt bij een gynaecoloog die op een werkelijk heel rare manier mijn partner tot een (EDIT: gebruikte eerder een onjuiste term) operatie waarvan ik de naam ben vergeten die echter zeer ingrijpend was waar maanden van herstel op zouden volgen, probeerde te bewegen, "het kan nu nog", "u moet NU beslissen", en ook tegen mij "zou voor u ook veel beter zijn" (zal de lezer zijn dolzinnige argumenten verder besparen).
We deden het niet, en kregen hierna nog te maken met nog twee andere gynaecologen (in hetzelfde ziekenhuis) die na onderzoek deze operatie volstrekt onnodig vonden.
Heeft me toen wel aan het denken gezet


nb Kan geen link plaatsen naar het betreffende artikel in de telegraaf.nl omdat daar het woord specia listen in staat, een woord dat aaneengeschreven verhindert dat een bericht kan worden geplaatst op dit forum

Wat me hierbij ook te binnen schiet, de laatste podcast van Aaf en Lies waarin de laatste vertelt hoe ook orthodontisten zich (waarschijnlijk) hier zwaar schuldig aan maken gelet op de vele bezoekjes die zij en andere ouders bij deze met hun kinderen 'genoodzaakt zijn' af te leggen zonder dat er iets met het gebit aan de hand lijkt te zijn, hen behandelingen alleen maar aangepraat worden wat natuurlijk heel gemakkelijk is wanneer daar vage suggesties bij worden gedaan mbt cosmetische 'verbeteringen' of 'om te voorkomen dat'

Wanneer dit soort praktijken de (verbeteringen binnen de) zorg waar we wèl om zitten te springen onbetaalbaar maken dan moet hier echt een flink de bezem door gehaald worden
Last edited by Nicolaas on Mon Oct 16, 2023 8:54 am, edited 1 time in total.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Greet
Posts: 989
Joined: Mon Jan 30, 2023 9:17 am
Contact:

Re: Alarm om financiële prikkel operaties

Post by Greet » Sat Oct 14, 2023 3:22 pm

https://www.telegraaf.nl/nieuws/169397 ... ecialiten
@ Nicolaas
De link plaatsen lukt mij wel .
Ik heb 1 s uit het woord s p e c i a l i s t e n verwijderd .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
De artsen die zich hier mee bezig houden maar de zakken vullen en wij volgend jaar weer plusminus € 12,00 meer betalen voor de zorgverzekering . Schandalig dat dit gebeurd , k zal hopen dat hier wat aangedaan gaat worden
User avatar
Nicolaas
Posts: 812
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Alarm om financiële prikkel operaties

Post by Nicolaas » Sat Oct 14, 2023 4:38 pm

Goed gedaan Greet, hij blijkt evengoed gewoon te gebruiken! Wist niet dat je iets aan een link kon veranderen zonder hem onwerkzaam te maken, weer wat geleerd, dank!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest