Image

Oversterfte op zijn retour

Discussieforum, nieuwsberichten & vraagbaak
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Oversterfte op zijn retour

Post by keesvi » Fri Feb 03, 2023 8:52 pm

Misschien een tipje van de sluier wat betreft de oversterftecijfers van de afgelopen periode. Corona begon als een heel virulent (ziekmakend en potentieel dodelijk) virus maar volgt mogelijk wat meer het patroon van de seizoensgriep nu veel mensen in meer of mindere mate weerstand hebben opgebouwd door vaccinatie of doormaken. Pleit misschien voor meenemen van de Covid-19 variant in de siezoensgriepvaccinatie. Maar dan loop ik voor de feiten uit omdat daar zal wel wat onderzoek voor nodig zal zijn.
De definitieve inventarisatie van alle doodsoorzaken in januari zal nog wel even op zich laten wachten, maar historische cijfers wijzen uit dat de sterfte stijgt als er veel griep- en coronabesmettingen zijn.

CBS-statisticus Ruben van Gaalen heeft er al verscheidene malen op gewezen dat de oversterfte gelijke tred lijkt te houden met het aantal coronavirusdeeltjes in het rioolwater. “Dat zou een aanwijzing zijn dat corona meer levens eist dan verwacht, bijvoorbeeld doordat de infectie onopgemerkt blijft of de patiënt overlijdt aan een hart- of vaatziekte die op het oog losstaat van corona”, schrijft de Volkskrant.
Lees verder: Griep- en coronavirussen op hun retour: oversterfte verdwijnt als sneeuw voor de zon
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
Willemijn
Posts: 266
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:34 am
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by Willemijn » Sat Feb 04, 2023 6:00 pm

Ja, het verbaast me niet dat corona en recent ook griep debet zijn aan de oversterfte. Het is een volkomen logisch verhaal en ook dat het weer afneemt door vaccinatie en/of opbouw van immuniteit. De coronaprik opnemen bij de griepprik, zoals ook met pneumokokken gebeurt vind ik een prima idee en ook al heel logisch mbt de kwetsbare groepen. Mij stelt het alleen maar gerust dat de wetenschap grip heeft gekregen op dit virus. Ik prijs me gelukkig dat ik in dit opzicht in deze tijd leef.
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by keesvi » Sat Feb 04, 2023 9:20 pm

Jammer genoeg lijken veel kritiekleveranciers van vaccinaties niet te begrijpen hoeveel ellende er voorkomen is en wordt met vaccineren. Polio en pokken zijn wereldwijd nagenoeg uitgeroeid, evenals een aantal andere kinderziektes die onschuldiger klinken dan ze zijn. Dat is gewoon een kwestie van feiten verzamelen en cijfers zichtbaar maken in statistieken. In de afgelopen periode, waarin ik zelf actief was als prikker bij de GGD, heb ik acht prikken gehad, 5 keer Covid-19, seizoensgriep, pneumokokken en DTP. Toch geen gekke score voor iemand die best kritisch is m.b.t. medicijngebruik en vaccinatie. :)
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
Pien
Posts: 834
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by Pien » Sat Feb 04, 2023 9:29 pm

Waarom heb je de DTP gedaan, die krijg je toch als kind? Ik vind dat je heel veel prikken hebt gehad afgelopen jaren .
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by keesvi » Sun Feb 05, 2023 4:03 am

Pien wrote:
Sat Feb 04, 2023 9:29 pm
Waarom heb je de DTP gedaan, die krijg je toch als kind? Ik vind dat je heel veel prikken hebt gehad afgelopen jaren .
Ik heb absurd veel prikken gehad! Voor mij is het echter niet zozeer een optel- maar een aftreksom. Die vijf voor Covid-19 tellen voor één, omdat ik maximale bescherming wilde. Ik zat natuurlijk heel dicht bij het vuur als prikker/triagist op die vaccinatiestraten van de GGD waarbij ik contact had met een aantal artsen die echt wel wisten waarover het ging. Prikken einde dienst als er opgetrokken vaccin over was, 'spillage is zonde', waarvoor ik alleen mijn mouw hoefde op te stropen. Gemak dient de mens en zonde om weg te gooien, maar uiteraard strikt op basis van de actuele wetenschappelijke stand van zaken. Griepprik ben ik nog steeds kritisch over omdat ik aan het nut twijfel, maar goed, kwaad kan het ook niet, oftewel de risico's zijn te verwaarlozen en stereoprik bij de huisarts.
Qua leeftijd kwam ik dus in aanmerking voor pneumokokken, stereoprik met seizoensvirus, en daar ben ik dan wel weer een warm voorstander van omdat ik als vitale oudere liever geen longontsteking wil. DTP omdat ik met mijn 'vrijwilligerswerk' geconfronteerd werd met difterie. Die werkt een jaar of tien, voor preventie afdoende in een regio waar die ziekte niet meer voorkomt maar ga je naar verre oorden op vakantie of bij confrontatie met een populatie besmette personen dan is vaccinatie aan te raden. Voor de volledigheid is vaccinatie tegen hepatitis B ook aan te raden voor mijn beroepsgroep maar die werkt wat langer, als het meezit levenslang. Tenslotte vind ik het wel aardig van die JGZ-collega dat ze me met die DTP-prik niet alleen tegen polio maar meteen ook beschermd heeft tegen tetanus, voor het geval ik onverhoopt tegen straatstenen of asfalt gewerkt word met mijn e-bikeje. ;)
Last edited by keesvi on Sun Feb 05, 2023 8:34 am, edited 2 times in total.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
Pien
Posts: 834
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by Pien » Sun Feb 05, 2023 8:12 am

OK.

Hepatitis heb ik ooit gedaan vanwege reis. Tetanus heb ik 1x per 10 jaar gedaan (intensief met paarden altijd bezig geweest). Griep prik nog nooit gedaan. Covid 3x. In juli omicron gehad (bewezen) en dat stelde zo niets voor bij manlief en mij, dat ik niet meer ga boosteren zolang het blijft zoals nu. DKTP als kind gehad, idem pokken- en mazelen vaccin.
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by keesvi » Sun Feb 05, 2023 8:59 am

Pien wrote:
Sun Feb 05, 2023 8:12 am
OK.

Hepatitis heb ik ooit gedaan vanwege reis. Tetanus heb ik 1x per 10 jaar gedaan (intensief met paarden altijd bezig geweest). Griep prik nog nooit gedaan. Covid 3x. In juli omicron gehad (bewezen) en dat stelde zo niets voor bij manlief en mij, dat ik niet meer ga boosteren zolang het blijft zoals nu. DKTP als kind gehad, idem pokken- en mazelen vaccin.
Het effect van vaccinatie tegen Covid-19 kan teruglopen naar 0,0. Een doorgemaakte infectie/ziekte zou volgens een aantal onderzoeken meer effect hebben voor immuniteit. Voorlopig denk ik, ietwat simpel, dat het virus een soort van evenwicht aan het vinden is tussen overleven en zelfvernietiging, oftewel liever mensen ziek dan allemaal dood maken.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
Pien
Posts: 834
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by Pien » Sun Feb 05, 2023 9:34 am

Dat denk ik ook. Covid zit voor mij nu in het griep gebeuren. Voor mij niet gevaarlijk. Zodra dat verandert gaan we weer boosteren.

Eerlijk gezegd maak ik me veel meer zorgen over het vogelvirus dat dichter en dichter bij komt. Ik vrees dat dan de rapen gaar zijn (Willemijn en Virgo, alweer een prachtige Nl uitdrukking).
User avatar
Willemijn
Posts: 266
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:34 am
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by Willemijn » Sun Feb 05, 2023 10:06 am

Die kun je je Franse vriendinnen wel uitleggen adhv de Franse uitdrukking: “Les carottes sont cuites.”
Maar..dit is wel off topic ;)
Sinds corona heb ik de griepprik genomen, daarvoor deed ik dat nooit. Ik heb nog nooit griep gehad in mijn volwassen leven. Wel alle covidprikken gehad, maar zelf nooit covid doorgemaakt, mijn man wel en dat viel inderdaad reuze mee. Ik ben absoluut niet bang voor de negatieve efecten van de vaccinaties, dus ik ga ze gewoon halen.
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by Nicolaas » Sun Feb 05, 2023 10:37 am

Idem hier Willemijn. Was ook niet eerder op de uitnodiging van een griepprik ingegaan maar heb dat dit keer toch gedaan, kreeg er als 60plusser een bonusprik bij, tegen streptokokken, vleesetende bacteriën waar je veel over verneemt de laatste tijd. Eentje links en eentje rechts. Baat het niet dan schaadt het niet, daar heb ik echt het volste vertrouwen in
Die streptokokken injectie werden daar alleen de ouderen in Amsterdam op getrakteerd?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Willemijn
Posts: 266
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:34 am
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by Willemijn » Sun Feb 05, 2023 10:44 am

Nee ik kreeg ook die streptokokkenprik .Jij en ik zijn van hetzelfde "bouwjaar" dus waren gewoon aan de beurt. Volgens mij krijg je deze eens in de 5 jaar. Het was een VIP behandeling bij de priklocatie: twee prikkers, voor elke arm één :D
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by keesvi » Fri Feb 10, 2023 4:01 pm

Nicolaas wrote:
Sun Feb 05, 2023 10:37 am
Idem hier Willemijn. Was ook niet eerder op de uitnodiging van een griepprik ingegaan maar heb dat dit keer toch gedaan, kreeg er als 60plusser een bonusprik bij, tegen streptokokken, vleesetende bacteriën waar je veel over verneemt de laatste tijd. Eentje links en eentje rechts. Baat het niet dan schaadt het niet, daar heb ik echt het volste vertrouwen in
Die streptokokken injectie werden daar alleen de ouderen in Amsterdam op getrakteerd?
Weet je zeker dat het niet om vaccinatie tegen pneumokokken ging, een van de vele soorten streptokokken? De uitnodiging daarvoor krijgen alle 65-70-jarigen in NL. Dat was bij mij dus ook die stereoprik. Tegen de streptokok die wondroos veroorzaakt, die ws. bedoeld wordt met die 'vleeseter', bestaat voor zover ik weet geen vaccinatie. Ik heb de afgelopen jaren een aantal malen wondroos gehad met afgelopen zomer een fikse infectie in mijn voet, waardoor ik het risico liep of afsterving en amputatie van mijn grote teen of erger... Dus, wondroos altijd serieus nemen en als de donder voor behandeling naar de dokter, voor mijn part ook in het weekend en desnoods 's avonds of 's nachts. Hoe eerder je kunt beginnen met antibiotica, des te beter. Dat even terzijde.

Grappig was dat ik meteen vanuit een grote vaccinatielocaties naar de huisarts ging voor die prikken, dus van de ene naar de andere vaccinatielocatie. Adviseerde de dame achter het administratietafeltje dat ik me dan maar in de andere arm moest laten prikken. 'Nou, ik heb vandaag nog geen prik gehad. Ik heb er wel een paar honderd uitgedeeld maar ik kom hier voor de stereoprik, dus beide armen zijn toch wel het haasje'. Ze had me kennelijk een stuk jonger geschat waardoor ze me niet met die pneumokokkenprik had geassocieerd en het GGD logo was van de voorkant van mijn bodywarmer afgesleten waardoor ik ook niet meteen herkenbaar was als coronaprikker. :)
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by Nicolaas » Fri Feb 10, 2023 4:30 pm

Is juist Kees, het betrof een pneumokokkenvaccinatie

Over streptokokken:
Artsen zien een sterke stijging van het aantal infecties veroorzaakt door
groep A-streptokokken, ook wel de vleesetende bacterie genoemd. Volgens Jan Sinnige,
arts-microbioloog bij het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk draagt de huidige toename
van luchtweginfecties zoals griep bij aan de stijging: “De verminderde blootstelling aan
gewone luchtwegvirussen en streptokokken de afgelopen jaren door bijvoorbeeld de
anderhalve meter regel, verhogen nu juist het aantal infecties”. *

(bron: RKZ)
* nog weer een factor die voor oversterfte zal hebben gezorgd
https://tinyurl.com/2xsnuya9

Daphne Deckers heeft op het randje van de dood gebalanceerd door zo'n infectie vertelde ze
kort geleden op MAX
User avatar
Willemijn
Posts: 266
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:34 am
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by Willemijn » Fri Feb 10, 2023 5:01 pm

Ja correct Kees,het ging om pneumokokken. De ene kok is de andere niet hè?
Gisteren weer een verbijsterende bijdrage in ON van een zogenaamde statisticus die beweerde dat wanneer je je laat inenten tege covid je een kans van één op drieduizend hebt dat je binnen twee weken daarna overlijdt.
Als je daar dan een rekensom op loslaat blijkt uit de cijfers van het CBS dat er jaarlijks gemiddeld per tienduizend mensen 98 mensen komen te overlijden, dat is gemiddeld per twee weken 3,8 mensen ( per 10.000). Dat betreft dus alle overlijdens en dat komt in de buurt van de 1 op de drieduizend die de ON-statisticus de kijkers voorschotelt. Als die overlijdens,zoals hij beweert ,uitsluitend van de vaccinaties komen, zou dat dus ongeveer een verdubbeling betekenen van het normale aantal sterfgevallen. Er is geen enkele statistiek die daarop wijst, zulke cijfers zouden dermate alarmerend zijn dat alle alarmbellen onmiddellijk af zouden gaan. Grote onzin dus en pure stemmingmakerij. En dan in hetzelfde programma beweren ( Baudet) dat de overheid de media controleert en dat op sociale media een andere mening dan die van de overheid wordt verwijderd.
Nee meneer Baudet. Zeer terecht worden beweringen door zogenaamde deskundigen die misleidend is en schade toebrengen aan de gezondheid hier en daar verwijderd. Ik kan daar allen maar blij om zijn. De walgelijke manier waarop een omroep als ON de ultrarechtse agenda bedient door proberen angst en onrust te veroorzaken is ronduit stuitend. Een pandemie als Covid is op zich al ernstig genoeg zonder die indianenverhalen.
User avatar
Nicolaas
Posts: 813
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Oversterfte op zijn retour

Post by Nicolaas » Tue May 02, 2023 11:38 am

Mijn oog viel zojuist op dit bericht
Eenzaamheid vormt een ernstige bedreiging voor de volksgezondheid, zegt chirurg-generaal
Het risico op vroegtijdig overlijden door sociale ontkoppeling is vergelijkbaar met het roken van maximaal 15 sigaretten per dag en zelfs groter dan obesitas en fysieke activiteit, volgens een overzicht van onderzoek.
Washington Post van vandaag (google vertaald)

Zou dit niet een factor geweest kunnen zijn in de oversterfte (welke nu passé is) ten tijde van de corona pandemie die menigeen het sociaal contact benam door binnen te moeten werken, geen bezoek te kunnen ontvangen, niet op bezoek te kunnen gaan, niet naar de biljart-, tennis-, zang-vereniging te kunnen, niet naar de fittness kunnen, niet de vertrouwde kroeg in te kunnen duiken enz enz ?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest