Image

Medicinale wiet

Discussieforum, nieuwsberichten & vraagbaak
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Medicinale wiet

Post by keesvi » Mon Feb 20, 2023 12:19 pm

Vorig jaar nazomer gebruikte ik op voorschrift morfine tegen de pijn voor een bijzonder pijnlijk infectieproces in mijn voet. Dat spul werkte heel goed, niet in de laatste plaats om enigszins mobiel te blijven. Itt veel mensen had ik geen last van bijwerkingen, die bij mij eerder positief uitpakten. Ik werd er niet slaperig maar integendeel zelfs wat actiever van en voor mijn stemming pakte het ook niet verkeerd uit, hoewel dat mogelijk aan de pijnloosheid valt toe te schrijven. Het werkte ook perfect tegen de pijn in mijn verslijtende heup maar begrijpelijk dat de huisarts het geen goed idee vond om door te gaan met voorschrijven van morfine vanwege de verslavende eigenschappen.

Nsaid's zoals ibuprofen en diclofenac zijn prima middelen tegen gewrichtspijn maar hebben nogal wat vervelende bijwerkingen, zoals maagklachten. Ik verdraag ze in ieder geval niet goed bij langdurig gebruik. Paracetamol is een uitstekende pijnstiller en doet het heel goed in combinatie met morfine en nsaid's maar voldoet als enige middel niet bij mijn gewrichtspijn.

Ik ben nu aan het experimenteren met CBD- en CBG-olie, allebei cannabisproducten zonder THC. Ergens raar spul want het effect laat bij gebruik een aantal dagen op zich wachten maar bij consequent gebruik van een paar keer een aantal druppels per dag, icm paracetamol, heb ik nu wel duidelijk minder pijn. Uiteindelijk zal het wel uitdraaien op een heupprothese maar voorlopig kan ik zo nog wel even vooruit.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met pijnbestrijding, al dan niet met dit soort middelen.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
Greet
Posts: 989
Joined: Mon Jan 30, 2023 9:17 am
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Greet » Mon Feb 20, 2023 3:25 pm

Ik gebruik al jaren Arcoxia ( een van de NSAID's groep ) i.v.m de ziekte van Bechterew. Ik heb vele soorten pijnstillers en ontsteking remmers in één gebruikt maar de meesten hadden na 1 tot anderhalf jaar geen effect meer , met de Arcoxia gaat het gelukkig nu al wel jaren goed , en ik heb er geen bijwerkingen van. Dat de huisarts geen morfine voorschrijft voor de pijn in je heup dat begrijp ik ook wel .
User avatar
Nicolaas
Posts: 812
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Nicolaas » Mon Feb 20, 2023 5:36 pm

Heb tegen verschrikkelijke hoofdpijn die bij een griep optrad een paar maanden geleden paracetamol ingenomen, en wat ik al wist, dat doet wonderen bij mij, maar ik ervaar ook heel sterke bijwerkingen als sufheid, slaperigheid. In mijn hoofd voelt het dan alsof ik (geheelonthouder) een paar flesjes bier op heb.
Vervelend Kees die pijn, hoop voor je dat die CBD en CBG-olie goed blijven werken. Heb al eens gelezen hoeveel baat sommige mensen daarmee kunnen hebben, er zijn alleen erg veel merken en kwaliteiten van in omloop, het zal moeilijk uitmaken zijn welke de beste is...
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by keesvi » Tue Feb 21, 2023 10:51 am

Nicolaas wrote:
Mon Feb 20, 2023 5:36 pm
Heb tegen verschrikkelijke hoofdpijn die bij een griep optrad een paar maanden geleden paracetamol ingenomen, en wat ik al wist, dat doet wonderen bij mij, maar ik ervaar ook heel sterke bijwerkingen als sufheid, slaperigheid. In mijn hoofd voelt het dan alsof ik (geheelonthouder) een paar flesjes bier op heb.
Interessant dat je dat noemt. Niet eens zo lang geleden verschenen er wat publicaties over onderzoeken waaruit blijkt dat paracetamol naast het beoogde pijnstillende effect ook invloed op de psyche heeft, met name stressreductie en vermindering van empathie. Ik heb daar nooit iets van gemerkt, er ook nooit op gelet maar dat zal individueel verschillen. De ene mens is veel gevoeliger voor effecten en neveneffecten van medicijnen dan de ander, zoals jouw ervaring met pcm illustreert.
Vervelend Kees die pijn, hoop voor je dat die CBD en CBG-olie goed blijven werken. Heb al eens gelezen hoeveel baat sommige mensen daarmee kunnen hebben, er zijn alleen erg veel merken en kwaliteiten van in omloop, het zal moeilijk uitmaken zijn welke de beste is...
Inderdaad, met enorme prijsverschillen en uiteenlopende concentraties van de druppels, meestal 2,5 en 5%. Je kunt het kopen bij het Kruidvat maar ook bij headshops en in natuurvoedingswinkels. Hoewel thc in zowel CBD als CBG nagenoeg ontbreekt, zou nagenoeg moeten ontbreken, hebben die stofjes invloed op je psychische functioneren. Logisch, want pijn en pijnstilling hebben natuurlijk direct te maken met het zenuwstelsel, ik denk zowel het centrale als het perifere, dus zou pijnreductie als enige effect vreemd zijn, net als bij medicijnen zoals paracetamol. Ik voel me er tot nu toe wel goed bij. Niet alleen traplopen gaat lichter maar ik lijk zelfs beter te slapen. Eén zwaluw maakt nog geen zomer dus we zullen de komende tijd zien wat de effecten precies zijn.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by keesvi » Tue Feb 21, 2023 11:14 am

Greet wrote:
Mon Feb 20, 2023 3:25 pm
Ik gebruik al jaren Arcoxia ( een van de NSAID's groep ) i.v.m de ziekte van Bechterew. Ik heb vele soorten pijnstillers en ontsteking remmers in één gebruikt maar de meesten hadden na 1 tot anderhalf jaar geen effect meer , met de Arcoxia gaat het gelukkig nu al wel jaren goed , en ik heb er geen bijwerkingen van. Dat de huisarts geen morfine voorschrijft voor de pijn in je heup dat begrijp ik ook wel .
Vervelende aandoening, Greet, met een verhoogde kans op nare complicaties. Soms moet je experimenteren welk middel het beste bij jou werkt. Door NSAID's heb ik een paar maagbloedingen gehad dus die gebruik ik liever niet meer. Het spul een paar dagen gebruiken van een nsaid, bijvoorbeeld na een tandheelkundige behandeling zal geen kwaad kunnen maar het goedje breekt op de duur een beschermingslaagje in je maag af, ook als je het als zetpil of injectie gebruikt. Dan kun je de aanmaak van maagzuur wel reduceren met een ppi (omeprazol, pantoprazol e.d.) maar andere zuren, scherpe kruiden, alcohol etc. krijgen dan toch de kans om schade aan te richten. Bovendien vervult maagzuur een nuttige rol in het spijsverteringsproces, dus liever dat evenwicht bewaren.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
Nicolaas
Posts: 812
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Nicolaas » Sat Feb 25, 2023 1:41 pm

Bij Gideon op het Leidseplein Kees
Image
Hoe is het mogelijk he? Heb overigens geen idee of het een betrouwbaar merk is.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 832
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Pien » Sat Feb 25, 2023 2:49 pm

Wat is dit Nicolaas. Is dit medicinale wiet?
User avatar
Nicolaas
Posts: 812
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Nicolaas » Sat Feb 25, 2023 4:34 pm

Ja cbd olie Pien, normale prijs iets van 18 euro voor een flesje van dit merk, van de kwaliteit weet ik niets zeg ik er nog maar even bij. https://www.lucovitaal.nl/cbd-overzicht/cbd-olie.html
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 832
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Pien » Sat Feb 25, 2023 5:37 pm

Nog nooit had ik ervan gehooŕd. Maar doe mij maar een flesje. Mjammie zo gezond en lekker op wat bijwerkingen na voor bepaalde mensen waar ik niet onder val.
Interessant product. Al was het alleen al om in te smeren voor het gezicht (strakke gezonde huid, wie wil dit nu niet)

https://www.optimalegezondheid.com/wat- ... -je-ermee/
User avatar
Nicolaas
Posts: 812
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Nicolaas » Sun Feb 26, 2023 9:39 am

Heb het even een beetje uit proberen te zoeken

Je hebt THC wat is medicinale weed zit:
Waar is medinicale wiet goed voor?
THC is verantwoordelijk voor veel van de medicinale effecten van cannabis. Voorbeelden hiervan zijn: vermindering van misselijkheid, overgeven, pijn en spierspasmen, en verbetering van slaap en eetlust. THC heeft een geestverruimende werking die door de meeste gebruikers als zeer aangenaam en ontspannend wordt ervaren.
https://tinyurl.com/49akxzpz

Dan heb je CBD olie wat een enorme hype is, in Nederland althans:
CBD wordt de laatste jaren steeds meer gebruikt vanwege de voordelen die mensen ervan ervaren. Zo zou het helpen tegen verschillende klachten zoals: slaapproblemen, angstaanvallen, epilepsie, chronische pijn, psychoses en meer. Uit een aantal studies bleek dat CBD helpt tegen epileptische aanvallen.
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-cbd/

En CBG olie
CBG werkt perfect samen met de andere cannabinoïden THC en CBD om de algemene coördinatie en balans te verbeteren. Het is geclassificeerd als de antagonist van de CB1 receptor. Daaruit kun je afleiden dat CBG deels werkt tegen de typische “high” van tetrahydrocannabigerol (THC), net als CBD.
https://tinyurl.com/yhwkkarh

CBD-olie wordt zelfs bij de kassa's van de Hema aangeboden, zo'n goedlopend produkt is dat tegenwoordig. De prijzen lopen enorm uiteen, en met de kwaliteit zal dat mogelijk ook het geval zijn.
Heb het produkt wel eens gekocht zomaar uit nieuwsgierigheid. Het had geen enkel psychisch effect (wat ook niet de bedoeling ervan is, maar ik denk dat veel mensen nog zullen veronderstellen dat alles wat van hennep gebrouwen wordt een drogerend effect heeft).
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by keesvi » Sun Feb 26, 2023 6:48 pm

Het ging mij even om cannabisproducten zonder THC, het geestverruimende stofje, dus pure CBD en CBG. Ik gebruik ze allebei. Paracetamol is op zich een prima pijnstiller maar werkte in mijn geval onvoldoende. De combinatie paracetamol met die druppels CBG en CBD werkt een stuk beter. Helemaal pijnvrij wordt mijn versleten heup er niet van maar tenzij ik de boel forceer kan ik weer een paar km normaal (ipv kreupel) lopen en de trap op en af. Paracetamol wordt als 'versterker' vaak gebruikt in combinatie met andere middelen zoals morfine en ibuprofen maar werkt dus ook goed samen met die hennepolie.

Mooi dat je er ingedoken bent, Klaas. Er zijn zeker grote verschillen in kwaliteit en zuiverheid. Om te beginnen is 5% aan te raden bij pijnklachten maar ik heb verder geen idee hoe het gesteld is met de prijs-kwaliteitsverhouding. Het spul zou door een onafhankelijk instituut als de VWA getest moeten worden, maar ja, het is een hennepproduct.

Maakt me wel nieuwsgierig naar wat het effect zou zijn van cannabis met THC, oftewel pure marihuana en hasj. De concentratie CBD en CBG per dosis is doorgaans een stuk hoger maar de combinatie met THC maakt het misschien de moeite waard om ook eens te proberen.

Overigens is hennep een bijzonder interessante plant. Snelgroeiend, weinig eisen stellend aan meststoffen en bodemsoort, veel sterkere vezels dan katoen, perfecte grondstof voor papier, kledingvezels, brandstof en zelfs bouwmateriaal. Bij die toepassingen gaat het om varianten zonder THC.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
Nicolaas
Posts: 812
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Nicolaas » Mon Feb 27, 2023 8:39 am

Ja Kees, ik begreep dat het jou puur om het pijnstillend effect vanwege je heupklachten ging en veel gebruikers van CBD olie hebben er baat bij chronische pijn te verminderen, hopelijk jij dus ook. Ik maakte die laatste opmerking omdat ik vermoed dat veel mensen nog altijd wel aan roesverwekkende eigenschappen zullen denken bij het zien van zo'n flesje CBD olie met de naam hennep/cannabis erop en meestal ook het in de volksmond beruchte 'marihuanablad' geheten op het etiket.
Pien noemde nog de gunstige werking op de huid van CBD olie. Verbaast me niets. Misschien koop ik straks toch weer een paar flesjes om na het douchen mijn nogal droge gezichtshuid mee in te smeren

Alleen in combinatie met THC zijn er bepaalde risico's waar men op jellinek.nl op wijst
Cannabisolie met alleen CBD lijkt op het moment erg weinig bijwerkingen of interacties te hebben. Maar je moet altijd voorzichtig te zijn bij het gebruiken van verschillende middelen door elkaar. De meest voorkomende bijwerkingen van cannabisolie met THC zijn een verhoogde hartslag, droge mond, duizeligheid en rode ogen. Deze bijwerkingen kunnen al bij zeer lage concentraties THC voorkomen. Ook vindt niet iedereen het fijn om stoned te zijn. Sommige groepen mensen lopen een verhoogd risico op bijwerkingen door cannabis-olie:

Mensen met schizofrenie
Mensen met hart- en vaatziekten
Mensen met auto-immuunziekten
Jongeren (<20)
Zwangere vrouwen

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... abis-olie/

Maar diezelfde combinatie zou de pijnstillende werking kunnen versterken. THC ontspant geestelijk, en dat zal gelijk al wel veel lichamelijke voordelen met zich meebrengen. Zelf heb ik de ervaring ermee dat het de zinnen enorm verruimt. Bij muziek luisteren, bij het eten, bij je visuele beleving en alle andere zinnelijke activiteiten en toestanden een enorme booster. Ben zelf overigens al heel lang geen gebruiker meer, gelijk met het roken van tabak mee gestopt 25 jaar geleden, en ook eigenlijk nooit echt genist. THC is niet verslavend, tenminste niet zoals nicotine.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 832
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Pien » Mon Feb 27, 2023 8:58 am

Over die verhoogde hartslag bijwerkingen heb ik heen gelezen. Helaas ongeschikt voor mij. Ik ben heel gezond maar als ik teveel zout eet, koffie of alcohol drink dan voel ik dat mijn hartslag te hoog wordt en dat is een naar gevoel. Dus helaas geen dressings msken met deze olie.
User avatar
Nicolaas
Posts: 812
Joined: Mon Jan 30, 2023 1:31 pm
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Nicolaas » Mon Feb 27, 2023 9:26 am

De tegenwoordig zo veel verkochte CBD olie heeft die bijwerking niet hoor Pien, die kan alleen optreden wanneer je iets gebruikt met THC erin als ik het goed begrepen heb. Maar ik denk niet dat CBD olie als dressing aan te bevelen is, het smaakt heel bitter is het niet Kees?
Goeie tip van je overigens om het eens als huidsmeerseltje te gebruiken
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift that's why it's called 'the present'. (Eleanor Roosevelt)
User avatar
Pien
Posts: 832
Joined: Sun Jan 29, 2023 9:35 am
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Pien » Mon Feb 27, 2023 10:59 am

Het zou juist heel Lekker zijn en een notensmaak hebben, las ik op internet. Lekker voor salades. Niet om te verwarmen want bij 50 graden en hoger wordt het te bitter.
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by keesvi » Mon Feb 27, 2023 11:19 am

Om de verwarring te vergroten bestaat er naast CBD, CBG en THC ook hennepzaadolie, die geen cannabinoïden bevat. Hennepzaadolie kun je zeker gebruiken in dressings: klik en scroll naar EIGENSCHAPPEN VAN HENNEPZAADOLIE. Ik heb geen idee hoe die olie smaakt. Misschien eens kijken in de natuurvoedingswinkel maar voorlopig maak ik mijn vertrouwde olijfolie maar even op.

Die CBD druppels gebruik je onder de tong voor snelle opname door het lichaam. Het smaakt naar een combinatie van ingekuild gras en brandnetels, dus niet echt lekker maar ik word er ook weer niet misselijk van. Met een slok tomatensap of iets dergelijks na is die smaak wel weg.

De (bij)werkingen van cannabis met THC zijn me wel bekend. Het lijkt me niet handig om heel veel en vaak van het spul naar binnen te werken maar dat geldt ook en te meer voor alcohol. Roken doe ik ook al dertig jaar niet meer en ik ben zeker niet van plan er weer mee te beginnen. Verdamping lijkt me een veel minder schadelijk alternatief, terwijl je de maximale controle houdt over de dosis. Als ik het wel heb doen de meeste therapeutische gebruikers het op die manier.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
rina2
Posts: 669
Joined: Mon Jan 30, 2023 12:18 pm
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by rina2 » Sun Mar 05, 2023 11:02 am

Iets heel anders is Montalin, alleen op internet te verkrijgen. Het is een capsule met een beetje paracetamol en een beetje arcoxia aangevuld met kruiden.

Ik heb reuma en een versleten knie, jaja we worden ouder, ik slik leflunomide en voor het slapen gaan 2 paracetamol en een montalin, halverwege de nacht nog 2 paracetamollen voor mijn knie. Ik kom de nacht zo goed door maar de montalin zorgt ervoor dat mijn reumatische pijn in handen en ellebogen weg is. 40 tabletten kosten 12.50 dus dat zijn de kosten niet.

De wiet heb ik ook een tijdje gebruikt maar werkt niet voor mij.
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by keesvi » Tue Mar 07, 2023 10:49 am

rina2 wrote:
Sun Mar 05, 2023 11:02 am
Iets heel anders is Montalin, alleen op internet te verkrijgen. Het is een capsule met een beetje paracetamol en een beetje arcoxia aangevuld met kruiden.
Met waarschijnlijk een flink gehalte aan nsaid's? Kijk dus uit voor een maag-darmperforatie. Nsaid ontstekingsremmers/pijnstillers werken perfect bij dergelijke steriele ontstekingsprocessen maar hebben nogal wat mogelijke bijwerkingen. Ik krijg er maagbloedingen van. Daarom zoek ik naar alternatieve pijnstillers. Amitriptyline als alternatief is een overweging die ik nog niet heb geprobeerd. Voorlopig doe ik het maar even met paracetamol in combinatie met CBD en CBG. Werkt wel aardig waardoor ik qua arbeid en huishouden redelijk functioneer. Hardlopen en snelwandelen kan ik voorlopig wel vergeten maar dat waren toch al niet mijn grootste hobby's.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
User avatar
Greet
Posts: 989
Joined: Mon Jan 30, 2023 9:17 am
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by Greet » Tue Mar 07, 2023 1:55 pm

keesvi wrote:
Tue Mar 07, 2023 10:49 am
rina2 wrote:
Sun Mar 05, 2023 11:02 am
Iets heel anders is Montalin, alleen op internet te verkrijgen. Het is een capsule met een beetje paracetamol en een beetje arcoxia aangevuld met kruiden.
Met waarschijnlijk een flink gehalte aan nsaid's? Kijk dus uit voor een maag-darmperforatie. Nsaid ontstekingsremmers/pijnstillers werken perfect bij dergelijke steriele ontstekingsprocessen maar hebben nogal wat mogelijke bijwerkingen. Ik krijg er maagbloedingen van. Daarom zoek ik naar alternatieve pijnstillers. Amitriptyline als alternatief is een overweging die ik nog niet heb geprobeerd. Voorlopig doe ik het maar even met paracetamol in combinatie met CBD en CBG. Werkt wel aardig waardoor ik qua arbeid en huishouden redelijk functioneer. Hardlopen en snelwandelen kan ik voorlopig wel vergeten maar dat waren toch al niet mijn grootste hobby's.
De Nederlandse voedsel - en warenautoriteit (NVWA) heeft in juli 2021 gebruikers van Montalin al gewaarschuwd voor dit kruidenpreparaat .
Ik zal dit nooit gaan gebruiken , beetje link als je niet weet hoeveel geneesmiddel er in zit .
https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/ni ... -montalin

@ Rina , Waarom heb je geen arcoxia via de huisarts ?
User avatar
keesvi
Posts: 121
Joined: Sun Jan 29, 2023 11:00 am
Location: Provincie Utrecht
Contact:

Re: Medicinale wiet

Post by keesvi » Wed Mar 08, 2023 10:11 pm

Greet wrote:
Tue Mar 07, 2023 1:55 pm
De Nederlandse voedsel - en warenautoriteit (NVWA) heeft in juli 2021 gebruikers van Montalin al gewaarschuwd voor dit kruidenpreparaat .
Ik zal dit nooit gaan gebruiken , beetje link als je niet weet hoeveel geneesmiddel er in zit
Daar ben ik het mee eens. Ik ben geen tegenstander van alternatieve middelen maar voordat ik overweeg die te gebruiken wil ik wel het naadje van de kous weten maar dat geldt ook voor reguliere middelen, die vaak ook een reeks van mogelijke bijwerkingen hebben. Die bijwerkingen worden door de farma-industrie graag verdoezeld maar zijn meestal wel goed gedocumenteerd in het farmacotherapeutisch kompas. Bij alternatief spul is het toch meer zoekwerk en het vergt wat meer cerebrale lenigheid om de info op de juiste waarde te schatten.
'Niemand wordt geboren om een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof te haten.' (Nelson Mandela)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest